Inrichten interne communicatie Leger des Heils
Onze consultants Linda de Kanter en Rianne Spierings zijn voor het Leger des Heils aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een interne communicatiestrategie en -aanpak en een advies voor het formeren van een team interne communicatie. Daarnaast hebben ze ‘onderweg’ concrete verbeteringen doorgevoerd.
Meer weten?Het Leger des Heils is een organisatie in beweging. Dit zorgt voor een toenemende behoefte aan interne communicatie, om verbinding en betrokkenheid binnen de organisatie te creëren en medewerkers mee te nemen in wat er speelt binnen de organisatie. Lange tijd werd interne communicatie ‘erbij gedaan’. Future Communication werd ingeschakeld om te helpen de interne communicatie structureel in te richten.
Verandervraag
Onze consultants Linda de Kanter en Rianne Spierings zijn aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een interne communicatiestrategie en -aanpak en een advies voor het formeren van een team interne communicatie. Daarnaast hebben ze ‘onderweg’ concrete verbeteringen doorgevoerd.
Samen met twee communicatiecollega’s van het Leger des Heils vormden ze het interim team interne communicatie. De scope van de opdracht was gericht op de entiteiten Welzijns- en Gezondheidszorg en Jeugdbescherming & Reclassering. Later zal interne communicatie ook voor de andere entiteiten worden ingericht.
Leestip
Linda voerde namens Future Communication nog een opdracht uit bij het Leger des Heils: de interne communicatie rondom de modernisering van de digitale werkplek en alle IT-veranderingen die daarbij horen. Benieuwd naar Linda haar aanpak?
Grip op verandering
Linda: “Om tot een solide en gedragen advies te komen, hebben we breed input binnen de organisatie opgehaald. Er is deskresearch gedaan aan de hand van onder meer visiedocumenten, jaarplannen en medewerkersonderzoek. Er zijn interviews gehouden met regiocommunicatieadviseurs, medewerkers en leidinggevenden. En er hebben werksessies met de directie en een klankbordgroep van belangrijke stakeholders (zoals IT en HR) plaatsgevonden op basis van het strategisch communicatieframe.”
“Tijdens de vele gesprekken die gevoerd zijn, kwam duidelijk naar voren dat het vraagstuk breder is dan het inrichten van interne communicatie. Leiderschapsgedrag is een cruciale factor om verbinding en betrokkenheid te creëren en medewerkers mee te nemen in wat er speelt binnen de organisatie. Dit hebben we meegenomen in de communicatiestrategie en -aanpak. Aanvullend hebben we een ‘handboek interne communicatie’ geschreven, waarmee het team interne communicatie uitvoering aan het advies kan geven. Daarin worden bijvoorbeeld werkprocessen en de samenwerking met belangrijke stakeholders beschreven en is ook aandacht voor leiderschapscommunicatie.”
Met een goed beeld van de taken, verantwoordelijkheden en benodigde kennis en expertise is advies gegeven over de samenstelling van het team interne communicatie en zijn functieprofielen voor de verschillende communicatierollen opgesteld. De werving voor de verdere formering van het team is inmiddels gestart.
Wat werd er anders?
De behoefte aan interne communicatie binnen het Leger des Heils is groot. Al snel werd het interim team interne communicatie goed gevonden en benaderd voor allerhande communicatievragen. Variërend van het opstellen van een communicatieplan voor beleidsontwikkelingen en IT-migraties tot het redigeren van beleidsteksten en schrijven van nieuwsberichten voor intranet.
Rianne: “Omdat we niet de capaciteit hadden om alle vragen op te pakken en uit te voeren, hebben we een stappenplan ontwikkeld om beleidsadviseurs, projectmanagers e.d. te helpen om zelf aan de slag te kunnen gaan met hun communicatievraag en een communicatieplan op te stellen. Dit is ook bedoeld om bewustwording bij hen te creëren over de impact van hun beleid of project, voor wie het relevant is en of er al dan niet over gecommuniceerd moet worden. Een belangrijke stap om de organisatie communicatiever te maken.”
“Het aanbod van interne communicatiekanalen en -middelen is beperkt, zeker om medewerkers op landelijk niveau te bereiken. Daarom hebben we met behulp van SharePoint een platform opgezet dat, naast het delen van informatie, de mogelijkheid biedt om interactie met doelgroepen op te zoeken. Een mooie stap voorwaarts in het versterken van de verbinding met en tussen medewerkers.”
Linda: “In de communicatiestrategie en -aanpak hebben we ook advies gegeven over de gewenste mix van kanalen, middelen en overlegvormen. Er is veel behoefte aan vernieuwende digitale kanalen om samenwerking en kennisdeling over de regio’s heen te faciliteren. Om ervoor te zorgen dat medewerkers goed worden meegenomen in de implementatie van dergelijke kanalen, hebben we een ‘standaard’ communicatie- en adoptieaanpak voor digitale transformatie ontwikkeld.”
Wat de klant vindt
“Mede dankzij Future Communication is de interne communicatie binnen onze organisatie structureel aan het verbeteren. In onze prettige samenwerking worden we door ‘Future’ zowel deskundig uitgedaagd als betrokken gefaciliteerd en dat draagt bij aan de gewenste cultuur- en gedragsverandering.”
Meer weten?
Wil je meer weten over dit project? Of ben je benieuwd wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen? Neem contact met ons op.