Jette Visser

Online magazines succesvol inzetten

Online magazines: steeds vaker kiezen organisaties voor een digitaal magazine als communicatiemiddel. Een online magazine biedt als communicatiemiddel veel mogelijkheden en voordelen ten opzichte van een geprinte versie. Het is milieuvriendelijk, achteraf bewerkbaar, interactief en bespaart kosten. Daarom kiezen steeds meer organisaties ervoor zo’n online magazine als communicatiemiddel in te zetten. Contentconsultants Matthieu en Tamar delen hun ervaringen en tips over online magazines.

Neem contact op!

25 april 2022

Blonde vrouw met laptop op schoot.
Tamar van Steenbergen en Matthieu Bos van Future Communication

Wanneer zet je een online magazine in als communicatiemiddel?

Matthieu:

“Vaak wil een organisatie alle informatie rond een bepaald onderwerp verzamelen op één plek. Dat kan eenmalig zijn, bijvoorbeeld om een rapportage in een interactief en mooi jasje te steken. Maar vaker is het een terugkerend product, net als een echt magazine.”

 

Tamar:

“Het is een manier om informatie te ontsluiten en updates of ontwikkelingen op een interactieve manier met je doelgroep te delen. Dat maakt het een geschikt middel voor bijvoorbeeld kennisoverdracht of communicatie met medewerkers, maar ook om een specifiek onderwerp uit te lichten.

Het is dus voor externe én interne communicatie interessant?

Matthieu:

“Ja, voor beide. We zien wel dat het voor intern gebruik steeds populairder wordt. Zeker nu thuiswerken steeds normaler wordt, is interne verbinding minder vanzelfsprekend. Via een online magazine kun je verhalen en personen binnen je organisatie uitlichten en zo de interactie stimuleren.”

 

Tamar:

“Dit is zeker voordelig voor wat grotere organisaties. Met alle verschillende afdelingen heb je soms geen idee wat je collega’s nou precies doen. Via zo’n online personeelsblad weet je beter wat er speelt binnen de organisatie en ontstaat er meer binding. En bij een intern verandertraject kan het bijvoorbeeld een middel zijn om medewerkers te betrekken en op de hoogte te houden.”

 

Pagina van E-magazine Ontwikkelingen persoonsgebonden budget

Magazine: Ontwikkelingen persoonsgebonden budget

“Samenwerken met Future was een groot plezier. Enorm professioneel en gedreven om er samen iets moois van te maken. Fijne communicatie en strakke deadlines die zonder problemen werden gehaald.”

– Neeltje Kuijpers, communicatieadviseur programma pgb bij ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport

 

 

Bekijk het magazine

Waarom een online magazine en geen papieren versie?

Tamar:

“Een online magazine biedt veel voordelen ten opzichte van een geprinte versie. Je kunt bijvoorbeeld spelen met bewegend beeld en interactieve elementen, zoals grafieken en tabellen met ‘drop-downs’. Zo kun je de resultaten van een bepaald jaar of een specifieke doelgroep zien. Bovendien heb je bij een online magazine het ‘doorbladergevoel’ van een papieren magazine en het ziet er visueel net zo aantrekkelijk uit.”

Matthieu:

“En tijdens het ‘doorbladeren’ kun je lezers met onderliggende lagen en verwijzingen ook verder informeren of doorsturen naar andere pagina’s. Op papier kun je natuurlijk ook een URL benoemen, maar die moet de lezer zelf overtypen. Dat blijkt toch een best een hoge drempel te zijn, grappig genoeg. Verder kun je via bijvoorbeeld  polls en formulieren laagdrempelig interactie stimuleren met je lezers. En nog een voordeel: een online magazine heeft een oneindige oplage en is ook een stuk makkelijker om te verspreiden!”

Pagina van E-magazine Deltanieuws van het Deltaprogramma

Magazine: Deltanieuws

Al jaren draagt Future Communication de verantwoordelijkheid voor Deltanieuws, het online PRO-magazine van het Nationaal Deltaprogramma. In het magazine komen ontwikkelingen, vraagstukken en inspirerende voorbeelden over de verschillende thema’s en regio’s binnen het waterdomein samen. Op deze manier krijgt de zogeheten Deltacommunity een beter beeld wat er precies speelt op het gebied van waterveiligheid, zoetwater en klimaatadaptatie.

Bekijk het magazine

Wat is het verschil tussen een webpagina en een online magazine?

Tamar:

“Een online magazine heeft inderdaad alle functionaliteiten van een webpagina, maar ziet er flitsender uit.”

Matthieu:

“Precies! Een magazine springt er meer uit dan een webpagina. Als je binnen een grote organisatie iets wil uitlichten, verdwijn je al snel als een subpagina op de website. Dan wordt jouw webpagina verdrongen door alle andere pagina’s. Een magazine is een mooie kans om jouw paradepaardje in de spotlight te zetten.”

Hoe zit het met de resultaten en meetbaarheid van online magazines?

Matthieu:

“Het meten van resultaten is bij een papieren magazine natuurlijk erg beperkt. Nadat je het blad hebt gedrukt en verspreid, kan er van alles mee gebeuren. Het kan zelfs ongelezen bij het oud papier belanden. Hoeveel mensen het daadwerkelijk lezen weet je niet.

Dat is heel anders bij een online magazine. Daar kun je – net als bij een gewone website – zien welke pagina’s het meest bekeken worden, welke routes bezoekers door het magazine bewandelen, en hoe vaak bezoekers bijvoorbeeld op een link klikken. Op deze manier heb je bewijs welke onderdelen van jouw magazine wel of niet werken, en dat neem je mee naar de volgende editie.

We zien dat online magazines veel worden veel bekeken. Mensen gaan voor een magazine sneller even rustig zitten om het door te nemen, zo ook voor een online variant. Een nieuwsbericht op een website wordt daarentegen sneller ‘gescand’.”

Pagina van E-magazine van prestatieafspraken Leefbaarheid

Magazine: Prestatieafspraken Leefbaarheid

Afgelopen jaren waren we voor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van begin tot eind betrokken bij de publicatie van een reeks online PRO-magazine over de invloeden van de prestatieafspraken. Het magazine diende als bron van informatie en inspiratie voor belanghebbenden van en geïnteresseerden, zoals gemeentes, bewonersorganisaties en de woningcorporaties.

Bekijk het magazine

Zelf aan de slag? Een aantal tips!

Overweeg je om aan de slag te gaan met een online magazine voor jouw organisatie? We hebben wat tips voor je op een rij gezet:

  1. Bedenk eerst wie en wat je met het magazine wil bereiken. Wil je jouw doelgroep informeren, inspireren of betrekken? Op basis daarvan kun je gerichter nadenken over de inhoud. Onze consultants kunnen je hierover adviseren.
  2. Als je een terugkerend magazine maakt, denk dan na over vaste rubrieken. Een vaste rubriek geeft sturing en structuur. Een populaire rubriek zorgt er bovendien voor dat de lezer uitkijkt naar een volgende editie en deze dus sneller zal openen.
  3. Breng in kaart welke informatie en middelen je al hebt binnen jouw organisatie. Beeldmateriaal, podcasts, interviews: allemaal heel geschikt om te ‘recyclen’ in een online magazine!
  4. Zorg voor afwisseling, want een lange lap tekst leest natuurlijk niet zo lekker weg! Uit onderzoek blijkt dat de combinatie van beeld, tekst, film en geluid zorgt voor maximale kennisoverdracht. Bovendien maakt dat het leuk om doorheen te bladeren.

Benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen? We hebben veel ervaring met Foleon, en weten hoe je met de juiste inhoud en rubrieken de doelgroep kunt bereiken en boeien. Neem gerust contact op. We denken graag met je mee!

Verder praten? Leuk!

Wil je meer weten over online magazines? Of heb je hulp nodig bij een vraagstuk? Neem dan snel contact op met Jette. Zij vertelt je graag meer.

Jette Visser 06 83 23 33 48

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.