« Naar het blogoverzicht

VR: ook de toekomst voor communicatieprofessionals

De virtuele werkelijkheid komt steeds dichterbij, zo bleek afgelopen november tijdens de Social Media Week (#SMWNL). Dit event vindt jaarlijks in 25 steden wereldwijd plaats en biedt merken, bureaus en technologieleveranciers de nieuwste inzichten en trends op het gebied van marketing, communicatie, social media, technologie en innovatie. Waarmakers Denicio, Daisy en Amy werden geïnspireerd door het thema van dit jaar: ‘Closer’. De komende weken delen zij in een serieblog hun ervaringen. Deze week vertelt Amy meer over de toekomst van virtual reality (VR).

Virtual reality bij de politie

Op #SMWNL werden we verrast door een case van Politie Nederland. Door een virtual reality-bril konden we rondkijken op een nagebootst plaats delict, in een huis waar een moord was gepleegd. Erg gaaf. Maar extra bijzonder als je beseft dat virtual reality tegenwoordig écht wordt gebruikt om een plaats delict aan de rechter te laten zien. Een juridische uitspraak wordt soms mede bepaald door wat de rechter door zo’n bril ziet. Het resultaat: tijdswinst (geen ellenlange verslagen meer door rechercheurs) en minder aannames (de rechter kijkt niet door de bril van de rechercheurs, maar door zijn eigen VR-bril).

Neem VR mee in jouw communicatieadvies

Ook voor communicatieprofessionals is virtual reality een trend om in de gaten te houden. Er is steeds meer mogelijk en de verwachting is dat we in de toekomst de werkelijkheid door VR ook kunnen ruiken en voelen. Met VR kun je jouw doelgroep optimaal meenemen in een veranderingstraject. Denk bijvoorbeeld aan grote infrastructuurprojecten van provincies of gemeentes. In plaats van bouwtekeningen kunnen omwonenden gelijk dat nieuwe fietspad zien of er zelfs ‘virtueel’ over heen rijden. Of wat denk je van een virtual reality-trainingstool voor treinmachinisten of IT-professionals? VR is steeds breder inzetbaar en mijn tip is dan ook: denk altijd even aan de mogelijkheden van VR in jouw toekomstige communicatieadvies. Benieuwd welke ervaringen wij met virtual reality hebben opgedaan bij onze opdrachtgevers? Neem dan contact met ons op. We vertellen je er graag meer over!

In de volgende blogs van deze serie gaan Daisy en Denicio dieper in op de opkomende trends chatbots en blockchain.