Jette Visser

Duurzame dilemma’s: Jette over ‘Verantwoordelijken’   

Als je FutureProof bent, ben je voorbereid op de toekomst. Wie wil dat nou niet? Maar hoe doe je dat met alle veranderingen om ons heen rondom duurzaamheid? En hoe zet je hier effectieve communicatie op in? Daar nemen we jou de komende weken in mee met de ‘duurzame dillema’s’.

Koffie drinken?

7 september 2023

Stap één is weten wat er speelt. Wat motiveert mensen om duurzamer te leven en wat bepaalt hun keuzes? Wat zijn onderliggende waarden, principes en overtuigingen? Alleen dan kan je een (communicatie)beleid maken dat mensen in beweging zet. Van hoe we wonen, ons vervoeren tot het voedsel dat we eten en hoe we omgaan met ons afval. Motivaction deed onderzoek en omschreef vijf consumentenprofielen in duurzaam gedrag. Wij vragen collega’s om hun ervaringen en beste communicatietips.

Groen, groener, groenst 

‘Vijf Tinten Groener’: een spraakmakend onderzoek van Motivaction, neemt ons mee in de houding en het gedrag van die vijf profielen: de verantwoordelijken, ontplooiers, statusbewusten, structuurzoekers en plichtsgetrouwen. Wij vroegen onze collega’s welke profielen zij herkennen; bij zichzelf, hun omgeving of in eerdere opdrachten. Wat motiveert mensen tot een groener en duurzamer leven en wat ook juist niet? En welke communicatietips hebben ze die deze specifieke doelgroepen verder helpen bij hun duurzame keuzes en dilemma’s?  In deze blog gaan we in op het profiel van de verantwoordelijke.

 

Het eerste profiel: de verantwoordelijke

Het groene leven is soms nog best een uitdaging. Laten we eens beginnen bij de verantwoordelijke: maar liefst 22% van de bevolking schaart zich onder deze categorie. Een verantwoordelijke is intrinsiek gemotiveerd om duurzaam te leven en doet dat ook, maar zoekt tegelijkertijd naar een balans. Want hoe valt er duurzaam te leven en ook nog een beetje te genieten? Herkenbaar? En daar zit meteen ook het dilemma.

Jette Visser: van duurzaam tot dilemma

Neem nou onze collega Jette Visser. Ze past naadloos in het profiel van verantwoordelijke binnen de vijf tinten groen:

“Ik drink havermelk en eet minder vlees, mijn boodschappen haal ik met zo min mogelijk plastic. Ik consuminder en koop best vaak tweedehands kleding. Ook nu er een baby op komst is, probeer ik zo veel mogelijk spullen tweedehands te scoren. Vliegen doe ik zo min mogelijk en ik gebruik van die wasbare make-updoekjes in plaats van wattenschijfjes. Webshops zoals Ali Express zijn echt een no go.”

Jette Visser Consultant

Het dilemma

“Maar het gaat me te ver als ik te veel dingen moet opgeven. Zonder auto leven, dat zie ik op dit moment niet zitten, dan moet ik me in te veel bochten wringen. Je moet ook blijven genieten. Te extreem spreekt me niet aan, zoals de bekende actiegroepen die veel in het nieuws zijn. Het levert bij mij meer irritatie op dan dat het mij daadwerkelijk aanzet tot verandering. Al vind ik het wel heel erg goed dat er een groep mensen is die opstaat en een zich laat horen.

En gaat het over zoiets als het stijgen van de zeespiegel, dan geeft dat me eerder een gevoel van machteloosheid dan dat het me aanmoedigt om iets te doen. Als individu heb ik daar een minimale invloed op. Ik heb hoop dat er uiteindelijk op politiek niveau meer wordt ingegrepen, waardoor er echt verandering op gang komt.”

Een vertaalslag naar communicatie 

Wat helpt Jette, als verantwoordelijke, in haar keuzes en dilemma’s?

  1. Praktische tips en heldere, eenduidige informatie! Zo heeft Jette lang niet geweten dat het maken van koeienkaas net zo (al dan niet meer) milieubelastend is als de productie van kippenvlees.
  2. Maak het makkelijker om in winkels zelf herbruikbare zakjes en potten mee te nemen. Die drempel is nog veel te hoog.
  3. Overheidscampagnes die niet enkel informeren over de gevolgen, maar die concrete gewenste handelingen beschrijven waardoor de consument actiever duurzaam kan worden. Dat werkt bij mensen als Jette.

Breng het dichtbij met het Bespaarschaap

Het Bespaarschaap, een gedragsbeïnvloedende campagne, moest de inwoners van Drenthe verleiden tot een duurzamer leven. Niet belerend, maar plezierig, helpend, sympathiek en informatief. Met als uiteindelijk doel een kleinere ecologische voetafdruk. Energie besparen is de kern van het verhaal, met elke maand een nieuw aansprekend thema. Deelnemers participeren in een online community waar je met kleine acties punten kunt sparen. Met die punten zijn leuke Bespaarschaap-artikelen te winnen. Maar dat is nog niet alles, want de community biedt bovendien praktische, behapbare adviezen die je makkelijk in je eigen omgeving kunt toepassen. Serieus mét ruimte voor fun. Zo was er een uitje te winnen met de schaapsherder op het Balloërveld. Of de mogelijkheid om communityleden te treffen op lokale duurzaamheidsmarkten via het volgen van Bé Schaap op sociale media.

Allemaal ingrediënten die breed aanspreken en zeker ook passen bij het profiel verantwoordelijken. Geef feitelijke informatie, haalbare tips en houd het klein en behapbaar. Maak het aantrekkelijk en zorg voor trouwe aanhang via een sympathiek actiemechanisme. Deel ervaringen en vier kleine en grotere successen met de doelgroep. Goed bèèèzig!

Een campagne voor verantwoordelijken

Een mooi voorbeeld van een campagne die aansluit op het profiel van verantwoordelijken: het ’Bespaarschaap’. Collega Judith Boekel ontwikkelde de strategie voor deze campagne voor de Natuur- en Milieufederatie Drenthe.

Gedragsbeïnvloeding: sympathiek en informatief

Ook advies nodig?

Benieuwd naar de andere 4 tinten groen?

Bekijk onze andere blogs, waarin onze collega’s hun ervaringen met de profielen verantwoordelijken, ontplooiers, statusbewusten, structuurzoekers en plichtsgetrouwen uit de doeken doen.

Hulp nodig bij een duurzaam dilemma?

Onze collega’s van Future Communication staan voor je klaar. Neem gerust contact met ons op.

Judith Boekel van Future Communication poseert op kantoor
Judith Boekel 06 38 58 80 98

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.