Waar wij goed in zijn

Kernwoorden case

communicatiestrategie contentcreatie contentmarketing Contentstrategie en –kalender engagement Ontwikkelen strategie social media

Online communicatie NRG naar een hoger level

NRG (Nuclear Research & Consultancy Group) is vooral bekend als exploitant van de kernreactor in de Pettense duinen. Wat nog niet iedereen weet, is dat NRG de grootste producent is van medisch isotopen wereldwijd, en daarmee cruciaal voor het opsporen en behandelen van ziektes als kanker. Future Communication helpt NRG om dit verhaal te vertellen en de organisatie online op de kaart te zetten.

“Online communicatie is voor een nucleair bedrijf dé manier om brede publieksgroepen te bereiken en te winnen.”

“Met hulp van Future zijn we hard op weg om van een groezelige nucleaire partij een love brand te worden”, aldus Chris de Koning, Teamleider Communicatie bij NRG.

Vraag

NRG ontwikkelde een nieuwe communicatiestrategie vanuit een grote veranderslag: van reactieve crisiscommunicatie naar het proactief naar buiten brengen van het – maatschappelijk belangrijke – verhaal. De opdracht aan Future Communication: zorg voor de online doorvertaling van de nieuwe communicatiestrategie van NRG.

Mijn aanpak

– Ontwikkeling online- en contentstrategie
– Introductie contentkalender
– Collega’s uit de hele organisatie betrekken
– Continu meten en optimaliseren: dashboard online resultaten

“NRG heeft te maken met veel verschillende doelgroepen: van (potentiële) klanten tot politieke stakeholders en van journalisten tot omwonenden. Bovendien kent de organisatie verschillende business units met elk hun eigen discipline en doelstellingen. Zeker in zo’n complexe organisatie begint effectieve communicatie met een heldere strategie. Om de uiteenlopende doelstellingen en doelgroepen in kaart te brengen, én om samenwerking te stimuleren, organiseerden we werksessies met de verschillende afdelingen. Die vormden de input voor een contentstrategie en een thematische contentkalender. Communicatie wordt op deze manier niet langer bepaald door de waan van de dag. Een slimme contentmix zorgt ervoor dat de juiste boodschap op de juiste kanalen gedeeld wordt met de juiste mensen – zodat we relevant zijn én zodat onze inspanningen meetbaar bijdragen aan doelstellingen.”

Draagvlak binnen de organisatie

Roos Bouman, Communicatieconsultant: “Mooi om te zien dat online communicatie bij NRG gedragen wordt door de hele organisatie. Collega’s uit alle lagen en afdelingen van het bedrijf zien wat het vertellen van je verhaal en het delen van kennis kan opleveren. Door in werksessies samen aan de slag te gaan met de contentkalender én door resultaten te blijven delen, zien we de organisatie communicatiever worden. Collega’s weten de afdeling communicatie beter te vinden en laten met trots zien aan welke bijzondere en belangrijke projecten ze werken in Petten.”

Resultaat

– Inzicht, overzicht en samenwerking
– Groei in volgers, meer zichtbaarheid
– Hoge engagement rate, betrokken volgers
– Always on, campagne en crisiscommunicatie versterken elkaar
– Stevig fundament online strategie NRG

Looptijd opdracht

Mei 2018 – heden

NRG over Future Communication

Cora Blankendaal, Senior Communicatieadviseur bij NRG: “Door samen met Future Communication de doelstellingen en doelgroepen goed in kaart te brengen, hebben we een sterke basis gelegd voor alles wat we doen, en kunnen we doorontwikkelen op basis van resultaten. Dat helpt ons ook om de campagne 30.000 per dag tot een succes te maken.”