« Naar het blogoverzicht

Een coach is goed voor iedereen: ook voor jou

Jolanda is naast senior communicatieadviseur, ook coach bij Future Communication. In de praktijk ziet ze dat er een bepaald beeld rondom ‘coaching’ hangt, waardoor minder mensen gebruikmaken van een coach dan ze zou aanmoedigen. In dit blog bespreekt ze vier argumenten waarom een coach goed is voor iedereen.

Coaching wordt steeds ‘gewoner’ in Nederland. Eén op de vier Nederlands bezoekt inmiddels een coach of heeft dat ooit gedaan, schrijft Margriet. Het blad wijdde er vijf pagina’s aan in het ‘dossier coaching‘.

Als coach bij Future Communication ben ik blij met deze ontwikkeling. Sterker nog, ik hoop dat het consulteren van een coach steeds vanzelfsprekender wordt. Zie het als een jaarlijks ontwikkel-APK-tje dat goed voor je is en je jezelf mag gunnen. Want om als mens een leven lang te werken en mee te doen in de maatschappij, heb je persoonlijke ontwikkeling nodig. En dat roept vragen op. Wie ben ik en wat wil ik? Hoe ga ik om met stress, hoge eisen of grenzen stellen? Een coach helpt je daarbij.

1. Coaching is net zo betaalbaar als een training

Tijdens een coachingsessie krijg je zes uur alle aandacht van een deskundige, exclusief en alleen gericht op jou. Deze sessies worden vaak (deels) vergoed door de werkgever. Volgens Margriet lopen de gemiddelde kosten voor coaching uiteen van 78 – 126 euro. “Dat is duur zeg”, reageert mijn omgeving vervolgens. Toch is coaching heel betaalbaar. De meeste mensen (63%) hebben genoeg aan zes sessies . De kosten van een coachingstraject kost dan maximaal 756 euro bij een tarief van 126 euro. Vergelijk dat eens met de kosten van bijvoorbeeld een eendaagse training. Je bent beslist niet duurder uit bij een coach. Een coachingstraject is daarnaast gepersonaliseerd, op maat gemaakt voor jouw vraag, ontwikkelpunt, probleem of zoektocht.

2. Coaching als instrument voor persoonlijke ontwikkeling

Er zijn veel instrumenten om te leren en je te ontwikkelen. Toch ligt vaak de focus op een opleiding, een cursus, een training met een diploma of certificaat. Daarnaast willen we graag concreet weten waar we ons opleidingsbudget aan besteden en wat dat oplevert. Maar ontwikkeling is veel meer dan alleen formeel leren via een cursus of opleiding. Sterker nog, we leren slechts 10% door ‘formeel leren’. De overige 90% leren we op de werkvloer, door ervaring op te doen en door met elkaar te groeien. Coaching is daarin een relevant en belangrijk instrument.

Een communicatieadviseur heeft moeite met het schrijven van strategische communicatieplannen. Haar oplossing is een cursus ‘strategische communicatieplannen’ volgen. In het coachgesprek komen we erachter dat zij hoge eisen aan zichzelf stelt en bang is om fouten te maken. We gaan met die gedachten aan de slag en ik geef haar tools om beter voor zichzelf te zorgen en minder streng te zijn. Dat helpt. Meer kennis opdoen blijkt nu niet de beste oplossing voor haar probleem.

3. Coaching is gezond: hoe eerder hoe beter, ook zonder probleem

De meeste mensen die ik coach, benaderen mij omdat ze een probleem ervaren. Ik denk dat er winst te behalen is (ook financieel voor de werkgever) door coaching in een eerder stadium in te zetten. Waarom wachten tot iemand tegen een burn-out of een bore-out aanzit? Hoe eerder, hoe beter geldt ook in dit geval. Dat kan bijvoorbeeld door medewerkers jaarlijks één gesprek met een coach aan te bieden, als regulier onderdeel van het persoonlijk ontwikkelplan.

4. Een gemiddeld coachtraject duurt maar zes sessies

Mensen denken vaak dat er zeker tien tot twaalf sessies nodig zijn voor het probleem of ontwikkelpunt. Onzin, schrijft Margriet. Ook uit ervaring weet ik dat gemiddeld zes sessies voldoende zijn.. Bovendien is je ontwikkelopbrengst extra groot doordat je niet alles in één keer hoeft te leren, maar jouw groei juist verdeelt over een periode. Je ontwikkelt jezelf tussen de coachsessies door – in bewustwording, uitproberen van nieuw gedrag of door in een veilige situatie te oefenen en fouten te durven maken.

Kortom gun jezelf een coach, nog voordat je er echt een nodig hebt. Het is betaalbaar, alle aandacht is voor jou, het is een rijke vorm van ontwikkeling en dat alles in maar een paar sessies.

Jolanda van der Kooij is gecertificeerd ontwikkelcoach bij Future Communication. Ook behoefte aan een coachgesprek voor jou of jouw medewerkers? Neem vooral contact op!

Bronnen
Margriet, (nr. 26, 2020)
Margriet, (nr. 26, 2020)
– Jennings, C. (2013). The 70: 20: 10 Framework Explained.