Waar wij goed in zijn

Kernwoorden case

Floriade Gemeente Almere omgevingscommunicatie Programma medewerker programmacommunicatie Storytelling

Gemeente Almere verbindt bewoners aan de Floriade met groene initiatieven

Eens per 10 jaar wordt in een Nederlandse plaats de Wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade gehouden. De aankomende Floriade staat gepland voor 2022 in Almere. En waar de Floriade ooit begon onder de naam Flora als bloemententoonstelling wil Almere zich vooral richten op innovatie, duurzaamheid en de stad van de toekomst. Waarom? Almere is zelf in amper 40 jaar uitgegroeid tot de  achtste grote stad van Nederland. En aangezien in 2050 meer dan 70% van de wereldbevolking in steden zal wonen, wil Almere aan de slag met de huidige uitdagingen die zich voordoen in grote steden: voeding,  groene omgeving, energieproductie en gezondheid. Met andere woorden: Growing Green Cities.

Vraag

De Floriade in Almere bestaat uit drie onderdelen:
– The making of: Het versterken en versnellen van een groen en gezond Almere
– De expo: het evenement start op 28 april 2022 en duurt 6 maanden.
– Stadswijk met de voorlopige naam Hortus: de nieuwe, groene stadswijk die verrijst op hetzelfde terrein waar de expo gehouden wordt .

“Mij is gevraagd om de stad te verbinden aan het evenement, zodat iedereen profiteert van de Floriade. Als Communicatieadviseur voor ‘The making of’ wil ik de bewoners niet alleen laten zien wat er nu allemaal gebeurt in Almere op het gebied van groene en gezonde initiatieven, maar wil ik ook echt het gevoel overbrengen dat de Floriade bij Almere hoort”, aldus Thomas Rensen, Communicatieadviseur Future Communication.

Mijn aanpak

“Hoe zorg je er voor dat de bewoners van Almere achter het project staan en dat Almere kan meeprofiteren van de verwachte 2 miljoen bezoekers? De Floriade is een echte katalysator voor Almere. Niet alleen is de A6 verbreed en wordt het station aangepakt, ook zijn er tientallen kleine en grote initiatieven opgestart om de stad te verbinden met het evenement.”

Voorbeelden

Floriade Parade
Mensen met groene, duurzame en gezonde initiatieven voor de stad krijgen de kans om hun idee uit te voeren. Deze Floriade Parade is iedere maand waarbij de jury vier verschillende voorstellen waardeert met een financiële kickstart van € 1.000,-. Daarnaast is er een paar keer per jaar een Growing Green Spelduitreiking. Hierbij krijgen mensen die zich inzetten voor een groen en gezond Almere een Growing Green speld, een symbool van waardering van het Almeerse bestuur voor de bijzondere initiatieven. Inmiddels zijn er bijna 450 Spelddragers, met allemaal hun eigen verhaal. Deze initiatieven krijgen extra publiciteit met een interview en mooie foto’s en zo laten wij iedereen zien wat voor mooie en soms nog onbekende dingen al gebeuren in Almere.

Almere in bloei
Met behulp van de inwoners proberen wij Almere letterlijk groener te maken. Tegel eruit, plantjes erin! Al meer dan 10.000 tegels zijn in twee jaar tijd bij de lokale tuincentra ingeleverd. Die tegels kunnen weer gebruikt worden als onderlaag van fietspaden.

Week van de insect
In deze week hebben wij allerlei activiteiten omtrent insecten georganiseerd om bewoners – vooral kinderen en jongeren – zich bewust te maken van het belang van insecten in de stad. Dit doen we met organisaties die zich inzetten voor de natuur, de verbinding tussen stad en natuur en de ecologie.

Oktober Dutch Food Week
Voor de derde keer op rij doet Almere mee aan deze week die draait om het promoten van gezond voedsel, lokaal voedsel en het tegengaan van voedselverspilling. Midden in het centrum plaatsen wij een week lang een stadskas met elke dag een rijkelijk gevuld programma. Dit doen we samen met maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen en ondernemers. Allemaal met de Floriade en de stad van de toekomst als achterliggende gedachte.

Resultaat

Voor ons is de Floriade al begonnen. Met elk initiatief komen wij een stap dichter bij onze doelen. Natuurlijk proberen wij de initiatieven ook te meten op bereik en effectiviteit. Veel marketing- en communicatieuitingen staan in dit project in het teken van inspireren en verbinden, wat in de praktijk wat lastiger te meten valt. Echter zien wij ons bereik onder de ambassadeurs (spelddragers) als een kring in het water groter worden. In de opbouw naar april 2022 blijven wij met campagnes komen, waarbij keer op keer ook bij ons duurzaamheid en bewuste keuzes centraal staan”, besluit Thomas.

Looptijd opdracht

Vanaf februari 2017

Monique van der Plas - Gemeente Almere

Gemeente Almere over Future Communication

“Thomas brengt op heldere en overtuigende wijze in woord en beeld hoe we Growing Green Cities een gewaardeerd onderdeel van Almere kunnen maken. Hij mixt doeltreffend wat de klant wil en wat hij zelf denkt dat het beste is en werkt. Het is een genoegen om hem in mijn team te hebben”, aldus Monique van der Plas – programmamanager Floriade Growing Green Cities bij gemeente Almere.