Myra Zweers van Future Communication poseert op kantoor
Myra Zweers

Welke 7 communicatieboeken móet je hebben gelezen?

Onze collega’s duiken maar al te graag in de boeken. Daarom schreven we een blog over allerlei boekentips die gaan over het vakgebied communicatie. Nieuwsgierig naar welke communicatieboeken we aanraden? Lees hieronder meer.

Koffie drinken?

24 april 2023

Een stapel met communicatieboeken

Wereldboekendag

Op 23 april was het Wereldboekendag. Jaarlijks wordt op deze datum in meer dan 100 landen aandacht besteed aan het belang van boeken en lezen. Om dit te vieren vroegen we enkele collega’s naar hun favoriete communicatieboeken. Wat zijn onze absolute aanraders? Dat lees je in dit blog.

Communicatieboek Verandering, Damon Centola

Verandering, Damon Centola (2021)

Over hoe je ideeën, overtuigingen en gedrag beïnvloedt

Matthieu Bos: Informatie verspreidt zichzelf snel en makkelijk, als een soort virus. Maar waarom is het zo moeilijk om gedragsverandering bij jouw doelgroep voor elkaar te krijgen? Damon Centola onderbouwt heel mooi met verschillende praktijkvoorbeelden waarom gedragsverandering wel of niet lukt. Van Google Glass tot een nieuwe maïssoort dat bestand is tegen droogte. Een idee of maatregelen kunnen nog zo voordelig zijn, maar dat betekent niet automatisch dat mensen hier gebruik van gaan maken. Het boek is daarom echt een aanrader voor alle contentspecialisten. Het is een bevestiging dat het zenden van relevante informatie alleen lang niet altijd genoeg is voor gedragsverandering. Eerder schreven we een blog over de de 3 C’s voor gedragsverandering.

Communicatieboek Anders vasthouden

Anders vasthouden, Wouter Hart (2017)

Over 9 sleutels voor het werken vanuit de bedoeling

Sabine Osewoudt: Het communicatieboek hoorde bij de Leergang Organisatiekunde & Verandercommunicatie die ik met een groep collega’s heb gevolgd. Het gaat over hoe je als organisatie de omslag kunt maken van werken vanuit het systeem naar werken vanuit de bedoeling. Dat betekent vooral meer denken vanuit wat de klant nodig heeft (vanuit de bedoeling) waarbij alle eerder bedachte systemen, afspraken en regels niet langer leidend zijn, maar slechts ondersteunen.

Als je vanuit de bedoeling werkt ligt het eigenaarschap (meer) bij de professional en die kan zo meer vanuit professie/passie werken. Dat is heel belangrijk om medewerkers te binden en boeien. Hart geeft veel handige voorbeelden hoe je dat in de praktijk moet vormgeven. Door het boek heb ik weer nieuwe inzichten gekregen over organisatie- en veranderkunde en interne verandercommunicatie. Superhandig omdat ik in mijn werk vaak te maken heb met verandertrajecten.

Communicatieboek interne communicatie

Interne communicatie, Huib Koeleman (2023)

Over strategieën, methoden en rollen bij interne communicatie

Linda de Kanter: Ik heb onlangs de nieuwe druk van dit communicatieboek besteld. Het is al meer dan 20 jaar een bestseller en een van de communicatieboeken die je echt moet lezen. Koeleman geeft je een heleboel praktische handvatten om de interne communicatie in een organisatie te verbeteren op medewerker-, team- en organisatieniveau. Het is ook heel toegankelijk geschreven.

De eerdere druk had ik al gelezen, maar ik was heel benieuwd naar deze herziene uitgave. Daarin gaat Koeleman ook uitgebreid in op actuele thema’s zoals diversiteit en inclusie, leiderschapscommunicatie, de do’s & don’ts van hybride communiceren en interne communicatie bij veranderingsprocessen. Daarbij kijkt hij niet alleen naar ons communicatievak maar ook naar HRM, organisatiekunde en neuropsychologie. Allemaal zaken die bij verandercommunicatie een grote rol spelen.

Communicatieboek Je mag ook niks meer zeggen

Je mag ook niets meer zeggen, Mounir Samuel (2023)

Over een inclusieve, veilige en toegankelijke taal voor iedereen

Tamar van Steenbergen: Ik vind inclusiviteit in mijn correspondentie en doen en laten heel belangrijk. Toch weet ik er eerlijk gezegd nog te weinig van en heb er te weinig onderzoek naar gedaan. Dat komt vooral ook door de vele verschillende bronnen en perspectieven. Ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen, maar nu wel!

Mounir Samuel is auteur en politicoloog met een journalistieke achtergrond en heeft een Egyptische vader en een Nederlandse moeder. Hij is protestants-christelijk opgevoed, maar omarmde ook zijn koptisch-orthodoxe achtergrond. Geboren als Mounira maakte hij in juni 2015 bekend dat hij genderqueer is en nu als man door het leven gaat. Als er iemand is die een boek kan schrijven over inclusieve taal, de effecten van niet-inclusieve taal, en dat ook nog vanuit een politiek kader, dan is het Mounir Samuel.

Communicatieboek Inclusieve communicatie

Inclusieve Communicatie, Hannan Challouki (2021)

Over alles wat je moet weten om een divers publiek te bereiken

Mathilde de Gooijer: Ik heb het boek Inclusieve Communicatie gebruikt voor mijn scriptie. De schrijfster is Vlaams, maar de verschillen tussen Nederland en België zijn op dit vlak verwaarloosbaar. Challouki beschrijft heel goed wat inclusieve communicatie inhoudt, maar ook wat het vooral níet is en waar je op moet letten. Ze speelt in op recente ontwikkelingen en maakt daarbij gebruik van haar eigen ervaring en concrete voorbeelden. Dit boek is handig voor iedereen die geïnteresseerd is in inclusieve communicatie en daarin de eerste stappen wil zetten.

Communicatieboek Het communicatiemodel

Het communicatie Model compact, Will Michels (2023)

Over dé tool voor een communicatiestrategie met impact

Roos Schippers: Dit handboekje biedt een heldere stap-voor-stap basis uitleg om met (strategische) communicatie aan de slag te gaan. De methode daarvoor, Communicatie Model, bestaat uit drie blokken: Analyse, Strategie en Aanpak met daarbinnen 12 bouwstenen. Als je deze 12 bouwstenen uitwerkt, creëer je een zeer solide basis en een scherpe focus waarmee je direct aan de slag kan. Met als resultaat: een alomvattende aanpak met zowel aandacht voor visie als voor analyse, strategie, positionering, creatief concept en contentstrategie.

Dat is toch waar iedere communicatieprofessional naar op zoek is? Het klinkt veelbelovend, maar dat is het ook. Ik waardeer vooral de eenvoud en logische structuur van het Communicatie Model. Natuurlijk blijft er ruimte voor nuance. Maar hiermee leg je een goede basis. Daarnaast is het boekje zelf zo compact en praktisch, dat iedere communicatieprofessional deze gewoon standaard in de tas zou moeten hebben!

Communicatieboek Het strategisch communicatieframe

Het Strategisch Communicatieframe, Betteke Ruler (2017)

Lieke Palies: Het boek gaf mij het nodige houvast voor één van mijn communicatieopdrachten. Met Huib Koeleman op de achtergrond weliswaar, geeft Betteke heldere stappen mét nuttige voorbeelden die je goed kunnen helpen bij de opzet voor je eigen communicatiestrategie en dus -frame. Vooral dat laatste gaf bij mij de doorslag. Het boek is meer dan alleen droge theorie. Het geeft ook echt herkenbare voorbeelden die mij hielpen om mijn eigen situatie daarin te herkennen en aan te passen. En het eindresultaat mag er zijn: in één oogopslag heb je een strategisch overzicht dat heel lekker presenteert.

Welke communicatieboeken moeten wij hebben gelezen of heb je zelf een interessant boek geschreven dat we echt moeten lezen? Kun je wel wat hulp gebruiken of spar je graag een keer over zaken waar je tegenaan loopt? Neem contact op en laat het ons weten!

Heb je extra tips?

Laat het ons weten! Heb je een andere vraag of wil je een keer koffie drinken? Dat kan altijd. Vul het formulier in en tot snel.

Myra Zweers van Future Communication poseert op kantoor
Myra Zweers 0612641753

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.