Van Hoe naar Zo in de energietransitie
Collega Willemijn Wesselink werkt als communicatieadviseur bij het programmabureau Regionale Energietransitie (RES) regio Noord-Holland. Het bureau ontwikkelde de campagne van Hoe naar Zo en helpt mensen om een bijdrage aan de energietransitie te leveren, en zo FutureProof te worden.
Meer weten?In 2020 bracht Froukje in het lied ‘Groter dan ik’ het gevoel van veel Nederlanders goed onder woorden. We moeten korter douchen, minder vlees eten, geen snijbloemen meer kopen. Heeft dat wel zin? Wat dragen de kleine dingen die we als individu doen bij aan die grote, ingewikkelde energietransitie? De campagne van Hoe naar Zo helpt bewustwording te creëren over de impact die iedereen kan hebben, en zo FutureProof te worden. Willemijn Wesselink werkt als Communicatieadviseur bij het programmabureau Regionale Energietransitie (RES) regio Noord-Holland dat deze campagne ontwikkelde.
Campagne ‘van Hoe naar Zo’
Met de campagne ‘van Hoe naar Zo’ richt het programmabureau RES zich op mensen die wel stappen willen zetten binnen de energietransitie, maar daar hulp of financiële ondersteuning bij nodig hebben. Zij vertegenwoordigen al gauw 70% van de Nederlandse bevolking. Het programmabureau helpt alle 44 gemeenten, 3 waterschappen en de provincie Noord-Holland om hun doelstelling voor de grootschalige opwek van duurzame energie op land voor 2030 te halen. Steeds vaker gaven de partners aan behoefte te hebben aan een ‘nieuw narratief’ over de energietransitie: een eerlijk verhaal, zonder loze woorden of vergezichten. Zo’n narratief kwam vanuit het Rijk niet van de grond. Daarom besloot het programmabureau dit vanuit de RES-regio Noord-Holland zelf te gaan ontwikkelen.
Froukje – ‘Groter dan ik’
De wereld staat in de fik
En ik zou het willen blussen
Maar het vuur is groter dan ik
En ik stik in
De time, time ticking
De tijd tijd tikt maar door
Ik wil een toekomst
Ik wil een verhaal
En niet voor mezelf maar voor ons allemaal
Ik wil zien in vijftig tinten groen
Ik wil graag denken en durven en doen
Participatieve aanpak tot concept
Een designbureau ging aan de slag met het vraagstuk: hoe kunnen we inwoners, bedrijven en verenigingen in Noord-Holland enthousiasmeren voor de onvermijdelijke energietransitie en de mogelijkheden van wind- en zonne-energie? Zonder voorbij te gaan aan bestaande twijfels en zorgen. Zij zijn middels de Design Thinking Methode (een innovatiemethode waarin je in 5 stappen naar creatieve oplossingen werkt) in samenwerking met de gehele Energieregio Noord-Holland gekomen tot het concept van de campagne.
Er zijn 15 expertinterviews en tientallen straatinterviews met inwoners afgenomen. Research labs en netwerkbijeenkomsten werden georganiseerd met alle 50 partners. “Met alle input ontstond het concept: van Hoe naar Zo”, vertelt Willemijn. “Een campagne vol herkenbare en eerlijke verhalen. Die niet om de actuele vragen en issues heen draait, maar ze benoemt én laat zien wat eraan gedaan wordt. Op dit punt is Future Communication aangehaakt en heeft als gangmaker de campagne verder ontwikkeld en aangejaagd.”
White label campagne
Het bleek dat mensen meer vertrouwen hebben in een verhaal wanneer het vanuit verschillende perspectieven wordt verteld. Het programmabureau besloot er een zogenoemde ‘white label campagne’ van te maken: een verhaal zonder afzender en dus van iedereen. Willemijn legt uit: “Alle content van de campagne is beschikbaar in een communicatiekit op de website: www.vanhoenaarzo.nl. Met behulp van deze communicatiekit zet je in 2 uur tijd een campagne van 4 weken klaar!”
Succes
Willemijn: “Een white label campagne is een spannende keuze, want hoe zet je dit in naast lopende campagnes? Hoeveel mogen afzenders eraan sleutelen? En hoe houd je het concept overeind? De bestuurders van Noord-Holland hebben durf en lef getoond om op deze manier een campagne te ontwikkelen! En met succes: ook gemeenten buiten onze regio en andere RES-regio’s gaan de campagne inzetten. Het Rijk boost de campagne op nationaal niveau. En dit ‘eerlijke’ concept is voor vakgenoten toepasbaar op meerdere thema’s. Of het nou gaat over natuurherstel, migratie, of mobiliteit.”
“Het concept ‘van Hoe naar Zo’ is zo sterk. We kunnen het makkelijk kopiëren naar alle andere thema’s” – communicatiestrateeg ministerie Economische Zaken en Klimaat.
“Ik liet de campagne aan collega’s zien en er is zoveel enthousiasme om de campagne ook hier te gaan gebruiken!” – Communicatieadviseur gemeente Bodegraven-Reeuwijk.
Ook FutureProof worden?
De campagne van Hoe naar Zo biedt praktische handvatten om zelf een bijdrage te leveren aan FutureProof energieverbruik. Ook FutureProof worden? Ontdek hoe Future Communication daarbij kan ondersteunen.