Inwoners van Provincie Noord-Holland selecteren foto’s uit de Tweede Wereldoorlog
Aan Future Communication de vraag om de tentoonstelling van de 100 meest indrukwekkende foto’s uit de Tweede Wereldoorlog te organiseren. Naast werving van de deelnemers en het organiseren van het evenement, was ook de dagcoördinatie én verslaglegging onderdeel van de opdracht.
Een landelijke werkgroep onder leiding van het NIOD (Instituut voor oorlogs-, holocaust- en genocidestudies) werkt, in het kader van 75 Jaar Vrijheid, aan een tentoonstelling van de 100 meest indrukwekkende foto’s uit de Tweede Wereldoorlog. Provincie Noord Holland krijgt de opdracht om daaraan voorafgaand een eigen provinciale canon van 50 foto’s samen te stellen en inwoners tijdens een bijeenkomst te laten stemmen welke van die foto’s een plek moeten krijgen in de landelijke tentoonstelling.
Vraag
Aan Future Communication de vraag om het publieksevenement te organiseren. Laura van Lith was namens Future Communication als communicatieadviseur en eventmanager betrokken bij het project: “Naast werving van de deelnemers en het organiseren van het evenement, was ook de dagcoördinatie én verslaglegging onderdeel van de opdracht.”
Aanpak
“Om in korte tijd honderden Noord-Hollanders te interesseren voor het evenement gaan we te werk met een tweeledige strategie. Met onze wervingscampagne richten we ons met name op groepen. We ontwikkelen een toolkit waarmee we scholen, verpleeghuizen en historische verenigingen benaderen. Samen met NH Media ontwikkelen we een promospot voor tv en online kanalen.
Storytelling vormt de basis voor een aantrekkelijk dagprogramma. Achter elke foto gaat een verhaal schuil. Die verhalen maken we zo persoonlijk mogelijk door ze verdeeld over vijf thema’s live te laten vertellen door nabestaanden, experts en ervaringsdeskundigen. Er verschijnt zelfs een 99-jarige oorlogsfotograaf op het toneel. Dieuwertje Blok, een presentatrice die bekend is bij een brede doelgroep (8-88 jaar) en Joodse roots heeft, wordt de dagvoorzitter.
Tijdens het evenement is na elk thema van tien foto’s een moment tot napraten en dat pakt goed uit: bezoekers gaan in gesprek met de aanwezige experts en (klein)kinderen van de hoofdpersonen op de foto’s treffen elkaar. Twee razende reporters zorgen de hele dag voor een liveverslag via social media en verslaglegging op papier en in beeld.”
Resultaat
Het resultaat is een dagvullend programma van en voor de provincie Noord-Holland. Het evenement draagt bij aan de educatie over de Tweede Wereldoorlog door persoonlijke en onbekende verhalen uit de oorlog uit de eigen provincie te delen. De ruim 450 deelnemers, 15 sprekers en presentator reageren na afloop positief op de bijeenkomst.
Wat de klant vindt
“Laura heeft mij gedurende het hele proces ontzorgd. Naast het feit dat ze altijd bereikbaar was, dacht zij vaak vooruit én had zij snel oplossingen paraat zodat ik als projectleider mij volledig kon focussen op de grote lijnen. De ideeën van Laura hebben recht gedaan aan het thema WO2. Wij zijn blij met de behaalde resultaten, de vlotte samenwerking bij de voorbereidingen én de algehele uitvoering.”
Meer weten?
Wil je meer weten over dit project of weten wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen. Neem contact met ons op.