« Naar het blogoverzicht

Podcasts: 6 luistertips voor de communicatieprofessional

We kiezen steeds meer zelf wanneer we welke content bekijken of beluisteren. On demand is al lang geen trend meer, denk maar aan Netflix en Spotify. Daarnaast hoor, zie en lees je steeds vaker: ‘luister onze podcast’ of ‘must listen’. Ook de consultants van Future luisteren naar podcasts. Zo blijven we op de hoogte van trends en ontwikkelingen op het gebied van communicatie. Maar we luisteren ze ook voor vermaak. In dit artikel vind je onze 6 luistertips.

Voordat we verder gaan: wat is een podcast eigenlijk? Kort samengevat is het een online audiouitzending waarbij het geluidsbestand on demand kan worden beluisterd. De term podcast is een samentrekking van Apple’s iPod en het Engelse woord broadcasten.

In de recente jaren neemt de aandacht voor podcasts toe. De exacte reden hiervoor is niet duidelijk, maar het is een feit dat we steeds vaker zelf bepalen wát en wánneer we content consumeren. Podcasts luisteren pas perfect in deze trend. Bovendien is bij podcasts passieve consumptie mogelijk en kun je het gemakkelijk combineren met treinreizen, autorijden en tijdens het koken bijvoorbeeld. En het is ook nog eens gratis.

Wat luisteren de consultants van Future om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen op het gebied van communicatie of ter vermaak? Hieronder een greep uit de door onze consultants geluisterde podcasts:

Tip 1: Geen Commentaar

Adformatie is een Nederlands vakblad over reclame, marketing en media. Sinds januari van dit jaar maken zij een podcastserie over crisiscommunicatie: Geen Commentaar. In deze serie wordt er gesproken met meerdere communicatieprofessionals.

Waarom luisteren?
Stel je eens voor: een verkeerde beslissing leidt tot een crisissituatie. Hoe ga je hier met interne en externe communicatie mee om? Hoe beperk je escalatie en/of voorkom je schade? Antwoorden, gedachten en suggesties vind je in de Geen Commentaar-podcast.

Tip 2: Business Books podcast (NL)

Remy Ludo Gieling (hoofdredacteur Team & Sprout) en businessjournalist Thijs Peters bespreken maandelijks op een vermakelijke manier hun lessen uit businessboeken. Daarnaast interviewen ze topauteurs.

Waarom luisteren?
Hoewel deze podcastserie niet direct gefocust is op communicatie, worden er zienswijzen gedeeld over onder meer interne en veranderprocessen binnen organisaties. Andere thema’s waar de podcast aandacht aan besteedt: vernieuwing, bedrijfsculturen bouwen en het creëren van fans binnen je organisatie. Dit heeft weer raakvlakken met communicatie en employer branding.

Tip 3: Omdenken podcast

Omdenken, wie heeft er niet van die term gehoord? Het begrip werd onder meer bekend door de boeken ‘Omdenken’ en ‘Omdenken in Communicatie’, maar in deze podcastserie voert Berthold Gunster openhartige gesprekken met mensen over hun problemen: van persoonlijke issues tot zakelijke conflicten.

Waarom luisteren?
De diversiteit aan behandelde problemen en manier waarop de podcasthost hiermee omgaat. Door de juiste vragen te stellen achterhaalt Gunster de kern van een probleem. En het stellen van de juiste vragen is een belangrijke (advies)vaardigheid voor communicatieconsultants. Ook geeft de podcastserie een verfrissende blik op het omgaan met problemen.

Tip 4: 100% inspiratie podcast

Podcasthost Thijs Lindhout zoekt naar het geheim achter geluk en succes. Hij interviewt in de 100% inspiratie podcast elke week een expert op het gebied van geluk en/of succes. Zowel bekende als minder bekende Nederlanders komen aan het woord.

Waarom luisteren?
In deze podcastserie worden inzichten op zowel persoonlijk als zakelijk vlak gedeeld. De vrolijke Lindhout gaat met zijn gasten op allerlei verschillende thema’s in: van gedragspsychologie tot concrete delegeertips. Aan het gros van de behandelde thema’s is communicatie onlosmakelijk verbonden.

Tip 5: Master Your Mindset

De podcastserie Master Your Mindset van Michael Pilarczyk en Cindy Koeman gaat dieper in op inzicht, zingeving en bewustzijn en het doelgericht halen van resultaten. Dit alles met als doel: ‘leef je mooiste leven’.

Waarom luisteren?
Deze podcastserie focust niet op communicatie, maar de hosts gaan wel in op de vraag hoe de kwaliteit van je communicatie de kwaliteit van je leven beïnvloedt. Daarnaast biedt de podcast praktische inzichten – hoe haal je het optimale uit jezelf? – en geeft het tips voor een betere omgang met andere mensen.

Tip 6: Echt Gebeurd

In de podcastserie Echt Gebeurd vertellen diverse mensen op een klein podium mooie, bijzondere of grappige verhalen over bijzondere gebeurtenissen in hun leven.

Waarom luisteren?
Vermaak! Wil je gewoon een goed verhaal horen? Dan is Echt Gebeurd een aanrader. Ieder verhaal is anders en heeft dus een hele andere toon. Soms lach je hard, soms voel je medelijden. Voor communicatieprofessionals is het vooral interessant om te luisteren naar verhalen en hoe ze worden verteld. Storytelling van het eerste uur!

Podcast voor je organisatie

Tot slot, ook overheden en bedrijven kunnen podcasts inzetten. Hiermee versterken ze bijvoorbeeld hun werkgeversmerk. Podcasts zorgen voor een toename in websitebezoek, meer naamsbekendheid (exposure), betere online vindbaarheid en een gevarieerder marketingpakket. Daarnaast is passieve consumptie door de luisteraar mogelijk en creëren loyale luisteraars een community.

Wil jij of je organisatie een podcastserie beginnen? En ben je benieuwd hoe je dan moet starten? Onze consultants denken graag mee. Kom langs voor een kop koffie!