Trends toepassen op een lerende organisatie in vijf stappen
Als organisatie wil je niet alleen op de hoogte zijn van content- en communicatietrends, maar deze ook toepassen in jouw werkwijze. Hoe doe je dat? Consultant Matthieu Bos deelt in vijf stappen hoe je trends kunt integreren in trainingen en kennisontwikkeling en hoe het aanbod van onze eigen trainings- en ontwikkelingscentrum, Future Academy, meegaat met de nieuwste ontwikkelingen.
24 november 2023
Bij nieuwe trends voelt het soms alsof je achter de feiten aanloopt. Je wilt het liefst direct de nieuwste ontwikkelingen in de vingers hebben. Neem bijvoorbeeld Artificial Intelligence (AI): de ontwikkelingen gaan razendsnel, het is bijna niet bij te houden. Maar iets als AI heeft ook een lange aanlooptijd. Het meenemen van trends in jouw organisatie vergt daarom tijd. Wees niet bang om hierin te investeren. De ene keer zorgt het voor een blijvende verbetering voor jouw organisatie, terwijl het de andere keer een waardevol leermoment oplevert.
1. Creëer overzicht
Bij het verkennen van een mogelijke nieuwe trend is het altijd belangrijk om ’m zo snel mogelijk in perspectief te plaatsen. Hoe kan het bijdragen aan jouw organisatie? Schets dit perspectief ook zo concreet mogelijk: niet alleen aangeven dat het tijd scheelt, maar benoem ook welke stappen in het proces en werkzaamheden voor medewerkers makkelijker worden. Met deze schets kun je binnen jouw organisatie beter onderbouwen waarom we deze trend moeten omarmen.
Bij het inventariseren van het aanbod van Future Academy viel ons op dat er nog veel mogelijkheden zijn op het gebied van data. En dat terwijl ‘meten is weten’ zeker geen nieuwe trend is bij content en communicatie. Snel werd de meerwaarde duidelijk: geen constante discussie op onderbuikgevoel over een strategie, maar een gesprek met onderbouwde argumentatie. Daarnaast wordt het sneller duidelijk wat wel en niet werkt.
2. Vraag hulp van buitenaf
In de ideale situatie ga je zelf aan de slag met een nieuwe ontwikkeling. Pionieren en het goede voorbeeld geven aan de rest van de organisatie is waardevol. Maar soms is deze stap te groot. Het inhuren van een expert bespaart dan veel tijd, en geeft een duw in de juiste richting. Tip: ga wel met de trainer in gesprek over het stadium waar je bedrijf in zit. Zo voorkom je dat een training bijvoorbeeld vol de inhoud ingaat, terwijl jouw organisatie juist vooral behoefte heeft aan structuur en houvast.
Verder ontwikkelen via de Future Academy
Via de Future Academy kunnen consultants van Future Communication zichzelf verder ontwikkelen. Er zijn vakinhoudelijke trainingen zijn over SEO, online magazines en infographics. Ook bieden we trainingen aan over persoonlijke ontwikkeling. Denk aan trainingen over assertiviteit en feedback geven. Elke consultant heeft een jaarlijks budget om te besteden binnen de Future Academy. Daarnaast geven onze consultants ook trainingen aan onze eigen collega’s.
3. Begin klein en experimenteer
Je verlaat de zaal na een leuke en inspirerende training over een nieuwe trend, en denkt wat nu? Waar begin ik? Maak het makkelijk voor jezelf en begin klein: met een pilot. Kies wat kleine taken om anders aan te pakken met jouw nieuwe kennis, of experimenteer een aantal weken met een iets andere werkwijze. Bepaal ook vooraf welke vraag je wilt beantwoorden met het experiment. Bijvoorbeeld: Wat scoort beter op social media: een post met of zonder link?
4. Wijs ambassadeurs aan en leg kennis vast
Voor veranderingen is het altijd goed om ambassadeurs binnen jouw organisatie aan te wijzen. Zij stimuleren andere collega’s om aan de slag te gaan met deze trend en bieden waar nodig ondersteuning. Leg de expertise van deze ambassadeurs vast, zodat ook andere collega’s ermee aan de slag kunnen. Op welke manier passen we een nieuwe werkwijze toe? Dit kan in de vorm van een handleiding, maar het hoeft niet zo uitgebreid te zijn. Zelfs de belangrijkste drie tips op een rijtje kunnen al effectief zijn.
5. Blijf proberen!
Waar trends van de ene op de andere dag kunnen opduiken en weer verdwijnen, kosten veranderingen binnen een organisatie altijd tijd. Het vraagt om het juiste perspectief, klein beginnen, en het vastleggen van succesvolle experimenten. Het aantrekken van externe hulp en het blijven proberen zijn essentieel om mee te gaan in de belangrijkste trends op het gebied van content en communicatie.
Meer weten?
Matthieu Bos is projectleider van het Expertiseteam Content & Online. Dit team zoekt nieuwe manieren om de expertises van Future Communication te versterken en uit te breiden. Mede door de inspanningen van het Expertiseteam hebben een nieuw aanbod trainingen in de Future Academy opgeleverd. Benieuwd hoe we jou verder kunnen helpen? Vul dan het formulier in.