« Naar het blogoverzicht

Blockchains: ‘communicatieprofessional, verdiep jezelf’

De blockchaintechnologie is de toekomst, zo bleek afgelopen november tijdens de Social Media Week (#SMWNL). Dit event vindt jaarlijks in 25 steden wereldwijd plaats en biedt merken, bureaus en technologieleveranciers de nieuwste inzichten en trends op het gebied van marketing, communicatie, social media, technologie en innovatie. Waarmakers Amy, Daisy en Denicio werden geïnspireerd door het thema van dit jaar: ‘Closer’. De komende weken delen zij in een serieblog hun ervaringen. Deze week vertelt Denicio meer over de kenniskloof bij mensen en professionals over blockchain.

Wat is blockchain?

Blockchain is een systeem dat gebruikt kan worden om gegevens vast te leggen. Dit kunnen bijvoorbeeld eigendomsaktes, afspraken of persoonlijke berichten zijn. Bij blockchain is er geen centrale organisatie of tussenpersoon. Dit maakt de blockchain open en transparant: iedereen binnen het netwerk krijgt de toegang tot dezelfde informatie. Eigendomsrecht kun je goed vastleggen in een blockchain. Zo kun je registreren wie een bepaalde foto maakte en waar deze wordt gebruikt. Een interessant voorbeeld is Pica Pro, een tool voor slimme professionele fotografen. Door middel van blockchaintechnologie worden alle fotolicenties transparant bijeengehouden. De belofte van de tool is dat het in één oogopslag laat zien welke licenties verlopen.

Blockchain voor overheden

In zijn presentatie ‘Blockchain voor overheden’ vertelt blockchain trainer Sam Wouters alles over blockchain voor overheden. Hij vertelt dat er veel blockchainprojecten worden gestart, ook bij de overheid. De wil is er, maar net als veel IT-projecten falen de meeste blockchainprojecten jammerlijk. Bedrijven begrijpen de toegevoegde waarde van blockchains (nog) niet voldoende. Daarbij is het slecht gesteld met de educatie op het gebied van blockchain. Gebrek aan de juiste kennis over blockchain inspireert en motiveert Sam Wouters om mensen snel de juiste kennis bij te brengen en deze kenniskloof te dichten.

Verhoog de waarde van jouw communicatieadvies

Het blijkt dat veel communicatieprofessionals en leidinggevenden, ook bij overheden, niet weten wat blockchain is of welke mogelijkheden er zijn. Toch zijn dit vaak wel de personen die beslissen of een project wordt uitgevoerd. Dit is geen goede ontwikkeling voor het gebruik en de inzet van deze technologie in de dagelijkse communicatiepraktijk van bedrijven, communicatiebureaus of overheden. Als communicatieprofessional moet je weten dat blockchain geen trend meer is, maar infrastructuurtechnologie die onze bestaande structuren en manier van leven wezenlijk verandert. Dus weet waar je over praat en neem een keer goed het blockchain-gedachtegoed tot je.

Net als internettechnologie in de jaren ‘90 moet deze technologie nog een enorme groei doormaken. Blockchain staat feitelijk nog in haar kinderschoenen. Om goed uit de verf te komen, is vooral veel educatie nodig. En dat is precies waar Sam Wouters voor pleit. Hij brengt veel inspiratie en educatie over blockchaintechnologie om zo goede voorlichting te geven zodat de basiskennis toeneemt. Hierdoor kan deze technologie mogelijk ook meerwaarde bieden in jouw communicatieadvies. Juist van communicatieprofessionals hangt er veel van af of de magie van technologie, zoals blockchain, tot leven komt en uitgroeit tot levenskunst. En zo brengen we samen echt een ode aan connectiviteit en de kracht die technologie biedt om mensen dichter bij elkaar te brengen.

Benieuwd hoe wij nieuwe technologieën zoals blockchain integreren in onze communicatieadviezen en dienstverlening? Neem dan contact met ons op. We vertellen je er graag meer over.

Meer lezen

Ook benieuwd naar Amy’s ervaring met de #SMWNL? Lees haar blog over virtual reality.