Houd weer stand bij weerstand
Als je verandering van je omgeving vraagt, mag je weerstand verwachten. Hoe buig je tegenstanders om naar voorstanders? Je leest het in dit blog.
Meer weten?7 december 2021
Houd weer stand bij weerstand
Als je verandering van je omgeving vraagt, mag je weerstand verwachten. Een ringweg langs een natuurgebied aanleggen doet de recreant steigeren. Een woningblok in een weiland bouwen brengt buurtbewoners in beweging, omdat het hun zicht mogelijk blokkeert. Gelukkig heb jij alle invloed op hoe je omgaat met deze weerstand. In dit blog duiken we dieper in deze wereld. Doel? Tegenstanders ombuigen naar voorstanders.
Voordat we starten: realiseer je dat grote veranderingen, zoals een woningblok in een weiland, soms even bij je gesprekspartner moeten landen. Er zijn talrijke redenen waarom ze nog niet ‘open’ staan voor jouw boodschap. Soms is het een zorg: (help, wat betekent dat voor de waarde van mijn woning?) of een frustratie (waarom ben ik niet benaderd om mee te denken met dit bouwtraject?). Wat de reden ook is, het is handig eerst deze barrière weg te nemen.
Investeer eerst in de relatie, dan komt de inhoud vanzelf
Als jouw gesprekspartner het vertrouwen heeft dat jij haar behoeften hoort, herkent en erkent, kun je een weerstander ombuigen richting een voorstander. Alleen dat herkennen, dat is soms knap lastig. Wat een gesprekspartner letterlijk zegt, komt niet altijd overeen met wat zij bedoelt. Er gebeurt van alles in de onderstroom van het gesprek en dat niet altijd even zichtbaar. Laten we een voorbeeld erbij pakken. Dat praat wat makkelijker.
Voorbeeld: de ondergrondse parkeergarage?
In een gemeente wordt in het centrum een nieuwe ondergrondse parkeergarage gebouwd. De bouw moet binnen een jaar gerealiseerd zijn en de garage komt naast koophuizen te staan. De aannemer is gestart met alle voorbereidende werkzaamheden. Na de realisatie is er meer parkeergelegenheid in de stad waardoor het toerisme (en inkomsten) toeneemt. Geen vuiltje aan de lucht, toch? Toch zijn er omwonenden die er alles aan doen om de bouw tegen te houden. Omgevingsmanagers, projectleiders en bouwlieden worden dagelijks lastig gevallen.
Stel: jij vangt het volgende gesprek op tussen een omgevingsmanager en een buurtbewoner
‘We zijn absoluut niet door jullie ingelicht dat deze parkeergarage er komt! Ik zit er niet op te wachten dat mijn woning verzakt. Bovendien worden wij iedere ochtend wakker door die herrie van de bouwplaats. Wat gaan jullie daaraan doen?’
‘Mevrouw, we hebben een gedegen plan van aanpak. We volgen de bouwvoorschriften die breed worden gedragen, want we hebben de noodzakelijke bouwvergunningen voor de parkeergarage gekregen.’
We stoppen hier, voordat de situatie verder escaleert
Wat gaat er mis in de communicatie? Eenmaal? Andermaal? Juist. Je ziet hier twee gespreksstromen die elkaar niet raken. De omgevingsmanager denkt vanuit zijn eigen proces. Hij legt hier de procedure uit waarom ze mogen bouwen waarmee hij natuurlijk bedoelt dat het veilig is. Maar komt het binnen? Absoluut niet. De buurvrouw heeft namelijk een heel ander gesprek dat niet gespitst is op de wondere wereld van de gunning van een bouwvergunning.
Je ziet hier de volgende onderstroom aan emotie, als zorgen en frustratie, voorbijkomen:
Mevrouw zegt: ‘We zijn absoluut niet door jullie ingelicht dat de parkeergarage er komt!’
Onderstroom: Ik ben als omwonende niet goed benaderd.
Mevrouw zegt: ‘Ik zit er niet op te wachten dat mijn woning verzakt. Bovendien worden wij iedere ochtend wakker door de herrie van de bouwplaats.’
Onderstroom: Ik maak mij zorgen over de bouwveiligheid en onze gezondheid.
Het gevolg?
In dit voorbeeld zie je dat men kopje ondergaat in de onderstroom. De emoties die bovendrijven bemoeilijken een inhoudelijk gesprek. Het resultaat? Ze verstaan elkaar niet meer. Iedere gesprekspartner spartelt om zichzelf drijvende te houden, waardoor de ruimte om naar elkaar te luisteren verdwijnt. In de onderstroom van je gesprek draait het daarom altijd om de relatie.
Stel dat de omgevingsmanager wel eerst in de relatie investeert
‘We zijn absoluut niet door jullie ingelicht dat deze parkeergarage er komt! Ik zit er niet op te wachten dat mijn woning verzakt. Bovendien worden wij iedere ochtend wakker door de herrie van de bouwplaats. Wat gaan jullie daaraan doen?’
‘Excuus, dat deze boodschap niet duidelijk is gecommuniceerd. Situaties als deze proberen we juist te voorkomen door informatieavonden met bewoners te organiseren. De volgende is over twee weken. Maar ik wil u graag nu op de hoogte brengen, zodat u zich over veiligheid geen zorgen meer hoeft te maken. Vindt u dat goed? Bovendien kan ik me goed voorstellen dat het bouwen voor overlast zorgt. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk waar enorm veel wordt gebouwd. Misschien kunnen we kijken naar alternatieve opties zodat u wel voldoende nachtrust krijgt?
Kijk het webinar terug!
In december organiseerden we een gratis webinar over dit thema. Niet bij geweest?
Niet getreurd, je kunt het webinar gratis terugkijken op onze website.
De omgevingsmanager duikt hier op drie manieren in de onderstroom, hij wil de relatie versterken
- Hij gaat in op de belevingswereld van de buurvrouw
‘Situaties als deze proberen we juist te voorkomen.’ En: ‘Ik kan me goed voorstellen dat’ - Hij denkt mee met de buurvouw
‘Misschien kunnen we kijken naar alternatieve opties?’ - Hij toont aan dat hij naast omgevingsmanager, ook mens is
‘Ik me goed voorstellen dat het bouwen voor overlast zorgt. Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk waar enorm veel wordt gebouwd.’ Dit laatste puntje is persoonlijke smaak. Sommige vinden dit onnodig. Helemaal prima. Het kan soms wel helpen om de ander in te laten zien dat je meer bent dan een pak met een functie, werkend voor de organisatie met een missie. Dat je ook gewoon een mens bent van vlees en bloed met verwachtingen en dromen.
Wat gebeurt er als je eerst investeert in de relatie?
De inhoud komt bovendrijven. Door zich in te leven en vragen te stelen, kom je dichter tot elkaar en voer je op hetzelfde niveau een gesprek. Er is geïnvesteerd in de relatie waardoor er een mogelijkheid is om over de inhoud te spreken. Want het kan toch niet anders dan dat de boze buurvrouw moet reageren op de vragen om verder te komen in het gesprek?
Samengevat
- Realiseer je dat verandering soms bij een gesprekspartner moet landen
- Investeer eerst in je onderlinge relatie voordat je spreekt over de inhoud
- Geef je gesprekspartner het vertrouwen dat je haar behoeften hoort, herkent en erkent
- Toon je eigen menselijkheid
- Minder zenden en meer vragen zorgt voor meer begrip
Stefan Smeenk is communicatieadviseur bij Future Communication. Heb je nog aanvullingen op dit blog, loop je zelf wel vaker tegen weerstand aan of wil je gewoon een keer koffie drinken? Stuur me dan een mail of bel!
Meer weten?
Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.