Nieuwe tramlijn met aandacht verbonden door omgevingscommunicatie
Sinds maart 2023 werkt Stephanie Versteeg als communicatieadviseur bij de gemeente Amsterdam aan de aanleg van de Uithoornlijn: de eerste regionale tram die vanaf zomer 2024 van Amsterdam-Zuid naar Uithoorn rijdt en inspeelt op het toenemend aantal openbaarvervoerreizigers. Daarmee wordt de regio steeds meer FutureProof. Samen met de omgevingsmanager van het project informeert en betrekt Stephanie de omgeving bij de realisatie van de tramlijn.
Meer weten?“De Uithoornlijn gaat dwars door bewoond gebied,” vertelt Stephanie. “Daarmee kom je bij de aanleg direct in de leefomgeving van mensen. Soms heel dichtbij: letterlijk in hun achtertuin. En soms meer op afstand, maar ook dan raakt het hen. Bijvoorbeeld doordat ze moeten omrijden als er een straat openligt, of als ze geluidoverlast ervaren door het aanbrengen van asfalt of het slijpen van de spoorstaven. Met communicatie kunnen we die dingen niet wegnemen, maar we kunnen wel luisteren, begrip tonen en de situatie begrijpelijker maken.”
Startpunt: in gesprek met omwonenden
Daarom besteedt de gemeente al vanaf de start van het project veel aandacht aan communicatie. “Samen met de aannemer informeren en betrekken we de omgeving op verschillende manieren en via diverse kanalen. Naast de standaard middelen zoals website, sociale media en bewonersbrieven maken wij ook gebruik van de Bouwapp, lokale media, rondleidingen over de bouwplaats, een fysiek informatiepunt en zijn wij op werkdagen telefonisch bereikbaar.” Om te peilen hoe de werkzaamheden en de communicatie daarover worden ervaren, is elk kwartaal onder bewoners een tevredenheidsenquête gehouden. Daarbij steeg de waardering van het project van een gemiddelde 7,7 in april 2022 naar een 8,6 in juli 2023.
Grip op verandering in de leefomgeving
Inmiddels is de aanleg van de Uithoornlijn grotendeels afgerond en is in juni ’23 de testperiode gestart. Sinds juli ’23 rijdt er ook een testtram door Uithoorn. “Dit betekent een nieuwe verkeerssituatie, spanning op de bovenleiding en een relatief lange periode waarin meereizen nog niet mogelijk is. Dat zijn allemaal grote veranderingen in de leefomgeving”, vertelt Stephanie. Om hierop in te spelen is een publiekscampagne opgezet om bewustwording en veiligheid met betrekking tot de komst van de tram te benadrukken.
Resultaat: Aandacht voor samenwerking
Dit project valt of staat met een goede onderlinge samenwerking, vertrouwen, duidelijke afspraken en monitoring tussen de aannemer en de projectorganisatie. “Daarvoor gebruiken we onder andere het softwareplatform Dialog waarin we alle contactmomenten verzamelen. Toen ik begin dit jaar het project overnam kon ik daarmee direct de voorgeschiedenis bekijken en was er nauwelijks overdracht nodig. Op die manier is er echt aandacht voor de omgeving en is de communicatie blijvend op maat. Wat uit de tool ook eenvoudig valt af te lezen, is een verandering in sentiment. Nu het project steeds zichtbaarder wordt, zien mensen ook hun eigen inbreng terug en groeit het enthousiasme voor de tram”, sluit Stephanie af.
Looptijd opdracht
Stephanie is tot de zomer van 2024 betrokken bij het project wanneer de Uithoornlijn open gaat voor iedereen.
De klant
Vervoerregio Amsterdam is opdrachtgever voor de aanleg van de Uithoornlijn. De directie Bijzondere Projecten, onderdeel van de gemeente Amsterdam, voert het projectmanagement uit. Dura Vermeer is de aannemer die de tramlijn bouwt.
Ook FutureProof worden?
De gemeente Amsterdam werkt met deze regionale tramlijn aan duurzame vervoersoplossingen om de regio steeds meer FutureProof te maken. Ook FutureProof worden? Ontdek wat Future Communication voor jou kan betekenen.