« Naar het blogoverzicht

Online participatie: van een nood een deugd maken

Hoe bereik je in deze tijd je publiek? En hoe ga je als organisatie met betrokken partijen in gesprek? Aan een klassieke inloopavond zitten vanwege de coronamaatregelen nu wat haken en ogen. Hoe bevalt het alternatief: een online bijeenkomst? Communicatieadviseurs Harmke Martens en Elleke Evers delen hun ervaringen.

Harmke is communicatieadviseur en ondersteunt het gebiedsprogramma Beter Bereikbaar Gouwe van de provincie Zuid-Holland. Voor Beter Bereikbaar Gouwe en het provinciale project N207 Zuid zijn drie online bijeenkomsten georganiseerd. Voor bewoners, bedrijven, belangenorganisaties en een voor raads- en statenleden. Harmke: “Het organiseren van een succesvol webinar is geen ‘piece of cake’. Er komt veel bij kijken en is heel wat anders dan het organiseren van een reguliere bijeenkomst in een zaal.”

Techniek moet kloppen

“Een webinar staat of valt met de techniek”, vertelt Harmke. “Beeld, geluid, streamen, vloeiende overgangen. Het lijkt simpel, maar alles moet kloppen. Daarom kozen wij ervoor met een webinarbureau samen te werken.”

Interactie is een must

“Online presenteren is wat anders dan presenteren voor een zaal vol mensen. De presentator heeft een veelomvattende rol, het verhaal moet vlot van start gaan en de vaart moet erin blijven. Sprekers moeten hun verhaal visueel ondersteunen en de kijker betrekken en stimuleren om mee te doen. De slides van de presentatie moeten ook duidelijk zijn. We hebben kaartmateriaal gaandeweg de webinars aangepast, omdat er reacties kwamen op kleurgebruik en zichtbaarheid.

Nieuwsgierig geworden? Lees het hele artikel op Digitaal Draagvlak.