Future Communication

De 3 C’s voor gedrags-verandering, ken jij ze al? 

Collega Marike schreef een blog over leerpunten op het gebied van gedragsverandering. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer. 

 

Meer weten?

9 maart 2021

Door corona moest ons dagelijkse gedrag abrupt plaatsmaken voor nieuw ‘onwennig’ gedrag. Hoe krijg je mensen mee in zo’n enorme verandering? In deze blog delen wij de drie grootste leerpunten die wij het afgelopen jaar opdeden op het gebied van communicatie en gedragsverandering.  

 

Onthoud de 3 C’s: Communicatie, Context en Controle

In korte tijd haalde een onbekend virus uit China ons dagelijks leven volledig overhoop. Onze ‘informatiehonger’ groeide. Ook ons vocabulaire is inmiddels flink uitgebreid met woorden als anderhalvemetersamenlevingtebbie nou op je muil en coronateststraat. Ik durf te stellen dat we best goed met elkaar communiceren. Iedereen is op de hoogte van de maatregelen die we met z’n allen moeten naleven. Autoriteiten benadrukken keer op keer de urgentie en komen met duidelijke acties. Toch staan de kranten bol van overtredingen. Geïnformeerd zijn is écht iets anders is dan veranderen. Hoe zorgen we voor verandering en daarmee voor naleving van de gemaakte afspraken? Deze drie C’s bieden houvast.  

1. Communicatie

Allereerst is een duidelijke boodschap is belangrijk. Het RIVM verstrekt regelmatig een communicatiehandreiking met tips en tricks voor communicatieadviseurs  die zich bezighouden met coronacommunicatieAan het begin van de pandemie lag de focus voornamelijk op crisiscommunicatie. Denk hierbij aan delen van feiten, inspelen op emotie, openheid waar mogelijk, begrijpelijk taalgebruik en aansluiting zoeken bij gedrag en waarden. Door de lange duur van de crisis is de rol van communicatie inmiddels verschoven. Natuurlijk blijft het essentieel om in je boodschap het naleven van de maatregelen te benadrukken. Echter vragen actuele issues in de samenleving, bijvoorbeeld coronamoeheid of polarisatie, om nieuwe accenten in de communicatie. Je kunt de boodschap van vorig jaar niet ongewijzigd blijven herhalen en gebruiken. Een (langlopende) crisis vraagt steeds om nieuwe communicatieuitgangspunten: wees open over dilemma’s, schets een realistisch perspectief, biedt verdiepende informatie “het waarom” achter je boodschap, versterk het wij-gevoel en richt je op specifieke groepen.  

Leerpunt 1: Blijf je boodschap continu aanscherpen.

 

2. Context

Een tweede aandachstpunt voor gedragsverandering is context. Op welke manier worden mensen beïnvloed door hun omgeving? Een groep die zich uitermate goed leent voor dit vraagstuk zijn jongeren. Al jaren zijn we bekend met de term peer pressure. Kun je dit ook op een positieve manier inzetten, zodat jongeren zich (blijven) houden aan de coronamaatregelen? Het antwoord zit hem in het woord context. Rick van Baaren, hoogleraar gedragsverandering, vertelt in onze nieuwste podcast: “Kom niet met één advies voor heel Nederland, maar segmenteer je adviezen per doelgroep”. Hij voegt daaraan toe: “Zorg dat je de doelgroep door en door kent. Breng alle factoren in kaart. Alleen dan kun je de juiste interventies kiezen”. Een interventie voor jongeren is de inzet van invloedrijke peers als ambassadeurs. Denk aan het gesprek dat Diederik Gommers met Famke Louise had. Dit overtuigde jongeren van de urgentie van de coronamaatregelen. Als het ware train je je ambassadeurs om een overtuigende boodschap uit te dragen. Zorg dat ze goed voorbereid zijn en zich niet uit het veld laten slaan door afkeurende reacties. Als je ambassadeurs er klaar voor zijn, kun je belangrijke boodschappen via hen verspreiden of versterken. Dat is veel effectiever dan maatregelen van bovenaf opleggen.   

Leerpunt 2: Zet een ambassadeur in uit de doelgroep die het verhaal vertelt. Dit maakt jouw boodschap geloofwaardiger. 

 

3. Controle

De derde ‘C’ is van controle. Ook als de communicatie duidelijk is en het beoogde gedrag haalbaar, zijn er altijd mensen die zich niet aan de regels houden. Dat kun je niet voorkomen. Des te belangrijker is het dat je controle houdt over de situatie. Dat je zelf het voorbeeldgedrag toont. Dan is de kans groot dat de mensen om je heen dat ook doen. Het omgekeerde effect spreekt natuurlijk ook voor zich. Denk bijvoorbeeld aan een minister die zich niet aan de maatregelen houdt. Hoe lang kan je het gevoel van urgentie dan bij andere mensen, en daarmee de controle vasthouden? Het beleid moet voor iedereen leefbaar, handhaafbaar en vol te houden zijn. Ook tijdens winterse ijspret en zomerse vakantietaferelen.  

Leerpunt 3Laat voorbeeldgedrag zien. 

 

Kortom, als je gedrag wilt veranderen, ga op zoek naar de juiste mix van communicatie, context en controle. Het begint met een goed verhaal; een sterke boodschap. Dat verhaal is pas overtuigend als je het in de context van jouw doelgroep plaatst. En mensen met een voorbeeldrol moeten het nieuwe gedrag uitdragen. Als je dit toepast in organisaties kun je denken aan management of gewaardeerde collega’s. Zo houd je controle én zorg je ervoor dat jouw hele doelgroep mee kan gaan in de verandering.  

Meer weten?

Vul rechts je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Future Communication 030 – 219 38 51
(Vereist)