« Naar het blogoverzicht

“Wil jij even de kernboodschap schrijven?”

Toen ik net mijn eerste stappen in het communicatievak zette, dacht ik er niet zo over na. Vers uit de schoolbanken gewapend met een rugzak vol theorie kon ik dat varkentje wel wassen. Een kernboodschap schrijven, dat is toch niet zo ingewikkeld? Nu 15 jaar later moet ik daar toch op terugkomen; het is best lastig. Ik help je graag op weg met tips voor het formuleren van een boodschap die jouw publiek raakt.

Wat is een kernboodschap eigenlijk?

Een kernboodschap vertelt de essentie van jouw verhaal. Het is de rode draad die je in al je communicatie gebruikt en slaat een brug tussen jou en je doelgroep. Het gaat er daarbij niet om wat jij kwijt wilt, maar wat de ontvanger wil en moet weten. Beperk je tot relevante informatie voor de ontvanger en jouw boodschap komt beter aan.

Een goede kernboodschap is kort en bondig en bevat de volgende drie elementen:

1. Waarom moet ik dit weten? ‘Kijk‘ (ik zie, ik constateer): probleem, aanleiding.
2. Kan ik het volgen? ‘Want‘ (ik weet): oorzaak, samenhang, analyse.
3. Wat moet ik er verder mee? ‘Dus‘ (ik vraag, ik doe): oplossing, voorstel, actie.

Voorbeeld van een kernboodschap:

(1. ‘Kijk‘) Controle over het coronavirus (2. ‘Want‘) krijgen we alleen als iedereen zich aan de volgende basisregels houdt: (3. ‘Dus‘) thuiswerken hygiëneregels, regels voor afstand houden, het vermijden van drukte en het dragen van een mondkapje.

Hoe schrijf ik een goede kernboodschap?

Het formuleren van een goede kernboodschap is iets waar je beter in wordt door het vaak te doen. De een schrijft het in een oogwenk, de ander heeft er iets meer tijd voor nodig. Met de juiste mix van ingrediënten kom je al een heel eind! Hieronder deel ik zeven tips die jou helpen bij het formuleren van een kernboodschap.

1. Schrijf de kernboodschap altijd samen met collega’s, bijvoorbeeld met je projectteam. Zo heb je meteen alle benodigde informatie én zorg je ervoor dat je als team met één mond spreekt.

2. Ken je doelgroep en weet wat hen aanspreekt. Een goede kernboodschap gaat niet over jou, maar over de ontvanger. Mensen nemen informatie eerder op als deze voldoet aan hun wensen, behoeften, ambities, verlangens of ingaat op hun angsten.

3. Maak onderscheid tussen need-to-know/want-to-know en nice-to-know. Focus je op het beantwoorden van de 5W’s (Wie, Wat, Waar, Waarom en Wanneer). De nice-to-know schrap je. Je doelgroep hoeft hier niks mee en deze informatie zorgt voor verstoring van de kern van je boodschap.

4. Wees concreet en eerlijk. Vermijd vakjargon, organisatie-, verkoop- en stoere taal. Vage omschrijvingen, loze beloftes en uitspraken die vragen oproepen of in een later stadium tot teleurstelling leiden wil je voorkomen. Je doelgroep moet meteen weten wat je bedoelt en wat zij aan jou hebben.

5. Formuleer actief en direct. Passief geschreven zinnen zijn vaak lang en minder duidelijk. Spreek je doelgroep aan met u(w), jou(w) etc. Kies een stijl die past bij de communicatie van jouw organisatie.

6. Durf te schrappen. Hoe korter de boodschap, hoe krachtiger de boodschap, maar let op dat je wel volledig bent.De perfecte lengte van een kernboodschap is niet langer dan een tweet (140 tekens).

7. Test de boodschap bij anderen. Niet alleen binnen jouw organisatie, maar ook daarbuiten. Komen er meer vragen naar boven? Dan moet je gaan herschrijven tot je boodschap geen vragen meer oproept en alleen de essentie weergeeft.

Marina Le-Tran is communicatieconsultant bij Future Communication. Heb je toevoegingen aan haar lijstje van tips? Laat het ons weten. Blijf je het lastig vinden? Dan kunnen wij helpen!