Intern beginnen is extern winnen!
Hoe interne communicatie zorgt voor betrokkenheid én voor een succesvolle organisatie.
Neem contact met ons op!6 juni 2025
Sommige mensen denken dat communiceren een keuze is. Net zoals naar een winkel gaan, iets printen of een compliment geven. Maar communiceren is geen keuze, want je doet het altijd. Zelfs als je niets zegt.
Er wordt dus in een organisatie heel wat af gecommuniceerd. En eerlijk is eerlijk: communicatie krijgt vaak de schuld. Minder omzet? Slechte communicatie. Hoger ziekteverzuim? Slechte communicatie. Rooster niet rond? Slechte communicatie. Je krijgt er als communicatieprofessional maar geen grip op. Maar dat kán wel!
Want de relatie tussen communicatie en betrokkenheid is ijzersterk. Dat werkt dus soms negatief, maar vooral heel positief als je er echt werk van maakt. En dat is mijn pleidooi: intern beginnen is extern winnen. Maak communicatie echt belangrijk. Creëer bewustzijn en zorg ervoor dat je collega’s communicatief vaardiger worden. En faciliteer hen hierbij. Ik geef je graag mijn 5 tips hiervoor.
1. Luister en houd je mening nog even voor je.
De kans dat de medewerkers iets vinden van de interne communicatie is zo’n beetje 100%. Oprechte aandacht voor wat de ander vindt, is hierin heel belangrijk. Aandacht voor wat jij ervan vindt is dat nog even niet. Hoe meer je de ander laat vertellen, hoe meer input je hebt voor je plan. Als je meteen je eigen mening geeft, is er altijd een kans dat de ander stopt met het delen van zijn mening. Laat je nieuwe collega dus vooral even lekker ventileren over interne communicatie.
2. Start met een verandering die voor medewerkers écht het verschil maakt en voelbaar is.
Bij een van mijn eerdere werkgevers was het een grote frustratie dat de toegang tot het intranet niet goed geregeld was. Er was wel een app, maar je moest elke week je wachtwoord veranderen. Ook waren er vaak andere drempels, zoals de gebruiksvriendelijkheid. Op deze manier kon de grootste groep medewerkers maar moeilijk bij het laatste nieuws en bij informatie die ze nodig hadden om hun werk goed te kunnen doen. Dat frustreerde behoorlijk, zeker ten opzichte van de kantoorgroep die hier met hun goede toegang via laptops helemaal geen last van had. In het eerste jaar hebben we daarom een nieuwe medewerkers-app gebouwd en geïmplementeerd. Die volledig in eigen – interne! – huisstijl vormgegeven was. En via Single Sign On namen we alle technische drempels weg. Met de mogelijkheid om bij belangrijk nieuws pushmeldingen te ontvangen en eigen nieuwskanalen voor de teams op te zetten. En dat werkte goed. Zo werd al snel zichtbaar wat het goed faciliteren van interne communicatie oplevert.
3. Vertel overal over nut en noodzaak van goede communicatie.
Veel mensen weten (nog) niet wat de relatie is tussen communicatie en betrokken medewerkers. En tussen betrokken medewerkers en het succes van de organisatie. Het is belangrijk om de juiste mensen in de organisatie hier meteen in mee te nemen. In een presentatie, training of workshop. Of door aan te schuiven bij ‘weekstarts’, kwartaal-overleggen en directie-overleggen. Collega’s moeten namelijk eerst anders leren denken voor ze ook echt anders gaan doen. En ook hier geldt de kracht van herhaling. Kies een stokpaardje en laat dat overal terugkomen. Tot je collega’s dit stokpaardje overnemen. Toen ik de HR-collega’s bij een eerdere baan uit zichzelf hoorde zeggen dat ‘extern winnen toch echt intern beginnen is’, wist ik dat ze zo dus ook zouden gaan handelen. En zo pakten we samen ook de HR-communicatie aan.
4. Geef aandacht aan je leiders: maak hen communicatief bewust en vaardig.
Ik heb geleerd dat medewerkers hun eigen afdeling, locatie en leidinggevende vaak veel belangrijker vinden dan de afdeling Communicatie, HR of de directie. Een goede boodschap van een leider is dus veel impactvoller dan een boodschap van de CEO. Zorg dat je investeert in het communicatief vaardiger maken van die leiders. Begin ook hier met het creëren van begrip en draagvlak voor het belang van interne communicatie. Het is niet alleen het op en neer sturen van informatie, het zorgt ook voor een goed groepsproces. Communiceren is niet voor niets afgeleid van commune-iceren. Oftewel: een groep maken. Als alle leiders deze denkomslag hebben gemaakt, is het tijd om hen te leren hoe je dan goed communiceert. Anders denken is een belangrijke voorwaarde om ook anders te gaan doen!
5. Zoek de samenwerking op met Human Resources (HR).
Van wie is interne communicatie eigenlijk? Dat is een goede vraag om voor te leggen aan iedereen die je in je eerste periode spreekt. Het gaat niet alleen over de berichten op intranet en memo’s over de nieuwe strategie. Het gaat óók over elk voortgangsgesprek, kaartje bij de kerstborrel en onboarding. En daar speelt HR vaak een hele belangrijke rol. Fijn voor alle collega’s, want zo wordt ook alle HR-communicatie nog persoonlijker en duidelijker. En fijn voor HR, want duidelijke communicatie leidt tot blijere collega’s. Dat is nog eens een win-win. En tot slot: HR is vaak de afdeling die zich bezighoudt met ontwikkeling van medewerkers en van leiders. Zorg ervoor dat je ook daar aan tafel komt. Zodat communicatie een vast onderdeel wordt in het leiderschapsprogramma. En zodat medewerkers hun ontwikkelbudget in kunnen zetten voor communicatietrainingen.
Op deze manier krijgt het verbeteren van de interne communicatie een vliegende start in de eerste maanden. Tot slot geef ik je graag nog het volgende mee. Laat je als communicatieadviseur niet alleen maar inzetten als postermakers of nieuwsbrieftikker. Communicatie is de smeerolie van vrijwel elk proces in de organisatie. Zorg ervoor dat je zo gezien en ingezet wordt.
Interne communicatie draait altijd om je collega’s. En dat maakt het vak zo prachtig.
Drie extra voorbeelden!
- Chocoladeletter voor Sinterklaas? Je bent erbij.
- Implementatie van een nieuw systeem? Je bent erbij.
- Maken van een nieuwe visie, missie of strategie voor de organisatie? Je bent erbij!
In gesprek over interne communicatie?
Laat het ons weten! Vul het contactformulier in en we nemen snel contact met je op.