Strategische content voor een schoon Den Haag
De gemeente Den Haag gebruikt de publiekscampagne “Schoon doen we toch gewoon” om inwoners te motiveren zich in te zetten voor een schonere stad. Aan Future Communication de vraag om Hagenaars te informeren en enthousiasmeren via verschillende kanalen met behulp van strategische content.
Meer weten?Verandervraag
Waarom laten mensen vuil achter náást de afvalbak? En hoe verander je dat? Menig gemeente breekt haar hoofd over deze vraag. Met de campagne “Schoon, doen we toch gewoon?” wil gemeente Den Haag samen met inwoners zorgen voor een schone stad zonder zwerfafval. Een mooie klus voor contentconsultant Sander Koster. Met een gerichte contentstrategie spreekt hij diverse publieksgroepen aan via verschillende kanalen.
De communicatieaanpak
Sander Koster is namens Future Communication aan de slag als contentspecialist bij de gemeente Den Haag. Hij vormt daar samen met twee communicatieadviseurs het team dat verantwoordelijk is voor de communicatie en content voor de publiekscampagne en het thema ‘Schone Stad’. Met een contentstrategie en -kalender in de hand adviseert Sander over het type content en de inzet van verschillende communicatiekanalen.
Voor Schoondoenwegewoon.nl, de Stadskrant en sociale media ontwikkelt hij creatieve en aansprekende content om zo de zichtbaarheid, bewustwording en betrokkenheid te vergroten. Video’s, interviews en artikelen, muurkranten, posters, bewegende borden en advertenties: Sander draait er zijn hand niet voor om! Hij vertelt: “Ik ga regelmatig op pad om echte inwoners van de stad te interviewen. Door hen een podium te geven, inspireren ze anderen om de stad ook schoon te houden. Op schoondoenwegewoon.nl bijvoorbeeld, dit is een platform waar niet de gemeente zélf maar haar inwoners centraal staan. Door middel van storytelling informeren, motiveren en activeren we mensen om de stad schoon te houden”.
Wat werd er anders?
De contentstrategie vormde de basis voor de publiekscampagne tegen zwerfafval. Met gedragsonderzoek als basis, een herkenbare campagnestijl, logo en pay-off en de strategische inzet van content leverde dat al mooie resultaten op. Enkele highlights:
- De kennis onder respondenten (inwoners Den Haag die deelnamen aan onderzoek) over grofvuil, bijplaatsingen en schadelijkheid van zwerfafval steeg.
- Respondenten zijn het schoonhouden van de stad gedurende de campagne meer als een gezamenlijke verantwoordelijkheid gaan zien, in plaats van een verantwoordelijkheid die alleen bij de gemeente ligt.
- Ruim één zesde van de respondenten is in actie gekomen door de campagne. Zij adopteerden bijvoorbeeld een container, ruimden met buren de straat op of maakten een melding van een volle container.
- De campagne heeft bijna de helft van de respondenten bereikt. Zij beoordelen de campagne positief: ze vinden deze belangrijk en duidelijk.
- De advertenties op sociale media genereerden meer dan 6 miljoen weergaven.
De publiekscampagne loopt nu nog door. Een schone stad blijft namelijk een belangrijk thema voor Den Haag. Afvalproductie en -inzameling staat nooit stil, en daarom de communicatie ook niet. Naast communicatie zet de gemeente ook allerlei andere middelen in, zoals handhaving, het verhogen van boetebedragen, het inbouwen van vulgraadsensoren in de afvalcontainers, het aanstellen van wijkambassadeurs en verschillende experimenten zoals afvalcamera’s en -voorlichters.
Looptijd opdracht
November 2020 – maart 2023
“Bewoners activeren doe je vooral door de mooie verhalen op te halen bij henzelf. In duidelijke taal met handelingsperspectief om zelf bij te dragen aan een schone stad. Hiervoor werken we samen met redacteuren die ook ervaren zijn als contentstrateeg. Voor schone stad is gemeente Den Haag dan ook enthousiast over de samenwerking met Future Communication.”
Meer weten?
Wil je meer weten over dit project? Of ben je benieuwd wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen? Neem contact met ons op