« Naar het blogoverzicht

Employer branding: laat zien wie je echt bent

Nationale Hypotheek Garantie (NHG) is een interessante werkgever in het hart van de hypotheekmarkt. De organisatie wil dit nog meer uitstralen naar haar huidige én potentiële werknemers. Future Communication ondersteunt NHG in deze missie en legt de basis voor een effectieve employer branding strategie. Consultant Monique Kerssens vertelt meer.

Monique: “NHG is als organisatie volop in ontwikkeling. Dat levert allerlei interessante HR- en communicatie-uitdagingen op. Het aantrekken van nieuwe medewerkers, met het juiste profiel, is daar één van. Veel mensen kennen NHG wel als product, maar niet als mogelijke en interessante werkgever. Door te investeren in employer branding wil NHG zichtbaarder worden op de arbeidsmarkt, talent aantrekken en binden. Ik help NHG hierbij.”

Je kunt overal beginnen

“Als employer branding of arbeidsmarktcommunicatie nog niet echt ingeburgerd is, zoals bij NHG, kun je eigenlijk overal beginnen. Dat is ook het leuke. Je kunt snel resultaat boeken. Tegelijkertijd is het belangrijk om een strategie te ontwikkelen die duurzaam is en goed aansluit op het DNA en de koers van de organisatie. Bij NHG begonnen we met het analyseren van de candidate journey. Dit is het proces dat een kandidaat doorloopt totdat hij of zij in dienst komt. Hoe communiceer je naar je kandidaten? Wat kun je hierin verbeteren? Deze analyse sloot mooi aan op het nieuwe werving- en selectiebeleid van HR. Mijn input werd meteen meegenomen.”

“Overal vind je elementen voor jouw verhaal”

Schrijf op!

“Het is belangrijk dat je jouw verhaal als werkgever ook gaat vertellen. Wat typeert jouw organisatie en wat bied jij een medewerker? Dit verhaal mag ambitieus zijn, maar het moet wel kloppen. Je hoeft niet per se uniek te zijn. Laten zien wie je bent is genoeg. Elke organisatie heeft een eigen DNA. Dat moet je eruit halen, op papier zetten en vervolgens uit durven dragen. Dat heb ik ook bij NHG gedaan. Je haalt elementen uit de visie en kernwaarden van de organisatie, maar vooral uit gesprekken met medewerkers. Zo bouw je aan je eigen arbeidsmarktpropositie, jouw verhaal. Dat is de basis voor al je arbeidsmarktcommunicatie-uitingen.”

Geweldige organisatie

“NHG wil verder bouwen aan die geweldige organisatie om voor en mee te werken. In de arbeidsmarktpropositie staat beschreven waarom zij dit zijn. Ik heb een kernboodschap met zes pijlers geformuleerd. Die vertellen samen het verhaal van NHG als werkgever. Drie pijlers hebben te maken met de organisatie. Waarom zijn we er? Wat doen we? Waar draagt dit aan bij? De andere pijlers gaan over de zachte kant. Wie zijn we? Hoe werken we? En wat bieden we de potentiële kandidaat? De kernboodschap is: ‘hier maak jij het verschil’.

En, actie!

“Als je weet wat je wilt vertellen, dan kun je los. Bij NHG heb ik op basis van de arbeidsmarktpropositie een contentstrategie gemaakt. In alle communicatie-uitingen moet tenminste één contentpijler terugkomen. Zo kun je variëren in wat je communiceert, maar houd je de rode draad vast. Ook heb ik de ‘werken bij’-website vernieuwd. Ik was al begonnen met het doorvoeren van enkele quick wins. Zo gebruiken we bij NHG nu foto’s van de eigen medewerkers in plaats van stockbeelden en staan later dit jaar de medewerkersvideo’s gepland. Verder heb ik voor de vacatures een standaardformat gemaakt en kernboodschappen op functieniveau ontwikkeld, zodat NHG hier zelf mee verder kan.”

Samenspel HR en Communicatie

“Employer branding stopt niet met het aantrekken van nieuwe medewerkers. Je wilt nieuwkomers een fijne start geven. En ook de interne communicatie met medewerkers die al langer in dienst zijn is belangrijk. Het is heel leuk om met HR te zorgen dat het totaalplaatje klopt. Zo hebben we samen het inwerktraject beter en leuker gemaakt. Dat deden we met simpele dingen, zoals een welkomstkaartje voor nieuwe medewerkers. Super easy, maar ze vinden het hartstikke leuk!

“Employer branding is echt een samenspel tussen HR, communicatie en natuurlijk ook de rest van de organisatie. Juist omdat employer branding tussen beide vakgebieden in zit, valt het vaak tussen wal en schip. Als consultant sla ik daarom de brug tussen de HR- en communicatieafdeling. Je moet het echt samen doen, anders lukt het niet.”

Verbinden en doen

“Daarom vind ik employer branding zo interessant. Verbinding maken en met veel mensen schakelen. Maar ze ook aanjagen, want het gaat niet vanzelf. Door het onderwerp te agenderen en collega’s te activeren kun je echt iets opbouwen. Daarnaast is employer branding concreet. Je kunt snel starten met de eerste verbeteracties. Dat vind ik, als echte aanpakker ook zo leuk, m’n handen uit de mouwen steken en iets moois bouwen. ”

“Binnen ophalen en buiten vertellen”

 

“Een ander boeiend aspect aan employer branding is de wisselwerking tussen interne en externe communicatie. Binnen ophalen, buiten vertellen en binnen weer waarmaken. Het is voor mij een vrij nieuw werkveld, maar het verschilt niet veel van andere communicatievraagstukken. Het gaat in communicatie altijd om het bereiken en beïnvloeden van je doelgroep, met een boodschap die voor hen relevant is. De ene keer is dit een consument, de andere keer een weggebruiker en bij employer branding de (potentiële) medewerker.”

Tips

“Een paar tips voor communicatieadviseurs die willen starten met employer branding. Zorg dat je HR en Communicatie met elkaar verbindt. Stem goed af, houd de lijnen kort en werk echt samen. En ga het gewoon doen. Start ergens. Er is niks fout. En wees niet bang om het echte verhaal van de organisatie te laten zien. Arbeidsmarktcommunicatie hoeft niet altijd gelikt of formeel te zijn. Een kiekje met je smartphone is ook prima. Durf te laten zien hoe je echt bent!”