Logo Cohedron
Future Communication

Weerstand verminde­ren bij verander-trajecten: zo lukt het je

Oud-collega Patrice schreef een blog over de masterclass ‘Gedragsverandering en ons brein’ van Logeion. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.

 

Meer weten?

19 december 2019

Man in rood overhemd zit aan tafel met man in wit overhemd. Ze hebben contact en gebaren met hun handen.

Welke communicatiestrategie verandert effectief gedrag? Hoe werkt ons brein bij verandertrajecten en hoe kun je je communicatie hier effectief op afstellen? In de masterclass ‘Gedragsverandering en ons brein’ van Logeion leerden communicatieconsultants Patrice Sligter, Linda de Kanter en Roos Schippers hoe dit zit.

 

Ap Dijksterhuis (hoogleraar sociale psychologie) en Gert Slob (gedragsexpert) gaven ons een kijkje in de wereld van ons (on)bewuste. Ze legden uit hoe belangrijk kennis van ons brein en menselijk gedrag is bij verandertrajecten en hoe je hier communicatief op inspeelt. Een gedeelte van deze presentatie ging over weerstand. En dat is niet gek. Iedere communicatieadviseur die onderdeel is van een verandertraject weet: ik krijg te maken met weerstand. Weerstand volledig weghalen, heeft nogal wat voeten in de aarde. Weerstand minderen is wel mogelijk. Maar hoe? Met deze 5 handvatten gaat het je lukken.

 

1. Wees voorbereid

Verplaats je in de doelgroep en bedenk welke kritiek zij kunnen geven. Laat je projectleden meedenken. Maak samen een top 3 of 5 (afhankelijk van de grootte van de verandering) en bedenk voor elk kritiekpunt een repliek. Dit zijn de bouwstenen voor je communicatie. Communiceer deze argumenten nog voordat het project van start gaat om een gedeelte van de weerstand alvast te verminderen. Hiermee laat je ook direct de meerwaarde van het verandertraject zien. Zo sla je meteen twee vliegen in een klap!

Collega's bij een moodboard met hierop verschillende foto's en afbeeldingen

2. In kleine stapjes naar de goede richting

Bij een verandertraject krijg je als communicatieadviseur vaak te horen: ‘Waarom moeten we veranderen? Het gaat toch goed zoals we het nu doen?’ Dit zeggen mensen vaak omdat ze bang zijn voor risico’s. Door nudging toe te passen, geef je de doelgroep duwtjes in de goede richting en zet je het onbewuste aan het werk. Wil je bijvoorbeeld dat je werknemers vaker de trap pakken in plaats van de lift? Plak dan voetstappen in een opvallende kleur richting en op de trap. Je zult zien dat meer mensen de trap nemen en het gevoel hebben dat ze zelf de keuze hebben gemaakt om de trap te nemen.

 

3. Bied voldoende ondersteuning

Er zijn ook mensen die wel willen veranderen, maar niet weten hoe. Ze zitten vast in een bepaald patroon en kunnen dit moeilijk loslaten. Bied deze groep voldoende ondersteuning. Laat met behulp van infographics zien wat er precies gaat gebeuren en wat er van de doelgroep wordt verwacht. Gaat het om een IT-verandertraject? Zet dan handleidingen klaar en geef workshops.

4. Focus op ‘samen’

We zijn allergisch voor het woord ‘moeten’. Veel mensen houden er niet van als ze iets moeten, maar laat je zien dat je het met elkaar doet om een bepaald doel te bereiken? Dan krijg je meer mensen mee. Dit werkt nog beter als je er een beloning aan koppelt. Krijgen alle teams te maken met een verandering? Laat ze samen strijden voor een toffe hoofdprijs.

 

5. Speel in op emotie

Gebruik echte verhalen om in te spelen op emotie. Hierdoor laat je mensen zelf nadenken over hun eigen gedrag. Let wel op dat je het juiste overbrengt. Zo breng je met een zielig verhaal iets anders over dan met humor.

 

Wil je meer weten over verandercommunicatie en kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag!

Meer weten?

Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Logo Cohedron
Future Communication 316 41 14 51 37

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.