Waar wij goed in zijn

Kernwoorden case

analytics contentcreatie contentmarketing social media The Hague International Centre

The Hague International Centre op de digitale kaart

The Hague International Centre ontwikkelt zich tot hét aanspreekpunt voor internationals in de regio Den Haag.

The Hague International Centre helpt internationals die voor langere tijd komen wonen én werken in regio Den Haag. Het centrum helpt bij formaliteiten, zoals gemeentelijke registratie en uitgifte van BSN-nummers en woon- en werkvergunningen. In samenwerking met de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Delft, de Immigratie-en Naturalisatiedienst (IND) en stichting Access biedt The Hague International Centre met een ‘one-stop-shop formule’ een complete dienstverlening. Nu wil The Hague International Centre zich doorontwikkelen om zo internationals met al hun vragen over wet- en regelgeving, scholing, huizen, zorg, belastingen, cultuur en dagelijks leven te helpen.

“Ons doel is om internationals te voorzien van praktische en relevante informatie gedurende hun hele verblijf in Nederland.”

Vraag

Zet The Hague International Centre op de digitale kaart. Creëer nieuwe content. Beheer de website en social mediakanalen. Creëer een kwalitatief goede, maandelijkse nieuwsbrief. En denk mee met het vergroten van de zichtbaarheid van de marketingactiviteiten. Met andere woorden: vergroot de interne en externe naamsbekendheid en zet Den Haag neer als internationaal aantrekkelijke én gastvrije stad.

Mijn aanpak

The Hague International Centre ontwikkelt veel kwalitatief goede content. Helaas blijkt uit de webstatistieken dat deze content niet of nauwelijks wordt bekeken. De international ziet The Hague International Centre nog te veel als one-stop-shop: de website wordt vooral gebruikt om een afspraak te maken.

Daarom schrijf ik sinds begin januari 2019 nieuwsartikelen en blogposts die inspelen op de actualiteit, specifiek voor regio Den Haag en speciaal gericht op de international. Deze posts worden gedeeld met de stadsdeelkantoren in de regio, verschijnen online (website en social media) én worden doelgroepgericht geadverteerd. In alle nieuwsartikelen en blogposts verwijs ik door naar de statische content. Zo blijft de international op de hoogte van alle content die The Hague International Centre aanbiedt.

Drie voorbeelden

Gemeentelijke belastingen

Elk jaar ontvangt iedereen in februari van de gemeente een aanslagbiljet voor de gemeentelijke belastingen. Deze brief is Nederlandstalig. Voor The Hague International Centre heb ik in een artikel de verschillende heffingen uitgelegd, inclusief de mogelijkheid tot kwijtschelding voor geprivilegieerden en diplomaten.

Verkiezingen

2019 is het jaar van drie (!) verkiezingen. Internationals mogen, mits zij voldoen aan enkele voorwaarden, bij twee verkiezingen ook naar de stembus. In het artikel geef uit uitleg over de waterschaps- en Europese verkiezingen en licht ik toe hoe stemmen in Nederland in z’n werk gaat.

Evenementen

Natuurlijk ontbreken leuke activiteiten in regio Den Haag ook niet. The Hague International Centre informeert internationals in blogposts niet alleen over onze eigen evenementen – zoals Welcome to The Hague – maar ook over échte Nederlandse evenementen als Koningsdag en Bevrijdingsdag én Haagse evenementen als de Tong Tong Fair, Veteranendag en het Internationaal Vuurwerk Festival in Scheveningen.

Resultaat

Door het meten van alle online activiteiten heeft The Hague International Centre inzicht in welke content het ‘goed’ doet en welke kanalen voor meer websitebezoekers zorgen. Op deze manier gebruiken ze betrouwbare data als input voor het creëren van nieuwe content. Sinds we kwalitatief betere nieuwsartikelen en blogposts publiceren zien we een continue, wekelijkse groei. De website trekt meer bezoekers (tot 400% groei!). Zij blijven niet alleen langer op de website, maar bekijken ook meer pagina’s en komen vaker terug.

Op social media groeit het aantal kwalitatieve volgers wekelijks. Dit zorgt ook voor meer online interactie met de doelgroep. De artikelen en posts worden maandelijks gedeeld in nieuwsbrief, wat leidt tot flinke pieken in de websitestatistieken. En sinds het versturen van de januari- en februari-editie heeft geen enkele abonnee zich uitgeschreven! Leuk bijkomend detail van alle online activiteiten: bedrijven uit de regio weten het International Centre inmiddels ook online te vinden en delen onze content en evenementen.

De international vindt The Hague International Centre steeds beter en vaker. De komende periode zetten we deze lijn voort. We voegen bijvoorbeeld webmasteractiviteiten op fora, communitypagina’s en social media toe, en bereiken daardoor nog meer internationals.

The Hague International Centre over Future Communication

Maureen Overdevest
Maureen Overdevest, projectleider Communicatie, Marketing en Evenementen: “Door haar enthousiasme en inlevingsvermogen heeft Marike in korte tijd al veel bereikt. De bezoekersaantallen van de website en social media accounts groeien gestaag en haar kennis van online marketing is een waardevolle aanvulling in ons team. Marike is een fijne, professionele collega en staat voor resultaat en kwaliteit.”

Looptijd opdracht

Januari 2019 – september 2019