Berline van de Ridder

Verandercommunicatie bij RDW begint en eindigt met inleven

RDW zocht een hands-on projectcommunicatieadviseur voor het verbeteren van de interne communicatie binnen de divisie Toezicht en Beoordeling. Consultant Berline van de Ridder zorgde voor een ‘Future proof’ aanpak van alle communicatieactiviteiten en gaf RDW-collega’s inzicht in hoe je communicatie effectief organiseert.

Meer weten?
Collega's op kantoor achter een laptop die overleggen

 

RDW is een publieke dienstverlener in de mobiliteitsketen. Zij regelen het toelaten van nieuwe voertuigen op de weg, het keuren van voertuigen en het afgeven van je rijbewijs. RDW zorgt dat iedereen veilig en vertrouwd op weg kan. Berline ging hier aan de slag binnen de divisie Toezicht en Beoordeling, op de afdeling Beoordeling. Een zeer operationele afdeling waartoe alle RDW-keuringslocaties in Nederland behoren.

Zowel de divisie als de afdeling hebben te maken met veel veranderingen. Denk aan Europese wetswijzigingen, nieuwe opdrachten vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat of het digitaliseren van werkprocessen. Kortom, het is zaak om RDW klaar te stomen voor de toekomst. Berline mocht daar aan bijdragen door te zorgen voor een ‘Future Proof’ aanpak van alle communicatieactiviteiten binnen de divisie.

De vraag: interne communicatie bij veranderingen

Berline kreeg als projectcommunicatieadviseur de volgende opdracht:
Verbeter de communicatie binnen Toezicht en Beoordeling met de focus op de projecten binnen een integraal veranderprogramma, zodat het volgende merkbaar wordt:

  • Collega’s voelen zich verantwoordelijk om communicatie tijdig te organiseren.
  • Collega’s voelen zich betrokken en krijgen op tijd informatie over geplande veranderingen.
  • Samenwerking en afstemming tussen teams komt meer tot stand.
  • Er staat een duidelijke communicatiestructuur.

Tot het programma behoorden verschillende projecten die met elkaar te maken hadden. Daarnaast was Berline de communicatieadviseur voor een aantal grote veranderprojecten. Kortom: een brede en uitdagende opdracht.

Aanpak: inleven bij verandercommunicatie

Met deze opdracht wist Berline wel raad: “Sommige projecten waren al gestart, ik stapte gewoon op een rijdende trein. Het liefst ben ik vanaf het begin af aan betrokken, maar als je ergens start, is dat vaak niet zo. Dat komt later, als ze je eenmaal weten te vinden. Ik zie dat altijd als een goed teken, ik ben graag zichtbaar op de werkvloer. Parallel aan de communicatieacties die echt moeten gebeuren, bouwde ik mijn netwerk van collega’s op. Dat betekent: gesprekken voeren, observeren en inleven. Wat speelt er, wat zijn de wensen en waarom zijn die wensen er, bij wie en wanneer? Ik werkte daarom ook op verschillende locaties. Ik maakte dan (samen met collega’s) middelen en teksten om die gelijk te toetsen met de doelgroep. Ook kon ik zo ervaren hoe de samenwerking verloopt, hoe de aansturing gaat en hoe men de informatie- en communicatievoorziening organiseert in de diverse lagen van de organisatie. Ik kijk graag verder dan alleen het communicatievraagstuk. Je kunt alles nog zo goed communiceren, maar als een systeem uiteindelijk niet werkt bij de invoering ervan of als medewerkers niet goed worden aangestuurd of betrokken zijn bij veranderingen, hebben je communicatieacties ook niet het effect dat je graag wilt.”

Consultant Berline van de Ridder

“Samen met de projectmanagers achterhaalde ik met een door mij gemaakt format wat de impact is van wat de opdrachtgever vraagt. Zo ontwikkelde ik een passende communicatiestrategie en -middelen, afgestemd op de behoefte. We organiseerden, waar mogelijk, samen de communicatieactiviteiten. Daarnaast adviseerde ik tactvol over andere verandervraagstukken. Op die manier kun je gezamenlijk de veranderingen omarmen, communiceren en succesvol doorvoeren.”

Resultaat

“De resultaten kan ik samenvatten met de drie woorden ‘vroegtijdig’, ‘betrekken’ en ‘terugkoppelen’:

  • ‘Vroegtijdig’ omdat de meeste RDW-collega’s nu scherp op het vizier hebben dat ze communicatieactiviteiten op tijd moeten organiseren.
  • ‘Betrekken’ omdat de projectmanagers er steeds beter in zijn geworden om aan te sluiten bij de doelgroep, zich in te leven met behulp van het door mij gemaakte impactformat en samen op te trekken met verschillende sleutelfiguren. Zo maakt RDW nu gebruik van visualisaties in de vorm van praatplaten om complexe veranderingen zo helder mogelijk over te brengen. Ook zijn er meer persoonlijke bijeenkomsten en werksessies, waarin de projectmanagers meer in dialoog gaan met de collega’s op locatie.
  • ‘Terugkoppelen’ is het derde sleutelwoord. De RDW-collega’s delen nu vaker procesupdates: een belangrijk middel om mensen mee te nemen en onderbouwd terug te koppelen welke wensen je wel of niet oppakt. De afdeling Beoordeling maakt nu bovendien gebruik van een nieuw intern communicatieproces, dat ik samen met collega’s ontwikkelde. We gebruikten hiervoor een overkoepelende communicatiekalender en deelden de bestaande communicatiekanalen zo in dat we gerichter én op het juiste moment kunnen communiceren.”

Looptijd

Januari 2022 – juli 2024

Hoe RDW terugkijkt

Logo RDW

”Berline vervulde een strategisch belangrijke rol binnen ons veranderprogramma. Communicatie en organisatie/gedragsverandering gaan altijd hand in hand en mede door haar adviezen, interventies en productie hebben we een reeks complexe veranderingen succesvol laten verlopen!”

Robert de Bruin Programmamanager Beoordeling Onderweg

Meer weten?

Wil je meer weten over dit project? Of ben je benieuwd wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Berline van de Ridder 0646306759
Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.