Vijf tips voor jouw organisatie om hybride te werken
Collega Juliette schreef een blog over tips om hybride te werken. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.
Meer weten?24 juni 2021
We staan op een kantelpunt. De wereld gaat weer open, iedere minuut worden er in Nederland 283 vaccins gezet en we gaan langzaam richting de nafase van de coronacrisis. Toch blijft het spannend. We kijken aan tegen het nieuwe ‘nieuwe normaal’ waarbij je de term hybride werken vast al vaker bent tegengekomen. Maar wat is dat eigenlijk en hoe ziet hybride werken eruit? Het mooie is: dat bepalen wij zelf. Toch wil ik jouw organisatie vast de eerste handvatten bieden. Daarom vijf tips als je gaat starten met hybride werken.
Tip 1: Haal informatie op bij de doelgroep en maak afspraken
Er is nog weinig bekend over hybride werken, want wat werkt en wat werkt niet. En waarom? Omdat hybride werken voor de meesten wennen is. Maar de coronacrisis bracht ons kansen, want in sneltreinvaart kwam werkend Nederland erachter dat ze prima volledig thuis kan werken.
Nu ontstaat de mogelijkheid om zelf een nieuwe werkvorm te ontdekken; de ideale mix van thuis en op kantoor. En de simpelste manier om dat vorm te geven? Vraag het aan je mensen. Zij hebben immers beide situaties meegemaakt en kunnen daarom precies vertellen wat wel en wat niet werkt. Haal informatie op bij je medewerkers. Hoe hebben zij het ervaren, wat zijn de voor- en nadelen en hoe ziet hun ideale werksituatie eruit? Ieder bedrijf is anders, dus hybride werkt voor elke organisatie anders. Maak gebruik van echte ervaringen en verhalen van medewerkers om de best passende werkvorm te vinden.
Tip 2: Faciliteer de nieuwe werkvorm in het kantoor
Mensen zijn gewoontedieren, dat weten we allemaal. Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Hybride werken heeft daarom ook impact op je bedrijfspand. Als het kantoor ingericht is om werkdagen met alle medewerkers achter het bureau te zitten, dan gaat dat opnieuw gebeuren. Voor je het weet zit je weer op kantoor, maar dan de ene helft maandag en woensdag en de rest op dinsdag en donderdag. Efficiënt hybride werken laat de werkvorm leiden door de werkzaamheden: kan die taak thuis of moet dit fysiek op kantoor? Het kantoor moet faciliteren welk gedrag je van mensen verwacht. Is op kantoor werken alleen voor samenwerking en interactieve sessies die vanuit huis minder goed mogelijk zijn? Zorg dan voor interieur dat gericht is op samenwerking. Denk aan creatieve vergaderplekken, lange samenwerkingstafels en overlegruimtes, maar stap weg van rijen bureaus.
Tip 3: Faciliteer de nieuwe werkvorm voor je medewerkers
Een groot deel van hybride werken speelt zich af achter de voordeur van medewerkers. Als je verwacht dat medewerkers thuis werken, ben je als werkgever ook verantwoordelijk voor de thuiswerkplek. Je medewerkers ondersteunen bij het thuiswerken is daarom erg belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan een jaarlijkse bijdrage dat besteed wordt aan het faciliteren van een goede werkplek, de aanschaf van een goede bureaustoel of snellere wifi. Maar ook via interne communicatie informatie bieden: hoe ziet een goede werkplek eruit, welke werktijden hou je aan, hoe vind je thuis je focus en hoe behoud je toch de sociale koffiepraatmomenten op afstand?
Tip 4: Houd rekening met uitzonderingen, maak het werkbaar voor iedereen
Hybride werken biedt veel vrijheid en mogelijkheden, maar wees je ook bewust van uitzonderingen. Thuiswerken gaat prima, maar hoe doe je dat in een huis met drie jonge kinderen, wanneer de buren aan het verbouwen zijn of als de zolderkamer veel te klein is? Ban daarom niet elk bureau op de werkvloer naar de stort, maar creëer ook ruimte voor de kan-niet-thuiswerken-medewerkers. Dat begint eigenlijk bij de eerste tip uit dit blog: haal input op bij je mensen. Waar ligt de behoefte van het individu, hoe wil je als team werken en hoe kun je daar (binnen bepaalde grenzen) rekening mee houden. Goed hybride werken doen we samen.
Tip 5: Probeer, probeer en evalueer!
Last but not least: probeer! Het is een onrustige tijd geweest van snel schakelen, oppakken en weer doorgaan. En dat blijft voorlopig nog. Samen maken we het beste van de veranderingen met de nog onbekende resultaten en dat gaat met vallen en opstaan. Hybride werken is voor iedereen nieuw en elk bedrijf is anders. Maar zolang je blijft testen en evalueren, komt het helemaal goed.
Juliette Smits is communicatieadviseur bij Future Communication. Heb jij goede ideeën over de toekomst van hybride werken, de rol van interne communicatie hierbij of wil je graag een keer sparren over de drempels waar jij tegenaan loopt? Laat het ons weten, we denken graag met je mee.
Meer weten?
Vul rechts je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.