Matthieu Bos van Future Communication poseert op kantoor
Matthieu Bos

Nieuwe structuur en optimalisatie website [Ont]Regel de Zorg

Bij een website zoals www.ordz.nl loop je met zo veel informatie snel het risico dat het chaotisch en onoverzichtelijk wordt. Daarom schakelde [Ont]Regel de Zorg Future Communication in om de website te herstructureren en op te schonen. Dit deden consultants Ghislaine van der Veen, Matthieu Bos en Len Koolen op basis van een doelgroep- en digitoegankelijkheidsonderzoek.

Meer weten?
Decoratieve banner van laptop op bureau met op het scherm de homepage van Ontregel de Zorg.

[Ont]Regel de Zorg (ORDZ) is een programma van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het heeft als doel om zinvolle administratie en vertrouwen in de zorgverlener te stimuleren. Op de website staan onder andere handelingen die niet meer verplicht zijn, inclusief tools en voorbeelden uit de praktijk. Maar: kan de doelgroep de juiste informatie wel snel vinden? Is de huidige structuur van de website wel gebruiksvriendelijk en intuïtief genoeg?

Looptijd

mei 2024 – augustus 2024

Aanpak: doelgroeponderzoek en advies voor nieuwe structuur

Om deze vragen te beantwoorden gingen consultants Ghislaine, Matthieu en Len aan de slag met een uitgebreid onderzoek naar de website. Niet alleen kijkend naar de structuur, maar ook naar de digitoegankelijkheid van alle inhoud op de website.

Eerst gingen we in gesprek met de doelgroepen van ORDZ. We spraken huisartsen, wijkverplegers en apothekers. Tijdens deze gesprekken vroegen we naar hun behoeften. Ook bedachten we verschillende opdrachten voor de doelgroepen om te onderzoeken hoe zij de website precies gebruiken. Daarbij maakten we gebruik van Eye Tracking software om mogelijke nieuwe indelingen van de website te testen. “Het is altijd heel leerzaam om te zien hoe iemand door zo’n website beweegt”, legt contentspecialist Matthieu uit. “Dan bevestig of ontkracht de aannames die je maakt over de bezoekers van jouw website.”

Uit het onderzoek bleek bijvoorbeeld dat bezoekers blij zijn met de sectorpagina’s, maar dat zij tools en praktijkverhalen moeilijk kunnen vinden. Ook was voor hen niet meteen duidelijk welke informatie zij op de website konden vinden. Daarnaast bleek, zoals we ook al verwachtten, dat deze zorgprofessionals de website tussen de bedrijven door raadplegen en dus snel de benodigde informatie willen vinden.

Deze inzichten namen onze consultants mee in hun voorstel voor de vernieuwde website. “We konden ons na het uitgebreide onderzoek beter inleven in de doelgroep”, vertelt projectleider Ghislaine. “Administratieverplichtingen hebben veel invloed op het werkplezier van zorgverleners. Door op de website inzicht te geven in wat er wel én niet meer verplicht is, konden wij bijdragen aan het verlagen van de administratielast. Dat gaf onze collega’s extra motivatie.”

Twee handen op het toetsenbord van een laptop

Analyse statistieken en SEO-onderzoek

Ook doken we in de statistieken om te kijken naar de prestaties van de website. Welke pagina’s doen het goed en welke juiste niet? En is de website goed vindbaar via zoekmachines (SEO)? Matthieu: “Deze inzichten namen we mee in onze herstructurering. Daarbij zorgden we ervoor dat de meest bezochte pagina’s een prominente plek in de structuur kregen en goed vindbaar bleven. Pagina’s die niet bezocht werden of verouderd bleken, hebben we in overleg offline gehaald.”

Illustraties en visuals geven website meer kleur en stijl

Als laatste kreeg de website een visuele impuls door illustraties. We ontwierpen voor elke sector een illustratie voor op de website. Daarnaast heeft de website nieuwe omslagfoto’s gekregen om te verwijzen naar relevante pagina’s op de website. Er zijn nieuwe illustraties voor verwijzingen naar praktijkverhalen én ook tools, hulpmiddelen en de contactpagina. “Het inzetten van nieuwe illustraties maakt de website aantrekkelijker, en ook een stuk duidelijker. Zorgverleners hebben niet veel tijd om te scrollen tijdens werktijd. Zij willen snel de juiste informatie vinden. De illustraties helpen bij dat zoekproces”, benadrukt Ghislaine.

Wat de klant vindt

Ik had behoefte aan hulp om op onze website meer structuur aan te brengen en deze bezoekersvriendelijker en digitoegankelijk te maken. De nieuwe structuur staat en door het minder aantal kliks, beter overzicht, beter beeld en uniformiteit kan ik me voorstellen dat bezoekers beter hun weg vinden op de website. De samenwerking met Future ging vlekkeloos. Er was steeds duidelijke communicatie en afstemming. En er zat vaart in zonder dat ik dat aan moest jagen. Superfijn om zo samen te werken!

Beate Brand
Communicatieadviseur bij ORDZ

Het uiteindelijke resultaat?

  • Een duidelijke structuur, verbeterd op basis van het doelgroepenonderzoek
  • Een opgeschoonde website, zowel de uitstraling als de structuur
  • Webpagina’s die voldoen aan de eisen voor digitoegankelijkheid
  • Een nieuwe set illustraties van alle sectoren van ORDZ
  • Herbruikbare sjablonen voor (nieuwe) banners en omslagfoto’s
  • Een nieuwe werkwijze om de website schoon en toegankelijk te houden

Meer weten over dit project?

Wil je meer weten over dit project? Of ben je benieuwd wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Matthieu Bos van Future Communication poseert op kantoor
Matthieu Bos 0612580724
Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.