Tjitske Groenveld
Tjitske Groenveld

De Gouden Cirkel Award: inspiratie voor een circulair en toekomstbestendig Brabant

Communicatieconsultant Tjitske Groenveld werkt bij de provincie Noord-Brabant aan het versterken van de regionale circulaire economie. Ze verzorgde uit naam van de provincie de Gouden Cirkel Award. Een onderscheiding voor een ondernemer met een circulair bedrijfsmodel. Daarmee maakt de provincie zich FutureProof, klaar voor een duurzame toekomst.

Meer weten?
Man toont Gouden Cirkel Award

Landelijk is circulariteit de laatste jaren achteruitgegaan. Veel bedrijven zien het als een complexe en dure investering. Tjitske verzorgt daarom uit naam van de provincie de Gouden Cirkel Award. Deze onderscheiding wordt elk kwartaal uitgereikt aan een ondernemer met een circulair bedrijfsmodel om te laten zien dat circulariteit wel degelijk rendabel kan zijn. Het plaatst de onderneming op een voetstuk in de media. Zo laat Brabant, koploper in Nederland als het om duurzaamheid gaat, zien dat het wél kan!

 

Welke verandering heb jij begeleid?

Tjitske: “Ik verzorg de uitreiking van de Gouden Cirkel Award van a tot z. Dat houdt in dat ik zoek naar Brabantse circulaire ondernemers en de jury begeleid bij het kiezen van een winnaar. De jury bestaat uit beleidsmedewerkers, bedrijven met verstand van circulariteit en eerdere winnaars. Stefan, mijn voorganger en collega van Future Communication, heeft dit project op poten gezet. Hij hielp bijvoorbeeld met het opstellen van de criteria, want de provincie wil zoveel mogelijk ondernemers een eerlijke kans geven.”

Stefan: “Om het speelveld gelijk te houden, selecteren we geen ondernemers die nadrukkelijk door de provincie zijn gesteund. Inmiddels selecteren we ook ondernemers die nog niet in contact staan met de provincie, maar daar wel veel aan kunnen hebben. De overige criteria houden verband met:

  • de mate waarin het product of de dienst impact heeft op de maatschappij;
  • of het bedrijfsmodel zich leent om op te schalen;
  • of er sprake is van samenwerking (binnen de regio en/of met andere circulaire ondernemers);
  • hoe innovatief het product of de dienst is.”
Collega's Stef en Tjitske poseren met oude computers

Tjitske: “De verslagen en video’s van de uitreikingen plaats ik op toekomstbehendigbrabant.nl, op de website van de provincie Noord-Brabant en op grotere nationale kanalen op het gebied van circulariteit. Ook deel ik ze met communicatieadviseurs die betrokken zijn bij het onderwerp. Hierdoor groeit mijn eigen netwerk en kom ik in aanraking met potentiële nieuwe Gouden Cirkel-winnaars en met communicatieadviseurs die betrokken zijn bij het onderwerp.

Hoe geef jij mensen grip op verandering?

Tjitske: “Omdat het niet goed gaat met circulariteit in Nederland en Europa, is het belangrijk om goede voorbeelden zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen. Daarom heb ik aan de Gouden Cirkel een pr-strategie verbonden: wat gaan de media oppakken? Ik zoek naar verhalen over circulariteit die impact hebben. Ik vind het leuk om te graven in een organisatie om te vinden wat hen uniek maakt. Wat interesseert ondernemers in deze sector, in Noord-Brabant, in Nederland? Met zo’n verhaal heb je iets wat mensen echt aangaat. Via regionale uitingen komen deze verhalen ook in de landelijke media terecht. En zo zetten wij Noord-Brabant verder op de kaart als voorloper op het gebied van circulariteit. Na de uitreiking van de Gouden Cirkel publiceren we een video waarin je ziet hoe het bedrijf circulariteit aanpakt. Op deze manier kennisdelen komt niet vaak voor en heeft een grote inspirerende kracht.”

Stefan: “Een persoonlijke en toegankelijke stijl is erg belangrijk als je meer mensen enthousiast wilt krijgen voor een complex onderwerp als circulariteit. Onlangs bezocht ik bijvoorbeeld een winnaar van de Gouden Cirkel die uit groente- en fruitreststromen ‘hoogwaardige toepassingen voor de voedselindustrie maakt’. Dat zegt mij en het gros van de mensen natuurlijk niks. Door goed door te vragen en het eindproduct centraal te zetten, viel bij mij het kwartje en kon ik het onbegrijpelijke vertalen: een biologisch afbreekbare wikkel om een chocoladereep. Kijk, dan wordt het interessant.”

Wat werd er anders?

Tjitske: “Een volledig circulair Brabant is natuurlijk nog heel ver weg en de verandering is dan ook niet klaar of afgerond. Maar op dit moment zorgt de Gouden Cirkel Award ervoor (en de aandacht voor de uitreiking ervan) dat ondernemers, beleidsmakers en de politiek rechtstreeks met elkaar in gesprek gaan. Daarnaast inspireren de verhalen van de winnaars hun collega’s in Noord-Brabant en daarbuiten. Ondernemers die nog niet zo ver zijn, voelen de urgentie om te investeren in circulariteit. Ze willen niet achterlopen!”

Looptijd opdracht

1-9-2019 – opdracht loopt nog

Stefan: “Al die mooie initiatieven hebben mij ook geïnspireerd. Zo gebruik ikzelf geen plastic shampooflessen meer, maar alleen nog shampoobars. De volledige verandering in Brabant mag nog ver weg zijn, maar de circulaire economie is veel dichterbij dan je denkt.”

Wat de klant vindt

“Stefan en Tjitske hebben met veel energie, creativiteit en doorzettingsvermogen een mooie reeks aan Gouden Cirkel-uitreikingen weten te realiseren. En dat deden ze echt van a tot z. De publicaties die Tjitske en Stefan eromheen creëerden, werden ook goed ontvangen. De winnaars voelden zich terecht gezien en gewaardeerd!”

Loes Peeten – Nagtzaam Strategisch adviseur communicatie

FutureProof

Provincie Noord-Brabant gaat met een circulair bedrijfsmodel voor een duurzame toekomst voor de huidige en komende generaties. Wil jij net als de provincie FutureProof worden? Ontdek wat Future Communication kan bieden. 

Tjitske Groenveld
Tjitske Groenveld 0643573011

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.