Linda de Kanter van Future Communication poseert op kantoor
Linda de Kanter

Een cultuur van leren en ontwikkelen creëren bij het Leger des Heils

Consultant Linda de Kanter ontwikkelde een communicatiestrategie voor de vernieuwde Leger des Heils Academie om beter aan te sluiten bij de veranderende behoeften van de organisatie.

Meer weten?
Lange man en vrouw met blauw jasje praten in een kantoorhal met een beker koffie in de hand.

Via de Leger des Heils Academie leren medewerkers alles over de unieke aanpak van het Leger des Heils, zodat ze de kwaliteit van haar zorg kan borgen. Om beter aan te sluiten bij de veranderende behoeften en doelen van de organisatie én leren en ontwikkelen nog leuker te maken voor medewerkers, wordt de Academie vernieuwd. Onze consultant Linda de Kanter heeft het team geadviseerd en ondersteund in de veranderingen waar ze voor staat.

Sinds de oprichting van de Leger des Heils Academie in 2013 is de organisatie gegroeid in aantal medewerkers en is de opleidingsbehoefte veranderd. Om ervoor te zorgen dat de Academie relevant blijft, vinden twee belangrijke veranderingen plaats:

  • De herpositionering van de Academie als strategisch instrument om een cultuur van leren en ontwikkelen te stimuleren.
  • De overgang naar een nieuw leerplatform om het trainingsaanbod op een overzichtelijke en aantrekkelijke manier aan te bieden.

Verandervraag

Onze consultant Linda de Kanter was bezig met het inrichten van de interne communicatie voor het Leger des Heils en kwam zo in contact met het team van de Academie. Linda deelde haar visie op de veranderingen en de kansen die ze daarbij zag.

Dat was het begin van een mooie samenwerking. Linda werd gevraagd om een communicatiestrategie en -aanpak op te stellen voor de herpositionering van de Academie en de overgang naar het nieuwe leerplatform. Omdat ze veel ervaring heeft met adoptie van IT-platforms werd ze ook gevraagd om te helpen bij het inrichten van een aansprekend en gebruiksvriendelijk leerplatform.

Linda: “Ik zag de veranderingen als een kans om ook meteen aan het imago en de zichtbaarheid van de Academie binnen de organisatie te werken, om de communicatie naar medewerkers te verbeteren én om een onderscheidende look & feel voor zowel het leerplatform als de communicatie-uitingen te ontwikkelen.”

Grip op verandering

Linda: “Ik ben gestart met het opstellen van de communicatiestrategie en -aanpak om alle stakeholders en doelgroepen tijdens de veranderingen én in de toekomst goed te informeren en betrekken. Tegelijkertijd ben ik samen met het team en een vormgever aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de look & feel. Met als resultaat onderscheidend beeldmateriaal, een banner en beeldmerk, een template voor mails, presentaties e.d.”

“Om de basis op orde te brengen heb ik een website voor de Academie ingericht, zodat er één plek is waar ze alle relevante informatie kan bundelen. Daarnaast heb ik pagina’s ingericht met informatie specifiek voor leidinggeven over leren en ontwikkelen, voor stakeholders over de herpositionering en voor medewerkers over het nieuwe leerplatform.”

Banner leger des heils

“Maandelijks organiseerden we een bijeenkomst voor de klankbordgroep, waarin we de toekomstige gebruikers meenamen in de ontwikkeling van het nieuwe leerplatform en feedback bij hen ophaalden, zowel over de inrichting, functionaliteiten als vormgeving. Het oude platform was meer ingericht vanuit het aanbod en de werkwijze van de Academie. Ik heb het team continu uitgedaagd om vanuit de toekomstige gebruikers te denken, zodat het nieuwe platform goed aansluit bij hun behoeften en manier van werken.”

Wat werd er anders?

Linda: “Op 1 juli is het nieuwe leerplatform gelanceerd. In aanloop naar dat moment hebben we bijeenkomsten voor leidinggevenden georganiseerd om hen goed mee te nemen in alle veranderingen. We hebben hen ook een rol gegeven in het informeren van hun medewerkers, omdat niet iedereen goed te bereiken is via reguliere kanalen, zoals mail en intranet. We zijn gestart met ‘feitelijke’ communicatie over de uitfasering van het oude platform en de overgang naar het nieuwe platform. Voor de lancering van het nieuwe platform hebben we filmpjes, flyers en posters laten ontwikkelen om medewerkers te enthousiasmeren.”

“De eerste reacties van medewerkers en leidinggevenden zijn positief. Natuurlijk is een nieuw platform even wennen, maar ze weten hun weg goed te vinden. Komende maanden bouwt het team verder aan het platform om stap voor stap nieuwe functionaliteiten aan te bieden. Ik kijk met trots en plezier terug op onze samenwerking. Het is fijn om een solide basis gelegd te hebben voor het platform én de communicatie waar ze op verder kunnen bouwen om een cultuur van leren en ontwikkelen te creëren.”

Looptijd opdracht

Oktober 2023 tot juli 2024

Logo Leger des Heils

“Vanuit een grote betrokkenheid heeft Linda samen met ons het nieuwe leerplatform van de Leger des Heils Academie vormgegeven. Met als basis een goede communicatiestrategie en -aanpak hebben we mooie stappen gezet in het verder professionaliseren van onze interne communicatie. Linda is een heel fijne collega en betrouwbare zakenpartner die hard werken combineert met een hoog kwaliteitsniveau. Ze denkt mee op strategisch niveau, weet haar vakmanschap en visie vast te houden, ook als de druk hoog is. Ze denkt vooruit en komt met pragmatische oplossingen, waar wij nog lang met veel plezier gebruik van zullen maken.”

Liesbeth van Houwelingen Manager Leger des Heils Academie

Meer weten?

Wil je meer weten over dit project? Of ben je benieuwd wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen? Neem contact met ons op.

Linda de Kanter van Future Communication poseert op kantoor
Linda de Kanter 0628919600

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.