Waar wij goed in zijn

Kernwoorden case

brouwerij De Leckere communicatiecampagne communicatiestrategie Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug

Promotie & lancering van Heuvelrugbier

Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug lanceert, samen met het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT), Heuvelrugbier. De duurzame Utrechtse brouwerij De Leckere heeft het Heuvelrugbier ontwikkeld. Iedereen die het bier drinkt, steunt de natuur, want een deel van de opbrengst wordt besteed aan het beheer en behoud van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug.

Vraag

Om het nieuwe biologische biertje onder de aandacht te brengen van het grote publiek heeft Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug gevraagd een communicatiecampagne te ontwikkelen die erop gericht is bekendheid te genereren voor het bier van de Heuvelrug. Inge de Kruijf is namens Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug als communicatieadviseur betrokken bij het project: “De coronacrisis heeft de promotie van het Heuvelrugbier bemoeilijkt. Tijdens de lancering moest de horeca zijn deuren sluiten. Daarom hebben we ervoor gekozen om met onze communicatiestrategie te focussen op free publicity en online promotie.”

Onze aanpak

“Sinds maandag 2 november is het biertje te koop bij een aantal locaties op de Utrechtste Heuvelrug én online te bestellen. Zodat iedereen het biertje zélf kan proeven en thuis kan genieten van de smaak van het Nationaal Park. Om doorlopend aandacht te vragen voor het bier en hierbij zoveel mogelijk mensen te bereiken, introduceren wij het in vier fases.”

Fase 1: Online lancering
Met als belangrijkste boodschap: ‘Geniet thuis van de smaak van het Nationaal Park. Diverse speciaalzaken zijn benaderd om het Heuvelrugbier lokaal te verkopen. We hebben via pers en sociale media dit onder de aandacht gebracht en met succes, want er was binnen een maand meer dan 1000 liter verkocht.

Fase 2: feestdagen
Medio december extra aandacht gevraagd wederom online via pers en sociale media. Boodschap: Heuvelrug Blond bier: het groene cadeau voor de feestdagen. Nu verkrijgbaar in geschenkverpakking.

Fase 3: Horeca en zakelijk toerisme
Zodra de lockdown over is, benadert Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug horecabedrijven en het zakelijk toerisme voor de verkoop van het Heuvelrugbier.

Fase 4: Toerisme, recreatie en vrije tijd
Bij de start van het toeristische seizoen benaderen wij hotels, vakantieparken en campings uit de regio.

Resultaat

“De online promotie is in volle gang. Voor de ontwikkeling van PR- en fotomateriaal is een mockup ontwikkeld van 180 cm. Deze is gebruikt voor de ontwikkeling van de persfoto’s waarbij de 1,5 meter leidend was. Natuurlijk is het biertje buiten in de natuur gefotografeerd. Inmiddels zijn al een tiental verkooppunten aangesloten, waaronder ook grootste bierwinkel van Nederland Burgbieren in Ermelo. Onlangs is er een mooi artikel verschenen in het AD.”

Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug over de lancering & de samenwerking

“Inge heeft in samenwerking met haar collega’s van Nationaal Park, het Regionaal Bureau Toerisme en De Leckere ervoor gezorgd dat het bier in kort tijdsbestek gelanceerd is. Van verpakkings- en promotiemateriaal tot aan het projectmanagement rondom het persmoment. We hebben met elkaar een mooie campagne ontwikkeld die gezorgd heeft voor veel zichtbaarheid. En dat is nodig, omdat we alle steun voor de natuur kunnen gebruiken.” Jeanine Caalders, Directeur-bestuurder Stichting Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug