« Naar het blogoverzicht

Het geheim voor succes: échte teamspelers

Bescheidenheid, gedrevenheid en slimheid: drie kwaliteiten die horen bij de ideale collega, aldus organisatieadviseur Patrick Lencioni in zijn boek De 3 kenmerken van een ideale teamspeler. En als ik kijk naar het team van Future Communication, is het precies deze mix van eigenschappen die ik terugzie bij collega’s. Het is een geweldig vertrekpunt voor 2020. Want om ons bureau én de organisaties waarvoor wij werken verder te laten groeien en bloeien, zijn echte teamspelers onmisbaar.

Ons bureau is behoorlijk gegroeid in het afgelopen jaar, en niet alleen in het aantal opdrachtgevers: we trapten 2020 namelijk af met 72 consultants in vaste dienst. De meeste collega’s werken op locatie bij opdrachtgevers, dus op afstand van het bureau, en tóch zijn we een enorm hechte club. Offline en online. Al jaren eigenlijk en dat blijf ik bijzonder vinden.

Vorig weekend waren we vanwege ons 20-jarig jubileum met z’n allen een paar dagen in Lille en de energie en betrokkenheid naar elkaar toe spatte ervan af. We blijven daarom ook in 2020 – net als vorig jaar en de jaren ervoor – investeren in die aandacht voor elkaar, de verbinding en het werkplezier. Niet alleen fun and games natuurlijk, maar we blijven ook het gesprek met elkaar aangaan over belemmeringen binnen ons werk zoals werkdruk en onzekerheden. De kwaliteit van onze dienstverlening valt of staat met goede mensen, die zich goed voelen binnen een veilige werkomgeving. Daar geloof ik heilig in. We gaan het komende jaar echter wel weer een paar stappen verder…

Veranderingen op communicatiegebied

Het goede gesprek met onze opdrachtgevers; daar zetten we dit jaar meer op in. We willen nog beter weten wat er speelt: waar liggen zij wakker van? Het is geen breaking news, maar we leven in een spannende en vooral grillige tijd. Alles verandert voortdurend en organisaties staan voor de grote uitdaging om mee te gaan in deze veranderingen. Hoe ga je om met ontwikkelingen die mensen – soms diep – raken in hun eigen leef- of werkomgeving? Denk aan de energietransitie, de nieuwe omgevingswet en de grote en kleine infra- en bouwprojecten in het hele land. Hoe betrek je mensen hierbij?

Maar ook binnen organisaties speelt enorm veel. Denk aan personeelstekorten, digitalisering of privacy. Veranderen is een complex proces dat je samen doet, met de nadruk op het ‘doen’. Aandacht besteden aan implementatie en uitvoering is hierbij cruciaal, al wordt dat nog weleens onderschat. Wij leveren daarom de kennis én capaciteit om organisaties te helpen om van binnenuit een beweging in gang kunt zetten, met de handen uit de mouwen.

Netwerken en kansen zoeken

We geloven daarbij in de kracht van ons netwerk en bouwen dit komend jaar onze contacten verder uit. Niet alles zelf willen doen, maar de samenwerking opzoeken met partners die onze dienstverlening versterken en andersom. Samen kennis ontwikkelen en delen, om te innoveren en opdrachtgevers nog beter van dienst te zijn. We zoeken de grenzen van ons vakgebied op en gaan actief het gesprek aan met vakgenoten, onder andere binnen communicatieberoepsvereniging Logeion. Daarnaast geven we samen met onze digital partner SQIQ onze online dienstverlening een extra boost, zodat we vanuit onze pool van vaste én flexibele online professionals beter en sneller kunnen inspelen op vragen en wensen uit de markt.

Zichtbaarheid van ons communicatieadviesbureau

Het afgelopen jaar werkten we actief aan onze zichtbaarheid. Hier en daar waren we – als grootste Nederlandse communicatieadviesbureau – namelijk wel erg bescheiden. We stralen nu veel meer uit dat ons bureau vol kennis en expertise zit. Dit jaar brengen we hierin nog meer focus aan, zodat organisaties beter weten waarvoor ze bij ons terecht kunnen. En uiteindelijk gaan zichtbaarheid en tevredenheid van onze opdrachtgevers hand in hand. Dat bereiken we alleen met goede collega’s, betrokken partners en de drie eigenschappen die Lencioni noemt in het achterhoofd: bescheiden, gedreven en slim. Kortom, ook 2020 wordt weer een jaar van waarmakers. Ik heb er zin in!