Directeur Elleke Evers in gesprek met voorganger Wout Dekker
In juli 2024 nam directeur Elleke Evers van Future Communication het stokje over van voormalig directeur Wout Dekker. In dit interview blikken we terug op de ontwikkelingen van het bureau in de afgelopen jaren en kijken we vooruit naar de ambities voor de komende jaren.
18 december 2024
Wout was zes jaar lang directeur van het bureau. Daarvoor was hij directeur Corporate Communicatie bij PGGM. Ruim 38 jaar geleden rolde hij vanuit het onderwijs het communicatievak in. Dat bleek goed bij hem te passen. Hij is er niet meer uitgerold! Het onderwijskundige in hem is wel gebleven. Met zijn ‘ABC’ liet hij iedereen binnen het bureau zien hoe belangrijk oprechte aandacht is.
Wout, jij begon zes jaar geleden (oktober 2018) als directeur. Kun je eens vertellen hoe dat ging?
“Ik werkte toen ruim een half jaar als principal consultant bij Future Communication. De toenmalige directeur vertrok en ik werd benaderd of ik hem wilde opvolgen. Ik weet nog dat ik in Kampen stond bij een van onze opdrachtgevers waar ik interimmanager communicatie was vanuit ons bureau, toen Jeroen Ekkel (CEO van House of Cohedron, holdingmaatschappij van Future Communication) mij belde. Ik was niet nieuw in de bureauwereld. Ik geef al ruim 30 jaar leiding aan communicatieafdelingen van verschillende groottes. Ik vond het ook ontzettend leuk om aan te pakken dus durfde ik deze stap wel aan.”
Wat beschouw je als je grootste prestatie als directeur?
“Toen ik net begonnen was heb ik geïnvesteerd in het, bij de collega’s inmiddels bekende, ABC: Aandacht, Bureau op orde en Commercie. Waarbij ik de A van aandacht, oprechte aandacht voor elkaar en de daarmee gepaard gaande veiligheid die daarvoor nodig is, het allerbelangrijkst vind. Als die er niet is, gaat de rest ook niet lukken. Geen C zonder A, zei en zeg ik altijd. Aandacht en vertrouwen zijn wat mij betreft de basis van ons bureau. Dit zie ik trouwens niet als mijn, maar als onze grootste prestatie. Samen met het managementteam en alle collega’s hebben we gewerkt aan de prettige cultuur waarin we samenwerken. We vieren onze successen maar kunnen ook professioneel kritisch zijn op elkaar, op een opbouwende manier. Dat vind ik heel prettig, maar ik krijg ook terug van collega’s dat ze daarom graag bij Future Communication werken en werkten.”
Het bureau is in de afgelopen jaren ook flink gegroeid en zichtbaarder geworden…
“Ja dat klopt. Ik geloof er dus oprecht in dat een fijne werkomgeving, naast natuurlijk veel andere aspecten, ervoor zorgt dat mensen beter presteren. En dat we daardoor aantrekkelijker zijn voor potentiële nieuwe collega’s. Vandaar de groei. We hebben een ontzettend leuke club mensen, inmiddels zijn we gegroeid naar ruim 85 collega’s, en dat trekt ook weer leuke mensen aan. We noemen onszelf ook wel ‘waarmakers’, en dat is ook echt zo. Ook opdrachtgevers merken dat en kiezen voor ons. We horen regelmatig “doe maar iemand van Future Communication, dan weten we dat het goed komt”. Dat is echt onze gezamenlijke prestatie. Overigens is de groei van ons bureau geen doel op zich, maar dat we een van de betere kwalitatieve bureaus zijn wel.”
Volg je ons al op LinkedIn
Bekijk onze LinkedInpagina.
Elleke, jij hebt in juli het stokje overgenomen van Wout. Ga jij op deze ingeslagen weg verder of ga je het totaal anders doen?
“Ik ga zeker verder hierop voortborduren. Ik geloof hier zelf namelijk ook enorm in. Ik zat voordat ik directeur werd ook al een tijd in het managementteam (MT) en ik heb in de afgelopen jaren ook bijgedragen aan deze strategie. En ik heb gezien dat het werkt. In de afgelopen tien jaar dat ik bij Future Communication werk heb ik veel veranderingen meegemaakt. Omdat we hard groeiden en we wel het persoonlijke bureau wilden blijven waar iedereen elkaar kent, kwam de inbreng van Wout met zijn ABC op het juiste moment. Tijdens het feest dat we deze zomer gaven vanwege het 25-jarig bestaan van Future Communication zag je dat ook echt terug. We zijn zo’n ontzettend leuke club van professionals.
Het was echt een topfeest! En ik blijf het bewonderenswaardig vinden dat we met zo’n grote groep zijn en dat iedereen de collega’s kent. Dat is echt wel eens anders bij consultancybureaus of andere organisaties waar wij komen. Collega’s werken vaak samen en helpen elkaar. Dat is absoluut iets waar ik samen in wil blijven investeren. Daarnaast denk ik, nadat we de afgelopen vijf jaar veel hebben geïnvesteerd in de interne organisatie, dat het nu weer tijd is om ons nog meer te laten zien bij andere organisaties. Ik wil, naast de collega’s, ook de klant weer echt centraal stellen. Dat deden we al maar we mogen nog wat ondernemender worden. Daarin gaan we echt weer terug naar een aantal basisvragen: Wie zijn ze en waar staan we voor? Wie zijn onze klanten? Wat kunnen wij (nog meer) betekenen? Wat is onze toegevoegde waarde?”
Hoe zou zo’n ondernemender Future Communication eruit moeten zien en waar staan we over 10 jaar?
“Mijn droom is om dan echt hét toonaangevende communicatieadviesbureau te zijn. Een gevestigde naam. We zijn in de afgelopen jaren al een stuk zichtbaarder geworden maar waar dat nu vooral is op interne communicatie, omgevingscommunicatie en content zie ik voor me dat we in de toekomst meer ingezet worden voor strategische organisatie- en communicatie vraagstukken, waarbij we in teams bij opdrachtgevers aan de slag gaan om zo’n vraagstuk goed in kaart te brengen en op te lossen. Nu zitten collega’s meestal alleen op een opdracht terwijl ik erin geloof dat door ergens samen aan te werken je niet alleen opdrachtgevers beter van dienst kunt zijn maar we op die manier ook meer van collega’s leren. Daarnaast zie ik meer mogelijkheden voor ons in grote verandertrajecten. We profileren onszelf vaak niet zo en veel (potentiële) opdrachtgevers weten het ook niet, maar we werken al regelmatig op het snijvlak van communicatie en organisatieadvies in verandertrajecten.”
Wout vult aan: “Een communicatievraagstuk komt negen van de tien keer voort uit een organisatievraagstuk. En ook daar hebben we de expertise voor in huis. Het zou mooi zijn als we de buitenwereld daar meer van kunnen laten zien.
Als we vooruitkijken, wat zijn dan volgens jullie de trends in het communicatielandschap?
Wout: “Iedereen roept AI, dus dat zal dan wel kloppen denk ik. Daar heb ik alleen nog weinig beeld bij. De polarisatie in het land is denk ik ook een belangrijke. Dat merk ik ook bij mijn opdracht (een gemeente waar een asielzoekerscentrum komt)
Elleke: “Participatie is steeds belangrijker. Daar kun je vanuit communicatie veel in betekenen. Met AI moet je inderdaad ook meegaan in de ontwikkelingen. En wat we eigenlijk al zeiden: we gaan steeds meer richting organisatieadvies.”
Wout: “Organisaties moeten ook zichzelf gaan veranderen. En daar kunnen wij ze bij helpen. Hoe zorg je ervoor dat mensen weer naar kantoor komen en waar gebruik je dat kantoor dan voor? En hoe richt je dat dan in? Hoe hou je mensen gemotiveerd en betrokken als ze op afstand werken? De complexiteit, AI, polarisatie, participatie, inwonersbetrokkenheid, druk op jonge mensen, geopolitiek. Het heeft allemaal met ons vak te maken.”
Elleke: “Ik zie ook wel ontwikkelingen in leiderschapscommunicatie. Medewerkers binden en betrokkenhouden en omgaan met de verschillen in generaties op de werkvloer. Er wordt veel over geschreven maar hoe doe je dat nou als leider? Communicatieadviseurs hebben daar een rol in, om daarin te adviseren en te faciliteren. Ophalen wat er speelt op de werkvloer en de leidinggevende daarin meenemen’.
Bekijk onze Checklist voor participatietrajecten
Benieuwd hoe je participatie écht waardevol maakt? We delen 9 praktijklessen om impact te maken in jouw communicatieaanpak. Lees hier de blog.
Future Communication werkt voor veel verschillende sectoren. Welke sectoren staan nog op het wensenlijstje?
Ik denk dat we met onze kennis en expertise veel kunnen betekenen in de energie- en woningsector. Met name op het gebied van verduurzaming doen we al veel. En ik denk ook wel een uitbreiding van onze aanwezigheid in de luchtvaartsector. We doen nu veel voor Schiphol maar dat zou ik wel verder willen uitbreiden. En ook de aanpalende sectoren en organisaties van Alliander waar een aantal collega’s werken. We hebben een grote groep professionals met veel kennis en vaardigheden. Door onze schaalgrootte kunnen we samen werken aan opdrachten. Dat is echt een meerwaarde voor opdrachtgevers. We kunnen hiermee continuïteit en ook verschillende soorten expertise bieden. Doordat collega’s met elkaar meekijken en denken kunnen we ook kwaliteit garanderen. En onze kennis en vaardigheden houden we voortdurend up- to- date via onze eigen Future Academy en externe opleidingen. Onze mensen zijn continu in ontwikkeling en op de hoogte van de laatste trends. En last but not least: Wij kijken verder dan communicatie. Wij kijken over onze vakgrenzen heen.”
Wout: “Bij ons krijg je niet één professional, je krijgt een heel team!
Elleke: “We spelen in op de behoeften van opdrachtgevers. We kunnen elkaar opvolgen of specifieke kennis invliegen door een collega met een specifieke expertise mee te laten kijken.”
Wout: “Daarnaast zijn we natuurlijk ook via onze holding House of Cohedron verbonden met andere organisaties binnen onze holding waarin we elkaar versterken en een compleet dienstenpakket kunnen aanbieden.”
Wout, wat doe je op dit moment en waar ben je het meest trots op?
“Ik heb er bewust voor gekozen om parttime aan ons bureau verbonden te blijven. Ik adviseer nu bij een aantal van onze opdrachtgevers en geef met enkele collega’s media- en communicatietrainingen. Trots ben en blijf ik op dit fantastische bureau met een geweldige club mensen. Een club die verbondenheid uitstraalt. We staan echt klaar voor elkaar en voor onze klanten. Onze medewerkers willen echt helpen en ontzorgen. Dat is niet alleen mijn verdienste. Dat hebben we echt samen voor elkaar gekregen. En ik weet zeker dat het bureau onder leiding van Elleke klaar is voor de toekomst!”
Op zoek naar communicatieadvies dat verder gaat?
Future Communication kijkt verder dan communicatie alleen. Met aandacht voor uw organisatie en een focus op samenwerking bieden we oplossingen die écht impact maken. Of het nu gaat om strategische communicatievraagstukken, verandertrajecten of participatieprocessen, ons team van betrokken professionals staat klaar om met u mee te denken. Vul het contactformulier in en ontdek hoe wij u kunnen helpen uw doelen te bereiken.