Juliette Smits

Storytelling bij interne verander­trajecten

Bezig met een intern verandertraject? Maak gebruik van storytelling! Lees hier snel meer.

Meer weten?

9 november 2021

Stapel boeken die opengeslagen zijn.
Collega's praten bij

Er was eens een intern verandertraject… waar alle neuzen dezelfde kant op stonden, er geen weerstand was en iedereen zich razendsnel eigen maakte met de gevraagde gedragsverandering. Dat klinkt als een sprookje, en eerlijk gezegd, dat is het ook. Ik beschrijf hier een ideale wereld, maar in werkelijkheid gaat het niet zo. Wist je dat veel mensen eerder op emotie en verhalen reageren, dan op de inhoud? En dat veel mensen denken in plaatjes? Het is dan ook niet gek dat storytelling hot is in communicatieland. Ik bied je in dit blog een aantal handvatten om met behulp van storytelling communicatie beter aan te laten sluiten bij je doelgroep, weerstand te verminderen en jouw interne verandertraject een gelukkig einde te geven.

Leren zonder ervaren

Verhalen maken concreet wat abstract is. Ze zorgen ervoor dat je iets kunt beleven en leren, zonder iets aan den lijve te ondervinden. Niet iedereen hoeft met een picknickmand het bos in om de grote boze wolf te leren kennen. Dat hoeft er maar één te doen, waarna wij er met zijn allen van kunnen leren. En gelukkig maar. De meesten van ons komen al jong in aanraking met verhalen, denk aan een verhaaltje voor het slapengaan. Het lijkt slechts een vermakende bezigheid, maar het is ook daadwerkelijk nuttig voor de ontwikkeling van je brein. Verhalen prikkelen namelijk het inbeeldende vermogen. Je oerbrein gebruikt dat vermogen om gevaar te herkennen en situaties te voorspellen. Hier verbind je brein emoties aan. Deze emoties zijn belangrijk, want ze zorgen ervoor dat je een verhaal of ervaring beter onthoudt. Denk bijvoorbeeld aan een inspirerende lezing of een bijzondere dag, die je door je prettige ervaring niet snel zal vergeten. Emoties zijn daarom essentieel als je iets nieuws wilt leren. Hoe je deze werking van het brein in je voordeel kunt laten werken in een verandertraject, daar help ik je bij!

Hoe ontwikkel je veranderverhalen?

Wij zijn als mensen voorgeprogrammeerd om mee te leven met een held in een verhaal. Denk aan alle sprookjes, films en verhalen die we vanuit Hollywood kennen. Deze verhalen hebben vaak een vaste structuur, herkenbare elementen en personages die symbool staan voor een waarde/eigenschap (bijvoorbeeld moed, doorzettingsvermogen of lafheid). Als communicatiebureau, gespecialiseerd in verandercommunicatie, zien wij in de praktijk vaak dat een veranderverhaal vanuit het (strategisch) management niet voldoende aansluit op wat medewerkers voelen en herkennen. Het verhaal is te vaag, gevuld met vaktaal en sluit niet aan op de leefwereld van medewerkers. Een held in een verhaal spreekt aan, omdat hij menselijk en kwetsbaar is. Hij worstelt met alledaagse problemen. Dat zorgt voor authenticiteit, waardoor we met hem meevoelen en onszelf in de held herkennen. Die herkenning is essentieel. Het zorgt ervoor dat de boodschap raakt én geloofwaardig is. Wanneer je de plank misslaat met je verhaal, roept het geen emotie op bij mensen en onthouden ze de boodschap slecht. Het gevolg? Mensen veranderen niet. Dat is precies het tegenovergestelde van wat je wilt in een verandertraject!

Het doorvoeren van een verandertraject gaat daarom altijd over het verzamelen van ‘echte’ organisatieverhalen. Ga in gesprek met medewerkers uit alle lagen. Wie zijn ze, wat drijft hen, en waar zijn ze trots op? Waarom doen ze wat ze doen? Leer over de waarden die zij belangrijk vinden, erken de problemen waarmee ze worstelen en onderzoek hoe je ze kunt helpen groeien binnen jouw organisatie. Het verzamelen van authentieke organisatieverhalen en vooral het inzetten van diezelfde verhalen helpt bij het creëren van herkenbaarheid, geloofwaardigheid en vertrouwen. Met de juiste boodschap raak je mensen, en komen emoties los. Door een stap terug te doen en het gesprek aan te gaan, in plaats van eenzijdig te zenden en informeren, creëer je een authentiek verhaal. Een verhaal dat aansluit op de leefwereld van je medewerkers en daardoor verandering kracht bij zet in plaats van tegenwerkt.

Twee boeken

Losse verhalen bundelen tot één (organisatie)boek

Je hebt met open gesprekken verschillende verhalen bij medewerkers uit alle lagen van de organisatie verzameld. En nu? Tijd om ze te bundelen! Daarvoor is eerst een analyse nodig om samenhang te ontdekken. Zoek in de verhalen naar patronen en narratieve elementen: denk aan doelen, (kern)waarden,  emoties, bedreigingen en kansen binnen een verhaal van een medewerker. Wanneer je die patronen herkent, ontdek je wat medewerkers ervaren binnen een organisatie en wat voor hen belangrijk is. Wat leeft er? Wie is het mens achter de functie?

Koppel persoonlijke verhalen aan de waarden die je binnen een organisatie deelt. Met het gemeenschappelijke doel dat je op basis hiervan formuleert, creëer je verbondenheid en kun je een gezamenlijk toekomstbeeld schetsen. Sluit het veranderverhaal aan op hun behoefte, niet alleen op die van het management. Geef het toekomstbeeld het gewenste vervolg of einde, de doorgevoerde verandering, en je hebt je veranderverhaal geschreven! Met als gevolg: een sterke en authentieke boodschap die aansluit op de leefwereld, zorgen en drijfveren van je medewerkers. En jij en je verandertraject? Jullie leefden nog lang en gelukkig.

Storytelling kan dé oplossing zijn om een verandering op de juiste manier te communiceren, weerstand te verlagen of te voorkomen, en om iedereen mee te krijgen. Wil je graag meer gebruikmaken van storytelling, maar weet je niet hoe? Of wil je gewoon een keer sparren? Neem dan contact op met Juliette.

Stapel boeken die opengeslagen zijn.

Bonustip!

Wist je dat we ook een webinar over Storytelling bij interne verandertrajecten aanbieden? Nieuwsgierig?

Je kijkt het webinar hier terug!

Meer weten?

Vul rechts je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Juliette Smits 0682603447

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.