Eric van Berkel van Future Communication poseert op kantoor
Eric van Berkel

Duurzame dilemma’s: Eric over ‘Plichtsgetrouwen’

Als je FutureProof bent, ben je voorbereid op de toekomst. Wie wil dat nou niet? Maar hoe doe je dat met alle veranderingen om ons heen rondom duurzaamheid? En hoe zet je hier effectieve communicatie op in? Daar nemen we jou de komende weken in mee met de ‘duurzame dillema’s’.

In gesprek met ons?

31 augustus 2023

Stap één is weten wat er speelt. Wat motiveert mensen om duurzamer te leven en wat bepaalt hun keuzes? Wat zijn onderliggende waarden, principes en overtuigingen? Alleen dan kan je een (communicatie)beleid maken dat mensen in beweging zet. Van hoe we wonen, ons vervoeren tot het voedsel dat we eten en hoe we omgaan met ons afval. Motivaction deed onderzoek en omschreef vijf consumentenprofielen in duurzaam gedrag. Wij vragen collega’s om hun ervaringen en beste communicatietips.

Groen, groener, groenst 

‘Vijf Tinten Groener’: een spraakmakend onderzoek van Motivaction, neemt ons mee in de houding en het gedrag van die vijf profielen: de verantwoordelijken, ontplooiers, statusbewusten, structuurzoekers en plichtsgetrouwen. Wij vroegen onze collega’s welke profielen zij herkennen; bij zichzelf, hun omgeving of in eerdere opdrachten. Wat motiveert mensen tot een groener en duurzamer leven en wat ook juist niet? En welke communicatietips hebben ze die deze specifieke doelgroepen verder helpen bij hun duurzame keuzes en dilemma’s?  In deze blog gaan we in op het profiel van de plichtsgetrouwen.

 

Het profiel van de plichtsgetrouwe

De plichtsgetrouwen hechten zich sterk aan traditionele normen en waarden, en aan familie. Ze houden van een rustig en regelmatig leven en zijn maatschappelijk betrokken. Zij voelen zich verantwoordelijk voor de volgende generaties. Duurzaam? Dat doe je toch gewoon! Vanuit de principes van zuinigheid en netheid. Plichtsgetrouwen consumeren minder dan gemiddeld en houden niet van verspilling en overbodige luxe. Ze hebben dat vaak van huis uit meegekregen, het voelt normaal. Maar waar ligt de grens in comfort en maatschappelijk verantwoord leven? Dilemma!

Bescheiden en verantwoordelijk leven

“Mijn vriendin vindt het heel belangrijk – en leuk – om eigen groente te verbouwen en we genieten erg van alle bijen, hommels en vlinders in onze tuin. Sinds een jaar zijn we lid van ‘Heerenboeren’. Daardoor eten we verse, lokale (biologische) groenten en vlees en zijn we niet afhankelijk van lange vervuilende distributieketens. Die keuze kost ons waarschijnlijk wat meer geld dan naar de supermarkt gaan, maar wij geven dan weer geen geld uit aan overbodige frutsels, tripjes en vakanties. Deze bescheiden en verantwoordelijke manier van leven willen wij onze pasgeboren dochter meegeven.”

 

Het dilemma

“Daar heb je het dilemma: toen ik gisteren een foto van onze moestuin wilde maken, stond de tuin vol met was om te drogen. Niet zo geschikt voor een mooie foto dus. Maar in verband met de geboorte van onze dochter, gaan we binnenkort toch een droger aanschaffen, want in de winter moeten alle wassen snel drogen. En ja… ook wij hebben een benzineauto, want met het ov kom je gewoon niet snel op elke gewenste plek. We zijn wel selectief in het gebruik van de auto en gebruiken ‘m niet voor korte plezierritjes.” 

 

Eric van Berkel: zuinig en duurzaam leven, heel normaal en leuk!

Collega Eric van Berkel herkent zichzelf en zijn gezin in de plichtsgetrouwen:

Eric van Berkel van Future Communication poseert op kantoor

“Verstandig omgaan met de aarde en resources vind ik iets wat standaard zou moeten zijn. Dat vind ik logisch, normaal. Deze manier van leven is mij met de paplepel ingegoten. Mijn moeder was eenverdiener, dus een zuinig leven was onontbeerlijk. We hadden geen auto, geen kabeltelevisie en we waren heel zuinig op onze spullen. Toch kwamen we niets te kort. Mijn vader repareerde alles wat kapot was, zo ook mijn speelgoed en zelfs de wasmachine. Er werd niets zomaar weggegooid. De restjes eten gingen altijd de koelkast in. Met een beetje creativiteit maakten mijn ouders daar weer een nieuwe maaltijd van.”

Eric van Berkel

Consultant

Zorg voor toekomstige generaties

“Waar ik echt van gruwel zijn spotgoedkope vluchten naar de zon. Een dikke kerosinetaks mag er wat mij betreft héél snel komen, in combinatie met flinke investeringen in het Europese spoorwegnetwerk. Ik vind het schrijnend om te zien hoe in Griekenland en Slovenië de lokale bevolking huis en haard verliest, terwijl Nederlandse vakantievierders jammeren over hun auto die ze twee weekjes moeten missen. We verliezen in rap tempo complete natuurgebieden, koraalriffen en diersoorten én de weersextremen stapelen zich op. We zijn als mensheid echt ons eigen huis aan het slopen, terwijl we een zorg hebben voor toekomstige generaties.”

 

Leidende rol overheid

“Ik wil niemand dwingen om onze manier van leven over te nemen en besef heel goed dat niet iedereen dezelfde mogelijkheden heeft om duurzamer te leven. Daarom vind ik dat de overheid echt een leidende rol moet spelen om duurzaam en verantwoordelijk gedrag te stimuleren, te ondersteunen en te belonen. Dat niet alles op elk moment altijd kan, moet weer normaal zijn. Net als vroeger: leven binnen de grenzen van de aarde.”

Een vertaalslag naar communicatie

Wat helpt een structuurzoeker in diens keuzes en dilemma’s?

  1. Focus op het hier en nu en de waarde voor het gezin.
  2. Maak het simpel, geef concrete voorbeelden en geef het vertrouwen dat een beslissing altijd ongedaan gemaakt kan worden.
  3. Geef een duidelijke afzender, ze zijn gevoelig voor autoriteiten die de regels maken.

Benieuwd naar de andere 4 tinten groen?

Bekijk onze andere blogs, waarin onze collega’s hun ervaringen met de profielen verantwoordelijken, ontplooiers, statusbewusten, structuurzoekers en plichtsgetrouwen uit de doeken doen.

Hulp nodig bij een duurzaam dilemma?

Onze collega’s van Future Communication staan voor je klaar. Neem gerust contact met ons op.

Eric van Berkel van Future Communication poseert op kantoor
Eric van Berkel 0613882924

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.