Future Communication

Ervarings-deskundige Bettie Woord over het belang van digitale toegankelijkheid

Ons redactieteam schreef een blog over hoe jij jouw website toegankelijker maakt. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.

 

Meer weten?

29 september 2020

Persoon werkt op laptop

Vanaf 23 september 2020 moeten websites van publieke organisaties digitaal toegankelijk zijn. Dat wil zeggen dat ze moeten voldoen aan de regels van de Web Content Accessibility Guidelines. (WCAG). Ook is een toegankelijkheidsverklaring verplicht. Daarin staat welke onderdelen van een website wel en nog niet voldoet aan de toegankelijkheidseisen.

Maar waarom is dat nodig? En wat betekent een niet-toegankelijke website voor mensen met een beperking in de praktijk? We vroegen het aan de Almeerse Bettie Woord, behartiger van de belangen van mensen met een beperking (onder andere in de Werkgroep Inclusieve Floriade) én de enige blinde vrouwelijke predikant die met een blindengeleidehond op de kansel staat.

 

1. Hoe lees jij een website of e-mail?

‘Sinds zeven jaar gebruik ik interne spraaksoftware van Apple met een brailleregel. Dat is vrij duur, maar ik ben er heel blij mee. Het zou eigenlijk standaard op alle computers moeten zitten. Als ik mijn mail open, begint hij meteen te spreken. Hiervoor had ik externe spraak- en vergrotingssoftware, maar dat neemt ontzettend veel ruimte in beslag op je computer. Daarnaast veroorzaakt externe software vaak conflicten met de computer en loopt het niet altijd synchroon, waardoor niet alles wordt uitgesproken.’

 

2. Welke digitale problemen ervaar je zelf?

‘Een website is natuurlijk het visitekaartje van een organisatie of bedrijf. Het liefst met veel en flitsende foto’s en dingen die mensen triggeren. Maar hoe gelikter een website eruit, hoe minder toegankelijk deze eigenlijk is. Datzelfde geldt bijvoorbeeld voor uitnodigingen die bedrijven of gemeenten versturen. Dat is leuk, maar als je de tekst dan in een foto zet, herkent mijn spraakprogramma deze niet als tekst. Vorig jaar nog kreeg ik van de gemeente zo’n uitnodiging. Die heb ik toen teruggestuurd. Hun reactie was dat ze daar nog nooit bij hadden stilgestaan. Zelfs van verschillende overheidswebsites krijg ik soms mailtjes waarbij je eindeloos moet doorklikken. Dan loopt het programma vast. Dan denk ik weleens: “jullie zeggen wel dat je digitaal toegankelijk bent, maar in de praktijk is dat niet zo”. Ook met pdf’s gaat het niet altijd goed. Tekstpdf’s zijn voor mij redelijk toegankelijk, maar dat geldt niet voor documenten met veel beeld.’

 

3. Zie je veranderingen met een aantal jaren geleden?

‘Tien jaar terug waren websites minimaal toegankelijk. Dan dacht je al gauw “laat maar”, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zeker niet bij overheidswebsites. Daar kom je voor informatie die je gewoon nodig hebt. Nu is dat gelukkig veel beter. Dat komt ook door de snelle ontwikkeling van nieuwe apparatuur. Ik merk dat gemeenten steeds inclusiever gaan denken, maar dat kan nog wel meer. Dat geldt ook voor inclusiever denken in bredere zin. Het zijn nu meestal de ‘leuke’ en ‘mooie’ mensen, type fotomodel, die producten aanprijzen op websites of YouTube. Er zijn geen of nauwelijks mensen met een beperking zichtbaar. En dan gaat het meestal om hun beperking, niet om hun talenten. Dat moet echt anders. Als ik met de bus ga dan zien mensen dat ik met een blindengeleidehond ook gewoon onderdeel ben van de maatschappij. Het moet eigenlijk zo gewoon worden dat niemand meer opkijkt van een beperking.’

4. Waarom zijn veel websites (nog) niet digitaal toegankelijk?

‘Soms zeggen gemeenten dat het te duur is. Tja, wat is dan je prioriteit? Je mist dan een groot deel van de bevolking. Ik vind het daarom jammer dat de nieuwe wet nog erg vrijblijvend is. Toch is het meestal geen onwil, maar vooral een kwestie van onwetendheid. Ik hoor nog vaak genoeg: wat moet zo’n blinde nu met een computer? Veel mensen zonder beperking zijn niet op de hoogte van de hulpmiddelen en mogelijkheden die er zijn. Als ik bijvoorbeeld vraag: “zet mij ook even in de whatsappgroep of mail even”, reageren mensen regelmatig nog verbaasd. Maar wij whatsappen en mailen ook gewoon hoor! Ik ben dan blij dat ik dat kan uitleggen.´

Meer bekendheid en zichtbaarheid van mensen met een beperking is dus niet alleen goed voor het verbeteren van de toegankelijkheid van websites, maar ook voor inclusiviteit in het algemeen.

 

5. Heb je nog tips als het gaat om toegankelijkheid?

‘Er zijn genoeg mogelijkheden om websites toegankelijk te maken, of organisaties die met je kunnen meedenken, zoals Stichting Accessibility. Zij beoordelen websites en geven ook een keurmerk. Daarmee is jouw website echt drempelvrij. Ook voor webshops bestaat inmiddels een keurmerk voor digitale toegankelijkheid. Dat is fijn, want ik wil ook gewoon online kunnen bestellen. Houd dus rekening met mensen met een beperking als je een webshop of website bouwt. En al die flitsende foto’s op websites kunnen prima vervangen worden door pakkende slogans of oneliners. Dan worden niet alleen mensen zonder een beperking getriggerd, maar wij ook. En daar mag dan best een leuk plaatje bij.’

 

Hulp nodig bij het toegankelijk maken van uw website?

Onze consultants kunnen helpen bij het maken van uw website. Neem contact met ons op via de pagina Digitoegankelijk.

Meer weten?

Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Future Communication 030 – 219 38 51
(Vereist)