Emily Legtenberg

Duurzame dilemma’s: Emily over ‘Statusbewusten’

Als je FutureProof bent, ben je voorbereid op de toekomst. Wie wil dat nou niet? Maar hoe doe je dat met alle veranderingen om ons heen rondom duurzaamheid? En hoe zet je hier effectieve communicatie op in? Daar nemen we jou de komende weken in mee met de ‘duurzame dillema’s’.

In gesprek met ons?

31 augustus 2023

Stap één is weten wat er speelt. Wat motiveert mensen om duurzamer te leven en wat bepaalt hun keuzes? Wat zijn onderliggende waarden, principes en overtuigingen? Alleen dan kan je een (communicatie)beleid maken dat mensen in beweging zet. Van hoe we wonen, ons vervoeren tot het voedsel dat we eten en hoe we omgaan met ons afval. Motivaction deed onderzoek en omschreef vijf consumentenprofielen in duurzaam gedrag. Wij vragen collega’s om hun ervaringen en beste communicatietips.

Groen, groener, groenst 

‘Vijf Tinten Groener’: een spraakmakend onderzoek van Motivaction, neemt ons mee in de houding en het gedrag van die vijf profielen: de verantwoordelijken, ontplooiers, statusbewusten, structuurzoekers en plichtsgetrouwen. Wij vroegen onze collega’s welke profielen zij herkennen; bij zichzelf, hun omgeving of in eerdere opdrachten. Wat motiveert mensen tot een groener en duurzamer leven en wat ook juist niet? En welke communicatietips hebben ze die deze specifieke doelgroepen verder helpen bij hun duurzame keuzes en dilemma’s? In deze blog gaan we in op het profiel van de statusbewuste.

 

Het profiel van: de statusbewuste

De statusbewusten zijn ambitieus en prestatiegericht. Ze hebben grote interesse in gadgets en andere innovatieve ideeën. Ze kennen de milieuproblematiek en hebben de overtuiging dat technologie en ondernemerschap hier praktische oplossingen voor zal bieden. De afweging in hun duurzame keuzes wordt vooral gebaseerd op imago, financiële kansen of (overheids)beleid en mag niet te koste gaan van comfort. Herken jij de eerste Tesla-rijders?

Schooldirecteuren met status

Emily deed onderzoek naar verduurzaming van (basis)scholen. Wat drijft de schooldirecteuren om het schoolgebouw te verduurzamen als dit geen financiële voordelen heeft? Waarom zou duurzaamheid moeten worden opgenomen in het lesprogramma als de werkdruk al zo hoog is met de huidige programma’s? De uitkomst: status. Een positief imago voor de school.

 

Directe benadering

Schooldirecteuren zijn de beslissers in deze processen. Zij hebben het echter verschrikkelijk druk met hun dagelijkse werkzaamheden. Hierdoor komen ze vaak niet toe aan veranderingen en toevoegingen aan het (les)programma.

Emily mocht zich aansluiten bij een medewerker van de gemeente waardoor ze gemakkelijk bij directeuren aan tafel kwam: “Ik merkte heel erg dat de directe benadering het beste werkte. Mailtjes, (nieuws)brieven en andere middelen worden door de volle agenda’s snel opzijgelegd en niet meer teruggelezen. In een direct gesprek kun je ook beter toelichten wat ze terugkrijgen voor de (tijds)investering die ze doen.”

Scholen in het nieuws

Wat het onderwijs ervoor terugkrijgt is vooral zichtbaarheid naar de buitenwereld met on- en offline middelen. “Scholen ontvangen graag een promopakket met bijvoorbeeld rolbanner, posters en folders over de maatregel(en) die ze namen”, tipt Emily.

“Directeuren vinden het interessant om bijvoorbeeld met wethouders in de lokale media te verschijnen. Ze zijn gevoelig voor een keurmerk, zoals een vermelding op hun website hoe groen ze zijn. Ze doen graag mee aan challenges om zoveel mogelijk energie te besparen. Ik vond dit wel een mooi voorbeeld: een school die speeltoestellen plaatst die energie opwekken als erop gespeeld wordt. Dit schoolplein werd officieel geopend door een wethouder, waardoor het in het lokale nieuws kwam.”

Emily’s eigen profiel

Emily herkent zichzelf niet in het profiel van statusbewusten.

“Ik handel echt vanuit kostenbesparing, beperking van verspilling en het zo optimaal mogelijk gebruik maken van grondstoffen en materialen. Ik ben dus meer een ‘verantwoordelijke’ in de tinten groen. Maar ik kan me wel voorstellen dat het vooral in een zakelijke omgeving soms nodig is om iets vanuit een statusbewust oogpunt te doen. Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit hoe we er komen en met welke beweegredenen, als we maar in beweging komen.”

Emily Legtenberg

Consultant

Een vertaalslag naar communicatie 

Wat helpt een statusbewuste in diens keuzes en dilemma’s?

  1. Bied mogelijkheden om de duurzame keuzes te gebruiken voor het imago en de profilering van de eigen organisatie.
  2. Ga een gelijkwaardig gesprek met elkaar aan.
  3. Leg de nadruk op het resultaat en wat het deze groep en diens organisatie voor voordelen biedt, ook buiten duurzaamheidsdoelen om.

Benieuwd naar de andere 4 tinten groen?

Bekijk onze andere blogs, waarin onze collega’s hun ervaringen met de profielen verantwoordelijken, ontplooiers, statusbewusten, structuurzoekers en plichtsgetrouwen uit de doeken doen.

Hulp nodig bij een duurzaam dilemma?

Onze collega’s van Future Communication staan voor je klaar. Neem gerust contact met ons op.

Emily Legtenberg 06-81931356

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.