Judith Boekel van Future Communication poseert op kantoor
Judith Boekel

Communicatie­­strategie voor duurzame visie Tuinbranche

Stel je voor: samen met alle tuinbezitters in Nederland een Veluwe aan groen erbij creëren in Nederland. Dat is de ambitie van Tuinbranche Nederland. Zo willen ze bijdragen aan een duurzame en groene toekomst: FutureProof!
Future Communication hielp met een communicatiestrategie. De strategie richt zich op échte betrokkenheid van leden en het positioneren van Tuinbranche Nederland als partner voor duurzame projecten en campagnes.

Meer weten?
Bloemen in de achtertuin van collega Judith Boekel

Tuinbranche Nederland wil bijdragen aan een duurzame en groene toekomst van Nederland. De droom: in 2030 een Veluwe aan groen in de Nederlandse tuinen erbij! Maar hoe pak je dit aan? Hoe kan je communicatie strategisch inzetten om deze mooie groene ambities te bereiken? Met deze vraag klopte Tuinbranche Nederland aan bij Future Communication.

Collega Judith Boekel verzorgde de communicatiestrategie voor de nieuwe visie van Tuinbranche Nederland

Vraag van de klant

Managing consultant Judith Boekel ging namens Future Communication aan de slag met een communicatiestrategie voor de nieuwe visie van Tuinbranche Nederland. Hoe kunnen zij als belangenvertegenwoordiger van de tuinsector ervoor zorgen dat meer mensen hun tuin gaan vergroenen? Hoe zorg je voor échte verandering? De gedachte is eenvoudig:

  • Nederland heeft 5,5 miljoen particuliere tuinen.
  • Die tuinen zijn gemiddeld 100 m² groot, waarvan 40% is versteend.
  • Als we die 40% naar 30% kunnen terugbrengen, zorgt dit voor een vergroening van 55.000 hectare. Dat is evenveel als Park de Hoge Veluwe: een extra Veluwe aan groen in de Nederlandse tuinen.

“Tuinbranche Nederland wil dus eigenlijk de consument bereiken, maar hun directe doelgroep bestaat uit hun leden: 550 tuincentra en 120 leveranciers. Je hebt dus een intermediaire doelgroep nodig om je doelen te bereiken. Wat vinden zij van dit idee?”, vertelt Judith.

Aanpak

“De eerste vraag die er in mij opkwam was ‘vertegenwoordigt dit de belangen van de leden?’ Ik begrijp dat de Tuinbranche Nederland deze ambitie heeft, maar als belangenvertegenwoordiger heb je ook de taak te handelen in het belang van je leden. Zo kwamen we samen tot de oplossing om eerst een uitgebreide ledenpeiling te houden. Hieruit bleek dat de meeste leden de ambities toejuichen en duurzaamheid zeker belangrijk vinden. Ook waren ze erg tevreden over de communicatiemiddelen die Tuinbranche Nederland gebruikt en kenden de meesten ook de duurzame projecten van de branchevereniging.

De uitdaging zat in de deelname. Een trend die je overal ziet als het gaat om duurzaamheid en echte verandering: we vinden het allemaal heel belangrijk, maar we doen er zelf minder of niet actief aan mee. Naast de ledenpeiling hebben we daarom een aantal strategische sessies gehouden samen met het team om de visie, missie en kernwaarden scherp te krijgen. En om de communicatieaanpak ook echt een gedeelde aanpak te maken. Communiceren doe je immers niet in je eentje of alleen vanuit de communicatieafdeling.”

Looptijd opdracht

15 november 2022 – eind februari 2023

Resultaten

“Met de uitkomsten van de ledenpeiling hebben we de communicatiestrategie vormgegeven. Ik deed dit samen met hun eigen communicatieadviseur. Zij kent de organisatie goed en kan er zo zelf mee verder werken. We kwamen tot een aanpak gericht op enerzijds de leden en anderzijds de samenwerkingspartners. Bij de leden was het doel hen te activeren om mee te doen aan de duurzame projecten van Tuinbranche Nederland, zoals de Groene Klimaatpleinen. Bij de samenwerkingspartners ging het vooral om het positioneren van Tuinbranche Nederland als dé partner die retailers en leveranciers kan betrekken bij duurzame en groene projecten en campagnes binnen de tuinbranchesector. Daarin heeft de branchevereniging immers een unieke positie en samen kan je zoveel meer impact maken. Naast het communicatieadvies hebben we ook een concrete vertaalslag van de strategie gemaakt in communicatiemiddelen. We hebben de website van Tuinbranche Nederland opnieuw gestructureerd, teksten herschreven en een communicatiekalender gemaakt voor een LinkedIn-campagne. Met deze campagne brengen we de nieuwe visie consistent, congruent en continue onder de aandacht van de leden en partners.”

Drie tips voor effectieve duurzaamheidscommunicatie:

  1. Zet groen en duurzaamheid neer als de positieve keuze.
  2. Maak deelname laagdrempelig en aantrekkelijk (maak duidelijk hoe je meedoet en wat het hen oplevert).
  3. Stel in alle boodschappen je ambities en doelen centraal: een niet te missen boodschap.

Nationale biodiversiteitsdag

Op 22 mei is het internationale biodiversiteitsdag. Een moment om aandacht te vragen voor biodiversiteit. Het gaat namelijk niet goed met de biodiversiteit, niet in Nederland en ook niet in de wereld. Hierdoor sterven soorten uit, wat een negatief effect heeft op ons klimaat. Door je tuin, balkon of straat te vergroenen kan je de biodiversiteit een handje helpen. Zo verwelkom je insecten, vogels en andere dieren en draag je bij aan biodiversiteit. Bovendien krijgen plagen en onkruid in een groene tuin minder ruimte en zijn minder chemische bestrijdingsmiddelen nodig. Zo creëren we samen een Veluwe aan groen erbij in Nederland én pakken we de grote klimaatopgaven aan. Doe mee!

Wat de klant vindt

Logo Tuinbranche Nederland

“We kijken terug op een fijne samenwerking met Future Communication en in het bijzonder met Judith. Judith werkt efficiënt en doelgericht waardoor we in korte tijd veel stappen hebben kunnen zetten. Ze beweegt zich gemakkelijk in een voor haar nieuw team, waardoor ze de structuur van de organisatie snel doorheeft en precies kan bepalen wat er nodig is om onze (communicatie)strategie naar een hoger niveau te tillen. Daarnaast stuurt ze direct aan op een praktische aanpak, waardoor de strategie concreet wordt en we direct aan de slag konden met een verbeterslag in onze communicatiemiddelen.”

Michelle Huisman Communicatieadviseur

FutureProof

Tuinbranche Nederland gaat met de vergroening van tuinen voor een duurzame toekomst voor de huidige en komende generaties. Wil jij net als Tuinbranche Nederland werken aan een duurzame toekomst: FutureProof? Ontdek wat Future Communication kan bieden.

Judith Boekel van Future Communication poseert op kantoor
Judith Boekel 06 38 58 80 98

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.