Logo Cohedron
Future Communication

Logeion workshop employer branding: 5 tips voor wie er niet bij was!

Oud-collega Lotti schreef een blog over wat is employer branding en hoe kun je hiermee aan de slag. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.

 

Meer weten?

7 juni 2019

presentator houdt microfoon voor een dame in het publiek

Bevlogen medewerkers aantrekken én behouden voor jouw organisatie. Het is een flinke uitdaging. Employer branding is niet voor niets een hot item. Maar wat is het? En hoe ga je ermee aan de slag? Wij weten er wel raad mee! Op 4 juni organiseerden wij, in samenwerking met Logeion en Sogeti, de workshop Employer Branding: tips voor een vliegende start. Ruim 40 vakgenoten deden inspiratie op. Heb je het gemist? Onze sprekers Lotti Zwemmer (oud-collega bij Future Communication) en Fedoua Azhgiri (manager arbeidscommunicatie bij Sogeti) delen in dit blog 5 tips!

 

 

Twee collega's praten buiten bij

Tip 1: Vertel jouw verhaal en maak het waar

“Er zijn twee dingen ontzettend belangrijk als je aan de slag gaat met employer branding”, vertelt Lotti. “Vertel jouw verhaal en maak het waar. Duik de organisatie in, vang de interne cultuur en verzamel zo de bouwstenen voor jouw werkgeversmerk. Ga in gesprek met medewerkers die een afspiegeling vormen van jouw organisatie en haal de rode draad uit hun verhalen. Dit draagt niet alleen bij aan een merk dat authentiek en geloofwaardig is. Het betekent ook dat je wat je buiten belooft, binnen kunt waarmaken. En je creëert op deze manier ambassadeurs die jouw merk gaan uitdragen.”

 

Tip 2: Ken jouw doelgroep

“Je moet weten wie je bent als organisatie en wat je een medewerker te bieden hebt. Maar kijk uit, ga niet teveel zenden”, vertelt Fedoua. “Denk van buiten naar binnen. Wie is je doelgroep? Wat hebben zij nodig? Hoe bereik je ze? Bij Sogeti staan we voor de uitdaging om binnen een jaar 500 IT-ers te werven in een hele krappe arbeidsmarkt. De mensen die je zoekt, zijn dus vooral latent werkzoekenden. Je moet er dus echt zelf op uit en alles uit de kast halen om de doelgroep te bereiken en te verleiden.”

Tip 3: Zorg dat jouw merk altijd ‘aan’ staat

Fedoua: “Bij Sogeti gaan wij uit van het ‘always on’ principe. Dit betekent dat we onze boodschap niet één keer vertellen, maar steeds laten terugkomen via kanalen die elkaar versterken. Er zijn vaak meerdere contactmomenten nodig voordat iemand getriggerd wordt. Voor onze online advertenties kiezen wij bijvoorbeeld voor een combinatie van LinkedIn, Instagram, Facebook en Tweakers. Hoe vaker iemand de advertentie ziet, des te groter de kans dat hij of zij nieuwsgierig wordt en toch even doorklikt.”

 

Tip 4: Creëer een positieve beleving

Lotti: Employer branding gaat over het aantrekken, maar ook over het behouden van medewerkers. Kijk dus niet alleen naar werving, maar investeer in een positieve medewerkersbeleving: van het eerste contactmoment tot de laatste werkdag en zelfs daarna.

Ben je echt een aantrekkelijke werkgever? Dit gaat dus niet alleen over communicatie of recruitment. Het gaat ook over zaken als werkplekken, technologie en leiderschap. Het is dus belangrijk om de handen ineen te slaan binnen jouw organisatie. Employer branding is van iedereen! Wil je hier meer over weten? Lees het boek Employee Experience – Happy people, better business van Heleen Mes en Gea Peper.”

 

Tip 5: Begin!

Lotti: “Eén van mijn oneliners is:

Een sterk employer brand is een optelsom van positieve ervaringen. Elke ervaring die jij verbetert is er een.

Dit is eigenlijk een oproep aan iedereen die hier iets mee wil, maar de stap nog niet heeft gezet. Durf te beginnen, je kunt niet echt iets fout doen.” Fedoua: “Daar ben ik het helemaal mee eens. Begin, kijk wat er gebeurt – meten is weten – en stuur bij. En onthoud: als jij ervoor gaat en echt enthousiast bent, dan worden anderen dat ook.”

Meer weten over Employer Branding? We helpen je graag. Neem contact met ons op als je een keer wilt sparren!

Meer weten?

Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.