Doel op doelgroepgericht schrijven

Doelgroepgericht schrijven is key om ervoor te zorgen dat jouw boodschap raakt. Dagmar deelt haar tips om de juiste doelgroep te bereiken.

Koffie drinken?

24 mei 2022

Twee collega's wandelen lachend buiten in de natuur

Heb je een sterk communicatieplan opgesteld met prikkelende uitingen, maar slaat het toch niet aan zoals je had gehoopt? Of zie je de bezoekersaantallen van jouw website stagneren of zelfs dalen? Dan kan het zijn dat jouw teksten niet goed aansluiten bij jouw doelgroep. Doelgroepgericht schrijven is key om ervoor te zorgen dat jouw boodschap raakt. In deze blog vertellen we je hoe je teksten maakt die aansluiten bij je doelgroep.

1. Bepaal je doelgroep

Absoluut onmisbaar en stap één om doelgroepgericht te schrijven: weet wie je doelgroep is. Het lijkt misschien een open deur, maar hier gaat het vaak mis. Als je niet weet voor wie je schrijft, kun je jouw boodschap ook niet in het juiste jasje steken. Zeker als het een boodschap betreft die kan zorgen voor weerstand, zoals bij verandering, is dit belangrijk. Je kunt ervoor kiezen een persona te maken waarin je alle kenmerken, wensen en behoeften van jouw doelgroep kwijt kunt. Wil je meerdere doelgroepen bereiken? Bepaal dan wat de kernboodschap is per doelgroep en pas je boodschap daarop aan zodat het altijd raakt. Hieronder vind je twee voorbeeldpersonas met als case: de gemeente Breda moet de Brug over het Markkanaal afsluiten voor onderhoud.

Persona 1
Mirjam de Jong

Mirjam de Jong, 32 jaar en woonachtig in Terheijden, naast Breda. Ze heeft een masterdiploma op zak en werkt al enkele jaren bij een financieel dienstverlener als accountmanager.  Ze volgt de actualiteit via LinkedIn en het lokale dagblad. Mirjam is een druk persoon, kritisch en gaat een goede discussie niet uit de weg. Mirjam rijdt met de auto naar werk en heeft de brug dagelijks nodig. Het afsluiten van de brug heeft impact op haar route en reistijd.

Persona 2
Eric Brand

Eric Brand, 58 jaar en woonachtig in Breda. Eric is conciërge bij een basisschool en fietst in zijn vrije tijd in en rondom Breda.  Hij heeft geen opleiding afgerond, volgt de actualiteit via een Facebookgroep met inwoners van Breda en zit in een WhatsApp-groep met de buurt. Eric is een rustig persoon, leeft van dag tot dag en zet zit graag in voor zijn buurtgenoten. Eric fietst recreatief en maakt gebruik van de brug om de omliggende gebieden te bereiken. Het afsluiten van de brug heeft weinig impact op zijn dagelijks leven.

Persona 1
Mirjam de Jong

Mirjam de Jong, 32 jaar en woonachtig in Terheijden, naast Breda. Ze heeft een masterdiploma op zak en werkt al enkele jaren bij een financieel dienstverlener als accountmanager.  Ze volgt de actualiteit via LinkedIn en het lokale dagblad. Mirjam is een druk persoon, kritisch en gaat een goede discussie niet uit de weg. Mirjam rijdt met de auto naar werk en heeft de brug dagelijks nodig. Het afsluiten van de brug heeft impact op haar route en reistijd.

Persona 2
Eric Brand

Eric Brand, 58 jaar en woonachtig in Breda. Eric is conciërge bij een basisschool en fietst in zijn vrije tijd in en rondom Breda.  Hij heeft geen opleiding afgerond, volgt de actualiteit via een Facebookgroep met inwoners van Breda en zit in een WhatsApp-groep met de buurt. Eric is een rustig persoon, leeft van dag tot dag en zet zit graag in voor zijn buurtgenoten. Eric fietst recreatief en maakt gebruik van de brug om de omliggende gebieden te bereiken. Het afsluiten van de brug heeft weinig impact op zijn dagelijks leven.

2. Waar is je doelgroep actief

Een belangrijke tweede vraag die je jezelf moet stellen is: hoe kun je jouw doelgroep bereiken? Onderzoek of zij zich vooral online of juist offline bevindt, via welke kanalen ze actief is en welke communicatiemiddelen daar goed bij werken. Mirjam kun je bijvoorbeeld goed bereiken via een advertentie of artikel in het lokale dagblad en een update op LinkedIn, terwijl je Eric het beste informeert via een update op Facebook, een persoonlijke brief of een buurtbijeenkomst. Een bord bij de brug met de belangrijkste informatie is daarnaast onmisbaar; zo bereik je een groot deel van de gebruikers.

Vrouw in een geel t-shirt schrijft op een flipover

3. Verbind hun vraag/wens met jouw boodschap

Het probleem van Mirjam en Eric is dat zij langere tijd geen gebruik kunnen maken van die brug. Jij kan de juiste oplossing bieden door de nodige informatie te delen via geschikte kanalen. Zorg dat je goed weet naar welke informatie de doelgroep zoekt en wat ze nodig hebben. Mirjam en Eric willen bijvoorbeeld weten wanneer de brug afgesloten wordt, hoelang dat duurt en hoe zij moeten omrijden.

Wil je weten hoe je een kernboodschap schrijft? Je leest het in dit blog.

4. Maak een schrijfwijzer

Een schrijfwijzer is een handig hulpmiddel dat zorgt voor consistentie en uniformiteit. Het is een toetssteen waaraan je geschreven teksten kunt meten. Het bevat alle informatie die je nodig hebt om teksten voor een organisatie te kunnen schrijven, zoals:

  • Wil je doelgroep met ‘u’ of ‘jij’ aangesproken worden?
  • Wat is het niveau van je doelgroep?
  • Welke woorden wil je gebruiken en welke niet?
  • Moet je bepaalde termen uitleggen of is er al enige voorkennis?
  • Welk tone of voice wil je inzetten?

Bij gebruik van namen, titels of termen is het handig die altijd hetzelfde te schrijven. Ook dat kun je opnemen in een schrijfwijzer. Het zorgt ervoor dat je teksten consistent zijn en een eenduidige boodschap uitstralen. Zo wordt jouw communicatie herkenbaar voor de doelgroep en komt de boodschap beter aan. Hieronder vind je twee voorbeeldteksten die passen bij de personas die we eerder opstelden.

Persona 1
Mirjam de Jong

Mirjam de Jong, 32 jaar en woonachtig in Terheijden, naast Breda. Ze heeft een masterdiploma op zak en werkt al enkele jaren bij een financieel dienstverlener als accountmanager.  Ze volgt de actualiteit via LinkedIn en het lokale dagblad. Mirjam is een druk persoon, kritisch en gaat een goede discussie niet uit de weg. Mirjam rijdt met de auto naar werk en heeft de brug dagelijks nodig. Het afsluiten van de brug heeft impact op haar route en reistijd.

Persona 2
Eric Brand

Eric Brand, 58 jaar en woonachtig in Breda. Eric is conciërge bij een basisschool en fietst in zijn vrije tijd in en rondom Breda.  Hij heeft geen opleiding afgerond, volgt de actualiteit via een Facebookgroep met inwoners van Breda en zit in een WhatsApp-groep met de buurt. Eric is een rustig persoon, leeft van dag tot dag en zet zit graag in voor zijn buurtgenoten. Eric fietst recreatief en maakt gebruik van de brug om de omliggende gebieden te bereiken. Het afsluiten van de brug heeft weinig impact op zijn dagelijks leven.

Persona 1
Mirjam de Jong

Mirjam de Jong, 32 jaar en woonachtig in Terheijden, naast Breda. Ze heeft een masterdiploma op zak en werkt al enkele jaren bij een financieel dienstverlener als accountmanager.  Ze volgt de actualiteit via LinkedIn en het lokale dagblad. Mirjam is een druk persoon, kritisch en gaat een goede discussie niet uit de weg. Mirjam rijdt met de auto naar werk en heeft de brug dagelijks nodig. Het afsluiten van de brug heeft impact op haar route en reistijd.

Persona 2
Eric Brand

Eric Brand, 58 jaar en woonachtig in Breda. Eric is conciërge bij een basisschool en fietst in zijn vrije tijd in en rondom Breda.  Hij heeft geen opleiding afgerond, volgt de actualiteit via een Facebookgroep met inwoners van Breda en zit in een WhatsApp-groep met de buurt. Eric is een rustig persoon, leeft van dag tot dag en zet zit graag in voor zijn buurtgenoten. Eric fietst recreatief en maakt gebruik van de brug om de omliggende gebieden te bereiken. Het afsluiten van de brug heeft weinig impact op zijn dagelijks leven.

Voorbeeldtekst voor Mirjam
Borden langs de weg, A naar Beter en radio

Van maandag 25 april 2022 tot en met vrijdag 13 mei 2022 is de brug over het Markkanaal afgesloten voor al het verkeer. Er vindt groot onderhoud plaats. U wordt omgeleid via de Salesdreefbrug. Reken op 10 minuten extra reistijd. Meer informatie kunt u vinden op www.breda.nl.

Voorbeeldtekst voor Eric
Facebookpost, lokale krant

De brug over het Markkanaal is van maandag 25 april 2022 tot en met vrijdag 13 mei 2022 afgesloten voor al het verkeer. De brug krijgt een flinke onderhoudsbeurt: het wegdek wordt verbeterd, er wordt nieuwe verlichting opgehangen en de markeringen worden opgefrist. Na drie weken werken zal de brug tussen Breda en Terheijden weer open zijn voor iedereen. Voor meer informatie en met vragen kunt u terecht op onze website: www.breda.nl.

Voorbeeldtekst voor Mirjam
Borden langs de weg, A naar Beter en radio

Van maandag 25 april 2022 tot en met vrijdag 13 mei 2022 is de brug over het Markkanaal afgesloten voor al het verkeer. Er vindt groot onderhoud plaats. U wordt omgeleid via de Salesdreefbrug. Reken op 10 minuten extra reistijd. Meer informatie kunt u vinden op www.breda.nl.

Voorbeeldtekst voor Eric
Facebookpost, lokale krant

De brug over het Markkanaal is van maandag 25 april 2022 tot en met vrijdag 13 mei 2022 afgesloten voor al het verkeer. De brug krijgt een flinke onderhoudsbeurt: het wegdek wordt verbeterd, er wordt nieuwe verlichting opgehangen en de markeringen worden opgefrist. Na drie weken werken zal de brug tussen Breda en Terheijden weer open zijn voor iedereen. Voor meer informatie en met vragen kunt u terecht op onze website: www.breda.nl.

5. Proberen, proberen, proberen

Communicatie is geen exacte wetenschap. Onderzoeken, proberen en testen is de enige manier om te weten of iets aanslaat of niet. Online kun je met A/B-testen uitzoeken of een lange titel of korte titel beter werkt, de kleur blauw beter opvalt of groen, of dat je beter het woord ‘onderhoud’ of ‘verbetering’ kunt gebruiken bij de afsluiting van de brug. Je kunt ook je teksten laten proeflezen door de doelgroep, zo krijg je waardevolle feedback direct van degene voor wie je het doet!

Doelgroepgericht schrijven is niet iets wat je zo maar even doet. Investeer in het in kaart brengen van jouw doelgroep en maak voor jezelf helder wat jouw kernboodschap is. Alleen op die manier kun je jouw boodschap richten op je doelgroep en haar ook echt raken.

Koffie drinken?

Dagmar Hamoen is contentconsultant bij Future Communication. Wil je meer weten over doelgroepgericht schrijven of kan je wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact op of kom een keer koffiedrinken. We denken graag met je mee!

Alle velden met een * zijn verplicht.

Geef kort het onderwerp van je bericht aan.
Beschrijf hier wat we voor je kunnen betekenen.