HR en Communicatie: deze vier tips leiden naar meer resultaat
Managing consultant Dominique schreef een blog over de versterking van de samenwerking tussen HR en Communicatie. Dit artikel is gepubliceerd op HR Praktijk. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.
Meer weten?
19 oktober 2021
Mijn stelling: alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Dit blog is een pleidooi voor gelijkwaardige en hechte samenwerking tussen HR en Communicatie in veranderprojecten met grote impact op medewerkers. De vakdisciplines zijn aan elkaar verwant, maar nog te weinig verweven.
Een gemiste kans! Ik deel graag mijn ervaring als communicatieadviseur bij HR-veranderingen. Of het nu gaat om beoordelen en belonen, CAO-aanpassingen, employability of e-HRM, deze vier tips leiden naar meer resultaat.
1. Zoek de aansluiting met communicatie: hoe eerder, hoe beter
Vroegtijdige inbedding van communicatie leidt tot meer begrip aan de onderhandelingstafel en legt de basis voor draagvlak en betrokkenheid die je later keihard nodig hebt. Ik geef een voorbeeld: de HR projectgroep, verantwoordelijk voor een verandertraject, betrok mij als communicatieadviseur terwijl de onderhandelingen over de nieuwe CAO maar net gestart waren. Ik las actief mee met de stukken en bracht het communicatieperspectief in aan de onderhandelingstafel. Hierdoor sloten onze processen goed op elkaar aan. Doordat ik nauw betrokken werd en alle informatie uit eerste hand ontving, schakelde ik snel op de inhoud. Andersom kreeg de projectgroep het communicatieperspectief vroeg mee. Deze wederzijdse betrokkenheid zorgde voor een gedragen communicatiestrategie, waar we snel de handen voor op elkaar kregen. De samenwerking bracht niet alleen de vaart erin, maar leverde ook draagvlak en aansprekende communicatie richting medewerkers op. Al met al een gouden greep.
Dit artikel is gepubliceerd op HR Praktijk. Wil je meer lezen, klik op de knop hieronder.
Meer weten?
Vul rechts je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.