Tjitske Groenveld
Tjitske Groenveld

Duurzame dilemma’s: Tjitske over ‘Structuurzoekers’

Als je FutureProof bent, ben je voorbereid op de toekomst. Wie wil dat nou niet? Maar hoe doe je dat met alle veranderingen om ons heen rondom duurzaamheid? En hoe zet je hier effectieve communicatie op in? Daar nemen we jou de komende weken in mee met de ‘duurzame dillema’s’.

In gesprek met ons?

31 augustus 2023

Stap één is weten wat er speelt. Wat motiveert mensen om duurzamer te leven en wat bepaalt hun keuzes? Wat zijn onderliggende waarden, principes en overtuigingen? Alleen dan kan je een (communicatie)beleid maken dat mensen in beweging zet. Van hoe we wonen, ons vervoeren tot het voedsel dat we eten en hoe we omgaan met ons afval. Motivaction deed onderzoek en omschreef vijf consumentenprofielen in duurzaam gedrag. Wij vragen collega’s om hun ervaringen en beste communicatietips.

Groen, groener, groenst 

‘Vijf Tinten Groener’: een spraakmakend onderzoek van Motivaction, neemt ons mee in de houding en het gedrag van die vijf profielen: de verantwoordelijken, ontplooiers, statusbewusten, structuurzoekers en plichtsgetrouwen. Wij vroegen onze collega’s welke profielen zij herkennen; bij zichzelf, hun omgeving of in eerdere opdrachten. Wat motiveert mensen tot een groener en duurzamer leven en wat ook juist niet? En welke communicatietips hebben ze die deze specifieke doelgroepen verder helpen bij hun duurzame keuzes en dilemma’s? In deze blog gaan we in op het profiel van de structuurzoekers.

 

Het profiel van de structuurzoeker

De structuurzoeker is de grootste groep van de Nederlandse bevolking; de ‘massa’, het brede publiek. Deze groep houdt van een makkelijk en regelmatig leven en vindt duurzaamheid maar een ver-van-mijn-bed-show. De structuurzoekers vinden het minder belangrijk om duurzame keuzes te maken en vaak weten zij ook niet welke producten duurzaam zijn. Hun kennis van het onderwerp wordt gevoed door de toenemende aandacht voor duurzaamheid in de samenleving. Duurzame keuzes worden gemaakt door te letten op andere criteria, zoals prijs, gemak en kwaliteit.

Structuurzoekers zijn volgers

Collega Tjitske herkent veel kenmerken van de structuurzoeker in haar doelgroepen van communicatiecampagnes:

“Tijdens een campagne over circulaire economie moesten we als communicatieteam een doelgroep bereiken die eigenlijk helemaal niet met het thema bekend was, laat staan dat ze hier actief mee bezig waren. We moesten dus op zoek naar een manier om deze doelgroep toch in beweging te krijgen. Structuurzoekers volgen hun buren, vrienden en familie in trends. Ze nemen iets over als het als veilig en vertrouwd wordt gezien; als de toegevoegde waarde is bewezen.”

Gedragsbeïnvloeding: concrete voorbeelden en voordelen

De structuurzoekers zijn het beste in beweging te krijgen met concrete voorbeelden van handelen, waarbij vooral financiële en praktische voordelen naar voren komen.

“In de campagne – die in februari plaatsvond – gaven we bijvoorbeeld tips om zelf een carnavalskostuum te maken. Dat scheelt in kosten, maar is vooral heel leuk; voorpret! En we gaven aan dat je skimateriaal ook heel goed kunt lenen, al dan niet tegen een (kleine) vergoeding. Dit was heel relevant voor de tijd van het jaar. We gaven ook de tip om spullen te laten repareren bij een repaircafé. Zo gaan je spullen langer mee en geef je geen geld uit aan nieuwe apparaten. Naast het geven van tips, informeerden we de doelgroep ook over het belang van hun bijdrage als consumenten in een circulaire economie. Zo probeerden wij bewustwording te creëren over de rol die zij hebben in de transitie naar een circulaire economie. Elke bijdrage helpt, hoe klein dan ook! Dat was belangrijk om mee te geven aan de doelgroep”.

Op straat met elkaar in gesprek

De structuurzoekers zijn de grootste groep van de Nederlandse bevolking, maar zijn soms moeilijk te bereiken. Tjitske geeft een tip om de interactie met deze groep aan te gaan:

“We merkten tijdens deze campagne dat deze groep mensen het beste aan te spreken is op straat. Wij gingen op verschillende plekken in gesprek met voorbijgangers. Het mooie is dat je dan meteen de reactie ziet en dat mensen ook met elkaar in gesprek gaan. Ze delen ervaringen, leren van elkaar en komen op nieuwe ideeën. Je merkt dat er op die manier nieuwe ‘structuren’ ontstaan.”

Is Tjitske zelf een structuurzoeker?

Tjitske herkent op het eerste gezicht niet heel veel van de kenmerken in zichzelf.

Tjitske Groenveld

“Maar ik moet toegeven dat ik door mijn werk aan die campagne zelf wel meer ben gaan kijken hoe ik duurzamere handelingen makkelijk in mijn eigen leven kan toepassen. Dus eigenlijk hoe ik die in mijn structuur kan brengen. Ik heb veel geleerd over circulaire economie en dat blijft invloed hebben op de keuzes die ik vandaag de dag maak. Zo kijk ik bij de aanschaf van een koelkast niet alleen naar het energielabel, maar ook naar de circulariteit van het apparaat.”

Tjitske Groenveld

Consultant

Een vertaalslag naar communicatie

Wat helpt een structuurzoeker in diens keuzes en dilemma’s?

  1. Maak gebruik van ervaringsdeskundigen, bijvoorbeeld om op een informatieavond mee te speeddaten over circulaire bouwmaterialen.
  2. Benadruk ook andere voordelen, zoals geldbesparing.
  3. Maak het simpel, tastbaar en haalbaar. Vermijd jargon of ingewikkeld taalgebruik.

Benieuwd naar de andere 4 tinten groen?

Bekijk onze andere blogs, waarin onze collega’s hun ervaringen met de profielen verantwoordelijken, ontplooiers, statusbewusten, structuurzoekers en plichtsgetrouwen uit de doeken doen.

Hulp nodig bij een duurzaam dilemma?

Onze collega’s van Future Communication staan voor je klaar. Neem gerust contact met ons op.

Tjitske Groenveld
Tjitske Groenveld 0643573011

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.