Matthieu Bos van Future Communication poseert op kantoor
Matthieu Bos

Webredactie en contentadvies voor het Nationaal Deltaprogramma

Het Nationaal Deltaprogramma beschermt Nederland tegen overstromingen en zorgt voor voldoende zoetwater. Aan Future Communication de opdracht om de website te onderhouden, optimaliseren en actualiseren, naast het opstellen van een contentstrategie en het vormgeven van het kwartaalmagazine ‘Deltanieuws’.

Meer weten?
Stuw- en sluizencomplex Grave in de Maas

Het Nationaal Deltaprogramma beschermt Nederland tegen overstromingen, zorgt voor voldoende zoetwater en draagt bij aan een klimaatbestendige en water-robuuste inrichting. Verschillende overheden en organisaties werken aan het programma, onder leiding van de Deltacommissaris.

Aan Future Communication de vraag om de website ervan te onderhouden, optimaliseren en actualiseren, naast het opstellen van een contentstrategie en het vormgeven van het kwartaalmagazine ‘Deltanieuws’. Het doel: kennis delen en het urgentiegevoel voor de opgaven hooghouden. Een veelzijdige opdracht waar onze contentconsultant Matthieu wel raad mee wist.

Het Nationaal Deltaprogramma

Nederland moet samenwerken met het water om onze voeten droog te houden en ervoor te zorgen dat onze grond niet té droog wordt. Binnen deze opgave adviseert het Nationaal Deltaprogramma de politiek en bestuurders, versterkt het de samenwerking tussen allerlei partijen en ondersteunt het deze partijen om concrete visies op te stellen. Ruimtelijke ordening, natuur en zelfs woningbouw: ontzettend veel domeinen hebben raakvlakken met de wateropgaven in Nederland. Daarom is het belangrijk dat de informatie van het Nationaal Deltaprogramma helder, begrijpelijk en goed vindbaar is voor iedereen.

Collega Matthieu Bos werkte mee aan Deltanieuws

Vraag van de klant

Hoe krijgen we de gehele website op Prinsjesdag up-to-date als de Deltacommissaris zijn jaarlijkse advies doet op het gebied van waterveiligheid, zoetwater en klimaatadaptatie? Hoe maken we de urgentie van de maatregelen bekend bij het publiek? En hoe kunnen we (water)professionals beter informeren over hoe zij kunnen bijdragen aan deze opgaven? Een mooie maatschappelijke opdracht, waar onze contentconsultant Matthieu Bos mee aan de slag ging.

Aanpak

Matthieu ging namens Future Communication aan de slag als webredacteur. Hij was verantwoordelijk voor het schrijven, redigeren en plaatsen van nieuwsberichten, documenten en video’s. Ook gaf hij adviezen om de website verder te optimaliseren, bijvoorbeeld over alt-teksten en de structuur van de website om de digitoegankelijkheid van de website te vergroten.

Daarnaast stelde hij een contentstrategie op voor de inzet van Twitter en LinkedIn. Via deze sociale media informeert het Nationaal Deltaprogramma professionals over de urgentie en uitdagingen van waterveiligheid. De medewerkers van gemeenten, waterschappen en bedrijven moeten ook weten wat zij aan het Nationaal Deltaprogramma hebben. “Dan moet je boodschap wel helder en begrijpelijk zijn”, vertelt Matthieu. “Want het Nationaal Deltaprogramma is best complex.” Dankzij de inspanningen van Matthieu, de contentstrategie die hij ontwikkelde en de goede samenwerking met de opdrachtgever, wist het Nationaal Deltaprogramma in een jaar van 0 naar ruim 2.000 volgers te stijgen op LinkedIn. Een mooi resultaat!

De speciale editie van Deltanieuws die werd gepresenteerd tijdens het Deltacongres

Online magazine voor jaarlijks congres

Jaarlijks organiseert het Nationaal Deltaprogramma in november het Deltacongres voor iedereen binnen de ‘Deltacommunity’. Een week na het congres komt een speciale editie van de nieuwsbrief Deltanieuws uit, waarin zij terugblikken op het evenement. Ook hier speelde Matthieu een rol in: hij bracht tekst en beeld samen in een online magazine. Hij vertelt: “Binnen een week een online magazine vormgeven was best een uitdaging. Het team werkte samen als een geoliede machine, waardoor we goed en snel konden werken. Elke keer was deze speciale editie op tijd af!”

Resultaat

  • Constant bijgewerkte website
  • Betere vindbaarheid via zoekmachines
  • Verbeterde digitoegankelijkheid
  • Groeiende bekendheid van het Nationaal Deltaprogramma
  • Contentstrategie voor Twitter en LinkedIn
  • Toename van aantal volgers op sociale media

Looptijd opdracht

Mei 2021 – mei 2023

Wat de klant vindt

Logo Nationaal Deltaprogramma

“Met Matthieu kan ik lezen en schrijven. Hij is proactief, flexibel en komt met goede ideeën voor verbetering van de website. Hij kijkt ook hoe hij de kennis die hij opdoet in trainingen via Future Communication direct kan toepassen binnen onze opdracht. Dankzij hem zijn we nu ook goed te vinden op Twitter en LinkedIn. Matthieu helpt ons daarbij te begrijpen hoe we mensen via deze media het beste kunnen bereiken.”

Mirjam Jansen Senior communicatieadviseur

Meer weten?

Wil je meer weten over dit project? Of ben je benieuwd wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Matthieu Bos van Future Communication poseert op kantoor
Matthieu Bos 0612580724
Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.