Koffie drinken met Amy
Met meer dan 75 communicatieadviseurs en contentspecialisten zijn we één van de grootste bureaus in Nederland gespecialiseerd in verandercommunicatie. We zijn bevlogen. We willen ontdekken, onderzoeken, nieuwe inzichten creëren en delen. Vooroplopen in ons vakgebied. De maatschappij een beetje mooier maken. Wat maakt het werken bij Future Communication zo leuk en uitdagend? Dat vertellen onze collega’s je graag zelf! Deze week: medior communicatieconsultant Amy Jansen.
Koffie drinken?12 april 2023
Waarom heb je voor Future Communication gekozen?
Hiervoor werkte ik bij een bedrijf dat werkzaam was in de biologische landbouw, maar ik wilde graag het vak wat ik gestudeerd heb gaan uitoefenen in de praktijk. Ik ben me gaan verdiepen in bureaus, maar bij een aantal bureaus was er beperkte zekerheid. Als je geen opdrachtgever had, moest je die zelf gaan zoeken en in de tijd dat je geen opdracht had kreeg je geen of minder loon betaald. Dat was bij Future Communication niet het geval. Toen ik bij Future Communication op de website terechtkwam, vond ik het gericht op het sociale aspect. Je wordt bij een opdrachtgever geplaatst, maar collega’s van Future zijn nog steeds je collega’s. Bovendien wilde ik nog veel ontdekken en leren in het vakgebied, dus de afwisseling tussen projecten leek me ook leuk.
Binnen welk van onze expertises ben jij actief?
Ik ben actief in het expertiseteam omgevingscommunicatie. Niks is belangrijker dan de omgeving waarin je woont, werkt en leeft. Er zijn veel partijen met verschillende belangen die invloed op de omgeving willen uitoefenen. Hierdoor is communicatie essentieel om te zorgen dat ieders input passend kan worden meegenomen. Verder is communicatie belangrijk om te zorgen dat betrokkenen begrijpen waar het project over gaat en wat dit voor hen betekent. Ik vind het interessantste aan omgevingscommunicatie dat je een beetje iemands woonkamer binnenkomt. Het gaat over de windmolen in je achtertuin of de straat waar je aan woont. Hierdoor kom je dichtbij mensen en hun ervaringen. De kunst van omgevingscommunicatie is het vinden van een weg door het hele netwerk van alle stakeholders met hun belangen en invloeden. Omgevingscommunicatie gaat ergens over, het gaat over mensen, het komt dichtbij. Dat vind ik heel tof aan dit vak.
Wat leer jij van senior en junior collega’s binnen Future Communication?
Toen ik zelf binnenkwam bij mijn eerste opdrachtgever, kwam er veel op mij af, waarbij ik niet meer goed wist hoe ik de planning rond kon krijgen. Een collega die bij dezelfde opdrachtgever zat, heeft mij geholpen door inzicht te geven in zijn planning. Hij gaf me een boek met allemaal tips en de adviezen hoe ik mijn weg kon vinden in de organisatie. Dat heeft me heel erg geholpen.
Verder heb ik ook veel geleerd op de Landelijke Omgevingsmanagementdag, waar ik namens Future Communication met een aantal collega’s aanwezig was. De perspectieven van een collega die senior consultant is, inspireert mij weer. Ik kan leren van de ervaring, maar ook van andere perspectieven die mijn collega’s hebben.
“De kunst van omgevingscommunicatie is het vinden van een weg door het hele netwerk van alle stakeholders met hun belangen en invloeden. Omgevingscommunicatie gaat ergens over, het gaat over mensen, het komt dichtbij. Dat vind ik heel tof aan dit vak. “
Hoe ontwikkel jij je binnen Future Communication?
Mijn volgende opdracht is bij een provincie, die heeft weer een andere rol met andere perspectieven in het speelveld. Daar kan ik me zeker verder ontwikkelen. Verder hoop ik te leren om sterker in mijn schoenen te staan als adviseur. Trainingen van onze Future Academy kunnen hieraan gaan bijdragen.
Wat zou jij meegeven als tip aan anderen die zich aan het ontwikkelen zijn binnen dit vakgebied?
Voor mij was het fijn om terug te blikken naar mijn opleiding. Waarom heb ik voor dit vakgebied gekozen? Of in het geval dat je iets nieuws zoekt, wat zoek je en waarom? Waar kan ik me het beste voor inzetten en wat wil ik daarmee bereiken? Door goed na te gaan wat ik wilde in een baan, heb ik dat ook kunnen vinden.
Ook toe aan iets anders, maar weet je nog niet helemaal wat?
We maken graag kennis met je.