Interne communicatie voor nieuw bedrijfsonderdeel Royal HaskoningDHV
Future Communication deed een tof project voor Royal HaskoningDHV. Benieuwd naar de aanpak en het resultaat?
Het internationale ingenieurs- en projectmanagementadviesbureau Royal HaskoningDHV (RHDHV) levert diensten in uiteenlopende expertisegebieden, zoals waterbeheer, luchtvaart, energie, architectuur en infrastructuur.
Vraag
In 2020 is de aanwezige expertise van collega’s op het gebied van datamanagement en -analysis, digital consultancy en softwareontwikkeling gebundeld in een apart organisatieonderdeel, wat leidt tot meer efficiency, synergie en tot betere integrale dienstverlening.
Consultant Dominique Salomons (voorheen werkzaam bij Future Communication) was als communicatieadviseur betrokken bij het project: “Royal HaskoningDHV heeft aan mij gevraagd om enerzijds te ondersteunen bij de start van het nieuwe bedrijfsonderdeel en anderzijds bij het maken van een opzet van de interne communicatie voor de organisatie”.
Aanpak
“In een internationale setting, met een mix van ervaren RHDHV-collega’s en nieuwe collega’s van geacquireerde organisaties én in samenwerking met een nieuw management heb ik het volgende opgeleverd:
Een interne communicatie- en veranderstrategie langs drie lijnen:
- Het informeren van de hele organisatie over de aanleiding en achtergrond van de verandering
- Het verwelkomen van de collega’s in het nieuwe bedrijfsonderdeel
- Het inbedden van interne communicatie in het nieuwe bedrijfsonderdeel.”
Resultaat
“In aanloop naar de start van het nieuwe bedrijfsonderdeel heb ik op basis van een contentplanning en een vaste set aan kernboodschappen leidinggevenden van RHDHV consequent geïnformeerd over de voortgang. Hierbij maakte ik, naast mondeling overleg, gebruik van digitale samenwerkingstools, zoals Microsoft Teams, intranet en Yammer. Een online kick-off event zorgde voor een vrolijke start met 250 collega’s. In voorbereiding op de kick-off, maar ook met het oog op hergebruik heb ik naast een set vaste visuals, een moodfilm ontwikkeld. Elementen uit de moodfilm zijn hergebruikt voor de inrichting van de nieuwe communicatiekanalen. Deze herkenbaarheid versterkt de onderlinge verbinding.”
Looptijd opdracht
Februari tot en met april 2020
Wat de klant vindt
“Dominique heeft tijdens een eerdere opdracht al laten zien dat ze zich goed staande houdt in de complexe internationale context waarin RHDHV opereert. Dominique maakt zich de materie snel eigen en wist met haar rustige stijl, in een hectische periode het hoofd koel te houden en een plan op te leveren en uit te voeren dat gegeven de situatie werkbaar en hanteerbaar was. Op die manier wist ze het vertrouwen van het nieuwe MT te winnen en de opdrachtgever te ontzorgen.”
Meer weten?
Wil je meer weten over dit project of weten wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen. Neem contact met ons op.