
Communicatiestrategie en -uitvoering voor Human Capital Agenda Zuid-Holland
Renee Bakker zorgde met een communicatiestrategie dat de samenwerking tussen overheid, onderwijs en bedrijven in Zuid-Holland echt zichtbaar werd. Met campagnes zoals de MKB’ter Challenge, en activiteiten zoals podcasts en events groeide het netwerk snel en nam de betrokkenheid toe. Lees hier hoe ze dat heeft aangepakt.
Meer weten?
Hoe maak je samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen en bedrijven zichtbaar én voelbaar? Consultant Renee Bakker vertaalde deze uitdaging in een effectieve communicatiestrategie voor de Human Capital Agenda van de Economic Board en Provincie Zuid-Holland.

De vraag
“Als interim communicatieadviseur voor de Economic Board en Provincie Zuid-Holland kreeg ik de opdracht om een communicatiestrategie te ontwikkelen én uit te voeren die bijdraagt aan een structureel verbeterde en toekomstbestendige arbeidsmarkt. Ik voelde me heel betrokken, zowel in het team als bij de thematiek. Wat ik in deze opdracht constant als doel voor ogen hield, was hoe mooi het zou zijn als álle talent in Zuid-Holland wordt benut. Dat lukt alleen als overheden, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven (de ‘triple helix’) samenwerken. Mijn uitdaging lag in de vraag: hoe vertaal je zo’n kansrijke, maar complexe opgave naar heldere communicatie die niet alleen zichtbaar is, maar ook verbindt en zo de betrokken partijen binnen die triple helix écht in beweging brengt?”
De communicatieaanpak
“Mijn rol was om deze samenwerking tussen overheden, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven zichtbaar én voelbaar maken met een multi-channel communicatiestrategie. Alle communicatieactiviteiten – zoals podcasts, nieuwsbrieven en evenementen – stemde ik zorgvuldig op elkaar af. Zo creëren we een samenhangend verhaal dat zorgt voor echte impact. Ook zetten we in op het opbouwen van een sterke learning community. Dit netwerk stimuleert kennisdeling en inspiratie tussen de projectleiders en kwartiermakers van onze verschillende Human Capital initiatieven. Succes bereik je trouwens samen. Daarom stond teamplay (gekenmerkt door korte lijnen en betrokkenheid) tijdens deze opdracht centraal.
Hoe deze strategie tot stand kwam? Door letterlijk samen te “bouwen”. Het zogenoemde ‘bouwen-spoor’ vormde namelijk samen met het ‘doen-spoor’ de kern van onze tweesporen-aanpak. Deze aanpak lag aan de basis van de communicatiestrategie. Naast het zichtbaar maken van concrete projecten (doen-spoor), droeg ik met communicatie bij aan een structureel verbeterde arbeidsmarkt (bouwen-spoor). Dit deed ik door gerichte acties onder de aandacht te brengen die de versnipperde aanpak in de provincies moeten vervangen door een gezamenlijke aanpak.
De verdere vertaalslag van deze communicatiestrategie werd gemaakt in nauwe afstemming met team Human Capital (door intensieve strategiesessies), maar ook door belangrijk input op te halen bij de taskforce en partners én door het analyseren van relevante data (zoals websitestatistieken). Daarnaast sluiten we met onze communicatiestrategie nadrukkelijk aan bij de bredere communicatiestrategie van Provincie Zuid-Holland.
MKB’ter Challenge
Een voorbeeld waar ik trots op ben, is de MKB’ter Challenge. Ondernemers hebben vaak moeite om personeel vrij te maken voor scholing, waardoor de vraag ontstond hoe we het mkb beter konden ondersteunen bij Leven Lang Ontwikkelen. Samen met een bureau gespecialiseerd in challenges ontwikkelden we een campagne die veel vernieuwende ideeën opleverde. Ik bedacht de naam ‘MKB’ter Challenge’ en we creëerden een huisstijl met aansprekende visuals. Interviews met juryleden, werkgeversverenigingen en andere stakeholders speelden een belangrijke rol in de communicatiestrategie: ze inspireerden potentiële deelnemers en vergrootten de naamsbekendheid. Belangrijk was dat dit geen challenge vóór, maar mét en van het mkb werd. Daarom interviewde ik drie ondernemers op de werkvloer; de video’s daarvan zijn te zien op de website van Esti.
Resultaat
“Deze communicatieaanpak heeft enorm bijgedragen aan een verdubbeling van het aantal partners binnen de Human Capital Agenda. Ook is hun betrokkenheid aanzienlijk geïntensiveerd. Er ontstond een gezamenlijk gevoel van urgentie en bereidheid om samen de schouders te zetten onder de grote arbeidsmarktuitdagingen. Daarnaast vormde het waardevolle input voor de vernieuwde Human Capital Agenda Zuid-Holland 2025-2030. Hierin wordt voortgebouwd op de succesvol geëvalueerde tweesporenstrategie, maar: 1) met extra focus op productiviteitsverhoging door onder andere ‘slimmer werken’, 2) nog betere ondersteuning voor mkb-bedrijven en 3) de start van een brede lerende kennisomgeving Human Capital in Zuid-Holland.
Het kiezen van de juiste communicatiestrategie met een mix van concrete communicatiemiddelen heeft bijgedragen aan strategische zichtbaarheid en duurzame betrokkenheid. Zo organiseerden we ter ere van het vijfjarig bestaan een succesvol jubileumevenement met veel interactie en ruim 150 aanwezigen. Ook brachten we een jubileummagazine uit, waarmee we vijf jaar samenwerking en impact zichtbaar maakten. De inspiratiesessies van de Learning Community Human Capital worden structureel goed bezocht, wat het belang van kennisdeling onderstreept. Daarnaast is de podcastserie Arbeidsmarkt van Morgen nieuw leven ingeblazen. Met inmiddels meer dan 1.000 luisteraars draagt deze bij aan het delen van succesverhalen en het vergroten van het bereik van de Human Capital Agenda.”
Looptijd opdracht
1 juli 2023 – 1 juli 2025
Wat de klant vindt
“De samenwerking met Renee was heel erg productief en prettig. Ze is heel erg meedenkend, proactief, creatief en professioneel. En een echte teamplayer, steeds uit op samen resultaten boeken en met een sterk ontwikkelde sociale antenne. Ik heb genoten van haar energie en wens haar veel plezier en succes bij haar volgende opdrachten.”
Hoe kunnen we jouw organisatie verder brengen?
De Human Capital Agenda Zuid-Holland laat zien hoe samenwerking leidt tot een sterkere arbeidsmarkt. Wil jij ook met communicatie écht beweging creëren? Ontdek wat Future Communication kan bieden.