« Naar het blogoverzicht

Onze kijk op overheidscommunicatietrends: de visie van Jolanda

De overheidsburnout, fake news en de balans tussen offline en online: relevante trends voor overheidscommunicatie die in het Trendrapport 2019 staan beschreven. Dienst Publiek en Communicatie verzamelde in 2019 allerlei ontwikkelingen in de samenleving, bij de overheid en in het communicatievak. Wat is onze kijk op deze trends? Onze consultants geven antwoord.

Deze week de kijk van communicatieconsultant Jolanda van der Kooij-Haak.

De samenleving wordt steeds meer ‘woke

In het trendrapport lezen we dat de aandacht voor maatschappelijke thema’s verder toeneemt en dat de samenleving steeds meer ‘woke’ wordt. Dit wil zeggen dat mensen bewust zijn van wat er speelt in de maatschappij. Dit bewustzijn heeft gevolgen voor de overheid en het bedrijfsleven. Zo blijkt uit de trend dat burgers maatschappelijke verantwoordelijkheden minder bij zichzelf leggen en meer bij organisaties. Ze denken dat hun eigen invloed beperkt is, maar dat organisaties wél verandering in gang kunnen zetten. De overheid heeft de meeste invloed op de leefomgeving van mensen en krijgt daarom de grootste rol toegespeeld.

Initiatieven vanuit particulieren

Jolande werkt voor Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, maar daar wordt het tegendeel bewezen. “Ik zie juist dat er veel initiatieven komen vanuit particulieren. Deze initiatieven geven vorm aan die duurzaamheid en wokeness. Dat vind ik mooi. Op de Utrechtse Heuvelrug zijn veel vrijwilligers actief. Zij zetten zich in om de natuur te behouden. Zo kunnen ze zich aansluiten bij organisaties zoals Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer, maar er zijn meer stichtingen. Goed Volk is zo’n stichting. Hun doel is de Utrechtse Heuvelrug te ontdoen van plastic voor 2026. Particulieren die wonen in het gebied zorgen dat het gebied schoon wordt én blijft. Ze laten het niet aan de overheid of gemeente over, maar steken zelf de handen uit de mouwen. De vrijwilligers organiseren verschillende evenementen, zoals ‘ploggen’ in het park. Zo combineren ze joggen met het ruimen van plastic.”

Naast Goed Volk is Green Race ook een stichting waar particulieren de handen uit de mouwen steken. “Green Race organiseert wandelingen en sportevenementen in het park. Dat doen ze op een duurzame wijze, samen met landgoedeigenaren en lokale partners. Tijdens de events krijgen mensen bijvoorbeeld bekers die afbreekbaar zijn en is er voor de deelnemers na afloop een marktje georganiseerd waar regionale ecoproducten verkocht worden. De gedachte hierachter is dat je gebruik kunt maken van de natuur, maar dat we deze wel graag zo behouden.” Maar waar komt deze betrokkenheid dan vandaan? “Mensen willen hun steentje bijdragen en zien het belang in. Ze wachten niet af tot de overheid iets doet, maar nemen zelf het heft in handen. Daarom zit er in het ‘woke’ zijn kracht.”

Trendrapport 2019: iedereen aan zet

Wil je meer lezen over de trends binnen overheidscommunicatie? Lees dan het volledige Trendrapport 2019. Bekijk ook de visie van collega Anne Lentz.