Webcare voor de Kiesraad tijdens de verkiezingen
Len en Sander assisteerden de Kiesraad tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van november 2023 door het monitoren en beheren van hun online kanalen. Zo had de Kiesraad een goed in beeld van wat er online speelde en konden ze daar hun communicatie op laten aansluiten.
Meer weten?In aanloop naar de verkiezingen van november 2023 werkten onze communicatieconsultants Jeanette, Len en Sander al aan het ontwikkelen van een nieuwe websitestructuur en migratie naar een nieuw CMS voor de Kiesraad. Maar nadat het kabinet viel en er nieuwe verkiezingen werden aangekondigd, vroeg de Kiesraad ons: ‘kunnen jullie, in aanloop naar de verkiezingen en op de dag zelf, ons helpen met monitoring en webcare van onze online kanalen?’.
Wat was de opdracht?
Len en Sander gingen aan de slag met deze aanvullende opdracht. Het startpunt hiervoor was de socialmediastrategie die Sander eerder al had ontwikkeld. Sander: “Ik had de strategie voorbereid en een aantal rubrieken bedacht, zoals de verkiezingsvraag en het verkiezingsweetje. Doel daarvan was om in de aanloop naar de verkiezingen vragen te beantwoorden die leefden bij kiezers, zoals ‘Hoe kan ik stemmen in een andere gemeente?’. En leuke weetjes, waarin we bijvoorbeeld vertelden of het aantal partijen dat deelnam historisch gezien laag of hoog was. We stelden verschillende posts voor en stemden die af met de Kiesraad.”
Op de verkiezingsdag stonden Len en Sander op scherp; vanaf het moment dat de stemhokjes opengingen, tot aan de eerste exitpoll. Aan hen vooral de taak om te signaleren: op zoek naar afwijkingen en trends, en bepalen waar actie nodig was. Natuurlijk in continue afstemming met de Kiesraad.
Hoe hebben jullie de opdracht aangepakt?
Het signaleren deden Sander en Len met behulp van Coosto. In deze tool had Sander een dashboard ingericht met relevante trefwoorden, zoals ‘kiesraad’, ‘verkiezingsfraude’ en ‘stemhokjes’. Op die manier konden ze precies zien wat er over deze signaalwoorden werd gezegd op bijvoorbeeld X of Facebook. In de weken voor de verkiezingen stuurde Sander wekelijks een update naar de Kiesraad over wat er speelde op social media en welke woorden veel voorkwamen. Sander: “De meest voorkomende signaalwoorden hebben we bijvoorbeeld ook op verkeerd gespelde manieren in Coosto gezet. Sommige woorden bleken uiteindelijk te algemeen, waardoor er te veel irrelevante berichten in ons overzicht kwamen. We bleven het dashboard continue updaten aan de hand van onze inzichten en ontwikkelingen die we in de media zagen. De meer specifieke termen gaven ons uiteindelijk het meeste inzicht.”
Aan de hand van de signaalwoorden waren er duidelijke trends te ontdekken. Len: “We zagen een paar signalen waarop we actie moesten ondernemen. Op gegeven moment deelden mensen online verkeerde informatie, bijvoorbeeld dat je twee bolletjes moest inkleuren als je op GL-PvdA wilde stemmen. We hebben dat toen besproken met de communicatieadviseur van de Kiesraad.” Hoe Len en Sander daar vervolgens mee omgingen? Len: “We hebben niet direct gereageerd op individuele gevallen, maar wel onze eerdere post over geldige en ongeldige stemmen opnieuw gedeeld. Daarin legden we kort en bondig uit dat je altijd maar 1 bolletje rood moet kleuren, omdat je stem anders ongeldig is. Op die manier brachten we wel een duidelijk statement vanuit de Kiesraad naar buiten. Deze post is ook een van de posts die opvallend goed scoorde”.
Wat heeft de aanpak opgeleverd?
Het monitoren en de webcare op de verkiezingsdag zorgde vooral voor gemoedsrust voor de Kiesraad. Voor hen was het fijn dat Len en Sander het online sentiment in de gaten hielden. Er ligt nu een stevige basis voor webcare in de toekomst. Ook groeide de online kanalen van de Kiesraad. Door de geplaatste berichten ontstond er meer interactie, wat vervolgens weer meer volgers opleverde. Sander: “We hebben gezorgd voor aansprekende en relevante posts in aanloop naar de verkiezingen, waarmee we steeds actuele onderwerpen raakten.”
Looptijd opdracht
September – december 2023
“Dankzij de inzet en expertise van Sander en Len konden we in de drukste periode rond de verkiezingen continu de sociale media monitoren. We hadden goed in beeld wat er online speelde en konden daar onze communicatie bij laten aansluiten. Door de goede adviezen van Len en Sander konden we steeds snel en accuraat reageren.”
Meer weten?
Wil je meer weten over dit project? Of ben je benieuwd wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen? Neem contact met ons op