Aanpak employability: Campagne Aegon
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers bewust aan de slag gaan met hun eigen ontwikkeling en employability. Future Communication ontwikkelde voor Aegon een bewustwordingscampagne die zowel gericht is op het faciliteren van de leidinggevenden, als op het motiveren van medewerkers om zelf met hun ontwikkeling aan de slag te gaan.
Meer weten?Aegon wil medewerkers aanmoedigen doorlopend na te denken over de eigen ontwikkeling. De financieel dienstverlener vroeg aan Future Communication een campagne op te leveren die medewerkers stimuleert om hun ontwikkelplannen om te zetten in actie. Consultants Dominique Salomons (inmiddels oud-collega), Rianne Spierings en Anne Duijvestein (inmiddels oud-collega) ontwikkelden een bewustwordingscampagne gericht op de employability van medewerkers én hun leidinggevenden.
Verandervraag
Aegon wil haar eigen medewerkers stimuleren om regelmatig stil te staan bij hun eigen ontwikkeling: Doe ik nog de dingen waar ik energie van krijg en past mijn werk nog bij mij? En zo niet, wat moet ik dan veranderen? De organisatie heeft een grote variëteit aan tools en middelen om aan de slag te gaan met je eigen ontwikkeling, maar medewerkers zijn zich onvoldoende bewust van het belang ervan en weten de informatie niet te vinden.
Aan Future Communication de taak om een campagne te ontwikkelen om de bewustwording van en kennis over duurzame inzetbaarheid te vergroten. Een herkenbare campagne voor álle medewerkers en leidinggevenden, die rekening houdt met het eigen karakter van de verschillende organisatieonderdelen.
Grip op verandering
We hebben een tweetalige campagne gemaakt op basis van drie uitgangspunten. Het moest uitleg geven over het waarom (Why) van duurzame inzetbaarheid bij Aegon, handvatten geven hoe (How) medewerkers aan de slag kunnen met de eigen ontwikkeling en ten slotte over de mogelijkheden bij Aegon (What).
Samen met de adviseur Employability van Aegon begonnen we met een tweewekelijkse campagnetafel. Van iedere deelnemende Business Unit schoven een HR- en een communicatiecollega aan. Doel: samen stapsgewijs een breedgedragen concept en aanpak ontwikkelen die optimaal aansluit bij de belevingswereld van álle medewerkers van Aegon.
Wij bereidden de interactieve sessies voor. Dominique Salomons: ”We hebben relatief veel tijd uitgetrokken om brede consensus te krijgen over de basis: de betekenis van employability en het belang ervan voor Aegon. Met de brainstorm tool Mural verzamelden we de verschillende meningen, perspectieven en ideeën. Op basis daarvan hebben we gezamenlijke keuzes gemaakt.”
Wat werd er anders?
1. Het HR- en communicatieperspectief aan één tafel
Tijdens het ontwikkelproces brachten we tijdens de campagnetafel het HR- en het communicatieperspectief direct bij elkaar. Samen de richting bepalen van de campagne en keuzes maken leidde tot een gezamenlijk gevoel van eigenaarschap. Het leidde ertoe dat er snel akkoord gegeven werd op de campagne en we snel tot de uitvoering konden overgaan.
2. Activatie langs twee assen
De campagne was zowel gericht op het faciliteren van de leidinggevenden, als op het motiveren van medewerkers om zelf met hun ontwikkeling aan de slag te gaan. We faciliteerden diverse MT-sessies voor HR adviseurs om het waarom, hoe en wat van de campagne mondeling te komen uitleggen. Er kwam een dialoogformat bij om het gesprek tussen de MT-leden op gang te brengen en een praktische speciale toolkit voor leidinggevenden te introduceren. Na afloop stuurde de divisiedirecteur de toolkit naar de eigen leidinggevenden met een persoonlijke opdracht erbij.
Tegelijkertijd zorgden we ervoor dat medewerkers met inspirerende content, verhalen en sprekers te prikkelen om na te denken over de eigen loopbaan, actief te zoeken naar informatie en hun ontwikkelwensen te bespreken met hun leidinggevenden.
3. Veranderbereidheidskwadrant
Een van de eerste interventies door de consultants van Future Communication was het terugbrengen van het aantal persona’s. Dominique vertelt daarover: “We startten er met 14 in totaal, maar dat hebben we gaandeweg teruggebracht naar 4. In plaats van de focus te leggen op persoonskenmerken hebben we ervoor gekozen om ons te richten op de mate van veranderbereidheid die de medewerker laat zien. Op basis hiervan hebben we een handig hulpmiddel ontwikkeld, waarmee het de leidinggevende makkelijk werd gemaakt om de dialoog op juiste toon te voeren.”
Wat heeft het opgeleverd voor de employability?
- Praktische toolkit leidinggevenden.
- Tourpresentatie voor HR Business Partners om de MT’s te informeren.
- Veranderbereidheidskwadrant: maatwerktips voor leidinggevenden om verschillende typen medewerkers te stimuleren aan de slag te gaan met de eigen inzetbaarheid.
- Roadmap voor medewerkers: met alle mogelijkheden op een rij.
- Inspiratiesessie tijdens de week van het werkgeluk: ‘Hoe word je de beste versie van jezelf’.
- Contentmanagement: intranet, interviews, updates, polls, employability festival.
Looptijd opdracht
Mei 2021 – mei 2022
Wat de klant vindt
“Het ontwerpproces van de campagne was in goede handen bij de consultants van Future Communication. De gedegen, stapsgewijze aanpak en de goede interventies op de inhoud hebben geleid tot een breed gedragen campagneconcept en snelheid en kwaliteit in de uitvoering.”
Meer weten?
Wil je meer weten over dit project? Of ben je benieuwd wat wij voor jou of jouw project kunnen betekenen? Neem contact met ons op.