Digitoegan­kelijkheid

Digitoegankelijke content maakt alle informatie voor mensen bereikbaar en begrijpelijk, ook met een functiebeperking: slechtzienden, (kleuren)blinden, maar ook ouderen en mensen met een gehoorbeperking. Onze waarmakers kunnen helpen bij het digitoegankelijk maken van je website. Hoe pakken we dat aan?

Maak een afspraak
Drie mensen werken samen

In de praktijk vraagt dit om de juiste kennis over vereisten voor teksten, video’s, afbeeldingen en websites. Future Communication biedt op verschillende manieren handvatten en ondersteuning om als organisatie of bedrijf te voldoen aan alle eisen rondom digitoegankelijkheid, zodat mensen met een functiebeperking dezelfde ervaring krijgt als iemand zonder deze beperking.

Twee mensen werken terwijl ze woorden op post-its schrijven

Wat is digitoegankelijkheid?

Om alle content digitoegankelijk te maken, moet het voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), de internationale standaard voor digitoegankelijkheid. Daar staan richtlijnen over alle soorten content, zoals video’s en afbeeldingen. Zo hebben tussenkoppen op een website de juiste html-code nodig, zodat een voorleesprogramma deze kan scannen en op de juiste manier kan overbrengen aan de gebruiker. En bij afbeeldingen zonder een alternatieve tekst (alt-tekst) mist een gebruiker mogelijk informatie die relevant is voor de informatie op de pagina.

Steeds meer informatie is alleen online te vinden, zoals uitleg over belastingaangiftes of het laten ophalen van vuilnis, en moet dus voor iedereen duidelijk zijn. Daarom wordt het voldoen aan de eisen voor digitoegankelijkheid wettelijk verplicht voor alle bedrijven en organisaties.

Oftewel: alle informatie moet digitoegankelijk zijn.

Hoe maak je content digitoegankelijk?

Bij Future Communication hebben we scherp welke handelingen nodig zijn om te voldoen aan alle WCAG-eisen, en voeren deze waar nodig uit voor onze opdrachtgevers. Bijvoorbeeld:

  • Vooraf analyseren van verschillende webpagina’s
  • Organiseren van een audit door een externe partij (wettelijke verplichting)
  • Werkwijzes om pagina’s digitoegankelijk te maken
  • Teksten herschrijven en voorzien van juiste instellingen
  • Alternatieve teksten (omschrijvingen van een afbeelding in geschreven woord) maken voor afbeeldingen
  • Metagegevens (korte omschrijving van inhoud op een webpagina) toevoegen per pagina’s. Goed voor de zoekmachines, en dus ook goed voor SEO en vindbaarheid
  • Video’s voorzien van ondertiteling, uitgeschreven tekst en audiodescriptie
  • Datavisualisaties voorzien van een volledig toegankelijk alternatief (zoals uitgeschreven tekst)
  • Word-documenten digitoegankelijk maken
  • Trainingen en handleidingen aanbieden om medewerkers op weg te helpen bij digitoegankelijke nieuwe content
  • Externe partijen inschakelen om PDF-documenten met terugwerkende kracht digitoegankelijk te maken

Meer leren?

Beluister onze podcastaflevering over digitoegankelijkheid, lees onze blogpost over digitoegankelijkheid en ons interview met Bettie Woord over het belang van digitale toegankelijkheid.

Drie mensen nemen een podcast op aan tafel

Hulp nodig bij het digitoegankelijk maken van content?

Is dit onderwerp nog onbekend bij jouw organisatie, en help je hulp nodig om al jouw content digitoegankelijk te maken? Zoek dan contact met Future Communication, dan kijken we samen naar hoe jouw content gaat voldoen aan de WCAG-eisen.

Matthieu Bos van Future Communication poseert op kantoor
Matthieu Bos 0612580724
Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.