Max Peters

Wetenschapscommunicatie voor duurzamer Arctisch cruisetoerisme

Nord University, in het noorden van Noorwegen, heeft onderzoek gedaan naar de duurzame ontwikkeling van cruisetoerisme om het toekomstbestendig te maken. Contentconsultant Max Peters deelt hoe hij multimediale content gebruikt om dit te ondersteunen.

FutureProof?

Het Arctisch gebied wordt steeds populairder onder cruisetoeristen – met de nodige positieve, maar ook negatieve gevolgen voor de lokale bevolking en het milieu. Hoe kan dit cruisetoerisme zich op een duurzame manier verder ontwikkelen zodat het FutureProof is? Daar deed Nord University, gelegen in dit Arctisch gebied in het noorden van Noorwegen, onderzoek naar. De universiteit benaderde Future Communication om de resultaten te delen met de inwoners van de regio. Contentconsultant Max Peters vertelt hoe hij hier multimediale content voor inzet.

 

Vraag

“De havenstadjes in dit Arctische gebied waren vroeger voornamelijk bedoeld voor de visserij,” vertelt Max. “Maar tegenwoordig is cruisetoerisme een van de voornaamste economische activiteiten in de regio. Dit levert geld en nieuwe connecties op, maar heeft ook nadelige gevolgen. Cruisetoeristen zorgen bijvoorbeeld voor meer vervuiling en verhogen de druk op lokale voorzieningen en arbeidskrachten.” De universiteit wilde daarom onderzoeken wat dit cruisetoerisme betekent voor vijf van deze steden/regio’s in dit gebied, en hoe dit duurzamer kan.

Vraag van de klant

Meer regie bij lokale bevolking

De onderzoekers willen dat hun onderzoeksresultaten daadwerkelijk de doelgroep bereiken: de inwoners van de Arctische regio’s. De centrale boodschap van de onderzoeksrapporten is dan ook gericht aan hen. “Zij krijgen adviezen mee om zelf meer de regie te pakken over het cruisetoerisme. Bijvoorbeeld door samenwerking tussen bedrijven onderling te starten, die kunnen zorgen voor een sterkere politieke invloed. Daarom zou het ontzettend zonde zijn als de vijf onderzoeksrapporten verdwijnen in de academische bibliotheek”, zegt Max.

Aanpak

“De uitdaging zat er dus in om de belangrijkste resultaten en conclusies te vertalen naar enkele concrete communicatie-uitingen, gericht op de lokale bevolking. Hoe dat precies vorm moest krijgen, stond nog niet vast”, gaat Max verder. “Het budget voor de opdracht stond wel vast en is relatief beperkt. Daarom was het ook de uitdaging zo efficiënt mogelijk met de beschikbare tijd om te gaan.”
Webteksten, posters en een animatievideo

“We besloten daarom in te zetten op twee vormen van content: webteksten met daarin de kernboodschap van elk onderzoek en een poster met de essentie van elk onderzoek, inclusief stakeholders en de belangrijkste conclusies en adviezen. Via een aanvullende opdracht mogen we ook nog een video-explainer maken. In deze korte geanimeerde video vatten we met behulp van animaties de belangrijkste resultaten uit de onderzoeken samen.”

Looptijd opdracht

juni – september 2023

Resultaat

“Met dit mooie pakket wetenschapscommunicatie kunnen de onderzoekers het veld in en het gesprek aangaan met de lokale bevolking. Samen zoeken naar de beste oplossingen”, zegt Max. Informatieavonden en andere ontmoetingsmomenten staan daar inmiddels ook al voor gepland. “Ik ben blij dat we hier een mooie en wezenlijke bijdrage aan kunnen leveren. Op deze manier dragen we bij aan de duurzame ontwikkeling van het cruisetoerisme in deze regio.”

Bekijk hieronder de animatievideo:

 

FutureProof?

Nord University onderzoekt hoe cruisetoerisme in het Arctisch gebied FutureProof kan worden met duurzame oplossingen waarmee ze de kracht van de regio’s versterken. Ook FutureProof worden? Ontdek wat Future Communication voor jou kan betekenen.

Max Peters 06-81931276

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.