Een campagne opzetten is als een ritje in de achtbaan: spannend, uitdagend en verrassend
Collega Berline schreef een blog over hoe de opzet van arbeidsmarktcampagnes. Nieuwsgierig? Lees hieronder meer.
Meer weten?
19 mei 2020
Wat komt er allemaal kijken bij het optuigen van een campagne, in het bijzonder een arbeidsmarktcampagne? Ik was als communicatieconsultant nauw betrokken bij de ontwikkeling van de nieuwe arbeidsmarktcampagne van KVK, Develop je Droombaan.
De campagne is gericht op het werven van IT’ers, in het bijzonder op ervaren Java ontwikkelaars. Via een unieke tool bouwen sollicitanten hun eigen droombaan bij KVK. Met die gegevens als input krijgen ze een oriënterend gesprek. Een nieuwe vorm van solliciteren. Hoe gaaf is dat?! Ik hield er een mooie ervaring aan over.
Een ritje in de achtbaan
Het traject doorgaan van de ontwikkeling van een campagne is als het beleven van een ritje in de achtbaan. Met verschillende collega’s en externe partners bedenk je een passend concept. Als interne communicatieadviseur weet je welke collega’s het beste kunnen aanhaken. Het bedenken van een campagne is uitdagend en het kost tijd, net zoals je in de wachtrij staat voor een achtbaan. Nadat het concept goedgekeurd is, gaat iedereen met de voorbereidingen aan de slag. Je onderzoekt welke input jij levert, welke stappen je vanuit interne communicatie zet en gaat daarmee aan de slag. Het is net alsof je aan de beurt bent. Je stapt met een kriebelend gevoel het wagonnetje in. Je controleert eerst zelf of je goed vastzit en vervolgens doet iemand anders een extra controle. Het is altijd fijn dat iemand de dubbelcheck doet. Het vier-ogenprincipe is bij de opzet van een campagne erg belangrijk. Daarna trekken de wagons rustig op, de volgende fase begint.
De soft launch (testlancering) als eerste harde deadline komt in zicht. De eerste top in de campagne is bereikt. De laatste voorbereidingen van de officiële campagne livegang volgen. Daar vlieg je verassend doorheen, van links naar rechts, van omhoog naar omlaag. Soms onvoorspelbaar en dan weer naar verwachting. Afstemmen en bijsturen. Als interne communicatieadviseur zorg je voor alle interne middelen, stem je de externe content af met je interne collega’s en tref je met andere collega’s de voorbereidingen om de rest van de organisatie te betrekken en te activeren bij de campagne (referral acties). Tenslotte komt het euforische moment in zicht, de livegang. Het hoogste puntje van de achtbaan, gevolgd door een drievoudige looping…spannend! Dat is het einde van het begin. Wat ik ervan heb geleerd? Lees dan snel verder!
3 belangrijke inzichten om een campagne op te zetten
Campagnes gaan vaak gepaard met rustige en drukke periodes. Dat maakt je werk zo lekker afwisselend en uitdagend. De campagne Develop je Droombaan staat live na 4 à 5 maanden voorbereiding en ik ben heel benieuwd naar het resultaat. Persoonlijk vind ik het echt een gave campagne. Het bestaat uit een nieuwe vorm van solliciteren, er is gebruik gemaakt van eigen mensen in plaats van modellen en de bijbehorende multidisciplinaire samenwerking was leerzaam en inspirerend. Daarom deel ik de volgende 3 inzichten:
1. Durf te vernieuwen
Het is altijd een kunst om iets vernieuwends toe te passen, iets unieks te bedenken of een goed idee in een nieuw jasje te steken. Zorg ervoor dat je de juiste mensen aan tafel hebt zitten om tot zo’n vernieuwend idee te komen. Bij deze arbeidsmarktcampagne betrokken we recruiters, marketeers, communicatieadviseurs, it’ers (de doelgroep waar het omgaat) en conceptdenkers van een reclamebureau. Vanuit verschillende invalshoeken onderzoek en stem je het idee het beste af. Vaak ontstaan de beste ideeën niet in een brainstorm, maar juist daarna. Onbewust poppen er ideeën op. Dus zorg ervoor dat je niet in één sessie het idee moet bedenken, maar neem daar de tijd voor. En toets de ideeën.
2. Zet eigen mensen in
Je eigen mensen inzetten bij een campagne is sterk. Je eigen mensen als model wekt vertrouwen en is herkenbaar. Daarnaast kun je met je eigen mensen, die de doelgroep typeren, de juiste tone of voice bepalen. Heb je een afspiegeling van de doelgroep op je eigen werkvloer rondlopen? Betrek hen dan. Zij kunnen en willen graag meedenken. Dus maak daar gebruik van!
3. Zorg voor eenheid in je campagneteam
Zonder eenheid, geen commitment om gezamenlijk verantwoordelijk te zijn en scherp te blijven op de voortgang. Een team dat als eenheid optreedt, schept duidelijkheid over de richting en de prioriteiten, bevat gemeenschappelijke doelstellingen, ontwikkelt het vermogen om van fouten te leren en bij te sturen zonder de schuld af te schuiven. Zoals Patrick Lencioni ook in een van zijn boeken beschrijft ‘goed functionerende teams zijn er trots op dat ze in staat zijn om zich achter beslissingen te stellen en te engageren’. Als die eenheid ontbreekt, dan is het verrekte lastig om een campagne van A tot Z goed op poten te zetten. Alleen samen kun je een campagne succesvol maken.
Heb je ook een campagne op de planning staan? Lees dan de drie bovenstaande inzichten. Een campagnetraject kan lang duren. Dus geniet van de kleine successen die je met elkaar boekt!
Meer weten?
Vul je gegevens in en we nemen snel contact met je op. Of maak direct een afspraak.